Przegląd nowości

Wydostać się z sieciowego bagna

Opublikowano: wtorek, 09, listopad 2021 19:57

Teatr Kameralny w Bydgoszczy rozpoczął swoją działalność w nowej, własnej siedzibie. Społeczność miasta wypowiedziała się pozytywnie na temat umieszczenia w remontowanym budynku takiej instytucji kulturalnej. Zaczęło się od spektaklu Nowe szaty TindiElli na motywach Nowych szat cesarza Hansa Christiana Andersena. Bajka została gruntownie przerobiona przez Piotra Plutę pod kątem problemów młodzieży, od lat 8 wzwyż.

 

Szaty Tindielli 1

 

Ta grupa jest zdaniem autorów najbardziej narażona na mechanizmy uzależniające od sieci i portali społecznościowych, a zwłaszcza na fatalne zachowania niedojrzałych użytkowników, nie mówiąc już o dojrzałych przestępcach internetowych. Reżyserka Anna Wolszczak autentycznie jest przejęta zagrożeniami depresjami i liczbą samobójstw wśród dzieci i młodzieży, a przyczynę tego stanu upatruje właśnie w ogólnie dostępnej sieci. To tutaj lansuje się określone postawy i fałszywe wartości.

 

Szaty Tindielli 2

 

Wprowadza więc w kolorowy świat wyspy Instagramii, gdzie główną dekoracją jest góra usypana z ubrań, oczywiście markowych, bo tutaj najważniejszy jest przecież wygląd. Przedstawienie przyciąga wzrok dzięki bardzo pomysłowym kostiumom autorstwa Marty Kodeniec, choć fabuła prowadzi do kulminacji, w której najbardziej wyrafinowanym kostiumem ma być absolutna nagość. W przedstawieniu dla młodzieży starano się ominąć ten ryzykowny zabieg, chociaż teatr współczesny wcale nie stroni od takich ekstrawagancji. Tutaj jednak ma się na uwadze wiek odbiorców spektaklu opartego na baśni dla dzieci.


Aktorzy zostali wyposażeni w mikroporty, co w tworzeniu złudzenia odbioru obrazu i dźwięku z ekranu ma jakieś uzasadnienie, jednak wygląda to na coraz powszechniejszą teatralną „chorobę”- bylejakość i łatwiznę, związaną z zarzuceniem na uczelniach aktorskich prawidłowej impostacji głosu. Najbardziej kompromitujące jest to, że w przypadku, gdy aktor pojawia się na scenie nago, zwykle nosi na ciele przypięty nadajnik, bez którego nie byłby słyszalny. Ale to na marginesie. W stworzonym na scenie wirtualnym świecie nikt nie może równać się z królową TindiEllą.

 

Szaty Tindielli 3

 

Jej uroda i popularność przyćmiewa wszystkich. Ma ona doradców, pomocników, nawet jest Dzwoneczek, który zawiadamia wszystkich o nowych kreacjach królowej. Ale pozornie idealne życie władczyni zostaje wystawione na próbę. Czy TindiElla rzeczywiście jest najpiękniejsza? Czego najbardziej boi się królowa?

 

Szaty Tindielli 4

 

Czy życie poza Instagramią w ogóle jest możliwe? Mariusz Napierała, dyrektor bydgoskiego Teatru Kameralnego, który skompletował stały zespół z absolwentów szkół teatralnych zakłada, że spora cześć repertuaru będzie poruszała realne problemy nastolatków, towarzyszyć im w trudnych chwilach wieku dojrzewania. Młodzi odbiorcy, ich rodzice i opiekunowie dobrze rozumieją specyfikę tego okresu, każdy też korzystał z popularnych aplikacji i serwisów społecznościowych, zna obowiązujący tam język i nie zawsze budujące obyczaje. Teatr może unaocznić i zaakcentować najważniejsze problemy. Sztuka może pomóc.

                                                                 Joanna Tumiłowicz