opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

67 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Dyrygent i jego życie

Sensem i treścią pracy dyrygenta jest muzyka, dzieło ponadczasowe, które musi być wykonane wzorowo i jeszcze uzyskać przekonujący, a właściwie zachwycający wyraz artystyczny. Prawdziwi muzycy tak powinni podchodzić do każdej granej przez siebie kompozycji. Czy jest ona znana ze swego piękna, czy nieznana – zupełnie nowa, trudna w wykonaniu – poziom zaangażowania wszystkich wykonawców powinien być maksymalny. Trzeba grać z ogromnym przejęciem, kredytem optymizmu, wręcz z radością. A jeśli tego nie ma, to lepiej sobie dany utwór darować, nie wykonywać go i skoncentrować swoją działalność tylko na rzeczach znanych, uznanych, względnie łatwych. A to już prowadzi do zupełnego uwiądu, praktycznie do rezygnacji z zawodu artysty-muzyka, lub przejścia do kategorii chałturników.Dociekliwa rozmówczyni stara się skłonić Maestro Wita do opowiedzenia o tych wszystkich meandrach zawodu, chwilach wahania, rozterkach, a dyrygent odpowiada szczerze, stara się nie ukrywać także chwil bolesnych, których długa działalność zawodowa także może być świadkiem. I o ile w sprawach muzycznych, artystycznych trudno jest polemizować z takim autorytetem jak prof. Antoni Wit, o tyle można mieć inne zdanie w sprawach pozamuzycznych. Np. nie wydaje mi się słuszny pogląd, że dodatkowe wykształcenie dyrygenta, który ma też dyplom prawniczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, było w sumie niepotrzebne. Otóż uważam, że ta wiedza pomogła Antoniemu Witowi sprawnie prowadzić np. tak ważną i dosyć rozbudowaną instytucję jak Filharmonia Narodowa, gdzie był Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym. Właśnie jego wiedza prawnicza, skrupulatność i dociekliwość była nieoceniona przy tzw. robieniu porządków, np. w sferze gospodarczej i organizacyjnej. A dodatkowy bonus, to szersze horyzonty myślenia, paleta dodatkowych zainteresowań, możliwość rozumienia rozmaitych spraw prawnych, politycznych, obyczajowych. Np. fakt, że Antoni Wit jest absolwentem tej same uczelni, co nasz obecny prezydent Andrzej Duda, wcale nie zaciemnia jego oceny sytuacji politycznej w kraju i nasz rozmówca jak z rękawa wylicza wszystkie niedoskonałości obecnego rządzenia, a dominujace wciąż ugrupowanie polityczne określa mianem „Bezprawia i niesprawiedliwości”. Spoglądając na środowisko muzyczne widzimy w nim rozliczne postawy, od koniunkturalnych po buntownicze, ale cechą dominującą jest brak zainteresowania otaczającym nas światem. Nawet podczas zagranicznych tournée muzycy większość czasu spędzają na próbach, koncertach i odpoczywają w hotelach, nie interesują się w zasadzie atrakcjami turystycznymi, zabytkami historii i kultury, bo.... nie mają na to czasu. Tak to tłumaczą. Antoni Wit też nie ukrywa, że z czasem u niego zawsze było krucho, ale to nie przekreślało możliwości zwiedzania, oglądania, dowiadywania się czegoś więcej o fascynującym nas świecie. Wykorzystywał na to każdą wolną chwilę. Pewne wątpliwości wywołują też opinie na temat szkolnej nauki języka np. rosyjskiego. Dyrygent uważa, że było to absolutnie niepotrzebne w szkole, sam jednak przyznaje, że zaczął się uczyć tego języka, gdy otrzymywał zaproszenia od rosyjskich orkiestr. Może po prostu trafił kiedyś na marnych nauczycieli. Wszystko są to jednak sprawy poboczne dla praktykującego artysty-dyrygenta, dla którego najważniejszą sprawą, której podporządkowuje swoją aktywność życiową jest muzyka. Kilka uwag należy się także rozmówczyni Agnieszce Malatyńskiej-Stankiewicz. Podziw budzi liczba pytań jakie zadała Antoniemu Witowi, i jej znajomość specyfiki pracy muzyka. Miejscami jednak wydaje się, że rozdmuchuje ona już raz poruszone kwestie i następują powtórzenia w odpowiedziach. Niby stara się być bardzo konkretna, żąda przykładów na poparcie różnych tez dyrygenta, ale nie zawsze wynik jest satysfakcjonujący. Nie ma np. cytatów z muzycznych recenzji koncertów prowadzonych przez dyrygenta, a to mogłoby być katalizatorem do interesujących, może ostrzejszych wypowiedzi. Wywiad-rzeka płynie, ale nie wszystko jest tutaj ciekawe, są mielizny, zwłaszcza pod koniec. Ogólnie jednak publikacja ilustrowana prywatnymi zdjęciami, opatrzona też indeksem nazwisk, jest cenną pozycją, przybliżającą nas do zrozumienia wielkiej tajemnicy sztuki. Kończąc mogę przyznać, że moja opinia o Antonim Wicie po przeczytaniu tego obszernego wywiadu zmieniła się chyba lekko na niekorzyść.

                                                               Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART