Paweł Gusnar. SAXOPHONE VARIE vol. 4
Paweł Gusnar, Bartosz Jakubczak, Klaudiusz Baran,
Rafał Grząka, Rafał Janiak, Chopin University Chamber Orchestra
Cykl Saxophone Varie, zainicjowany w 2014 roku przez Pawła Gusnara, ma na celu rejestrację polskiego repertuaru ukazującego potencjał i szeroką paletę techniczno-ekspresyjnych możliwości saksofonów klasycznego kwartetu w rozmaitych wariantach obsadowych. Składa się z kompozycji, które w większości powstały w ścisłej współpracy z artystą i w większości są mu dedykowane. Saxophone Varie vol. 4 zawiera utwory solowe (na saksofon sopranowy), duety (na sopranową i altową odmianę saksofonu z organami i akordeonem) oraz podwójny koncert na saksofon altowy, bandoneon (diatoniczny i chromatyczny) i orkiestrę smyczkową napisane przez kompozytorów reprezentujących różne generacje i style kompozytorskie: od Krzysztofa Pendereckiego i Stanisława Moryty, przez Łukasza Wosia, po Nikolę Kołodziejczyka, Ignacego Zalewskiego i Aleksandra Jana Szopę. Siedem utworów to premiery fonograficzne. Oryginalne dzieła i transkrypcje, liryzm i wirtuozostwo, improwizowane fragmenty, elementy programowości, współczesne techniki wykonawcze i środki sonorystyczne obok melancholijnej, romantycznej nastrojowości – wszystkie te zjawiska tworzą bogaty treściowo repertuar. Czwarta część cyklu po raz kolejny udowadnia, że polski dorobek saksofonowy jest nie tylko różnorodny, wartościowy i ciekawy, lecz także inspirujący, intensywnie emocjonalny i piękny.
Krzysztof Penderecki (1933–2020)
Cadenza na saksofon sopranowy (transkrypcja: Paweł Gusnar)*
Łukasz Woś (*1967)
Aria z II Suity na flet i fortepian, wersja na saksofon i organy*
Stanisław Moryto (1947–2018)
Aria i Chorał na saksofon sopranowy (transkrypcja: Paweł Gusnar)*
Łukasz Woś (*1967)
Romans, wersja na saksofon i organy*
Aleksander Jan Szopa(*1997)
Clair de lune na saksofon i organy*
Ignacy Zalewski(*1990)
Toccata na saksofon altowy i akordeon
Stanisław Moryto (1947–2018)
Koło na saksofon*
Łukasz Woś (*1967)
Intermezzo na saksofon altowy i organy*
Nikola Kołodziejczyk(*1986)
Koncert na saksofon, bandoneon i orkiestrę smyczkową
Total time 56:59
*światowa premiera fonograficzna
Nagrania zrealizowano w 2019 i 2020 roku w Warszawie, w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Realizacja nagrania, montaż – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, Igor Szymański, mastering – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, nota programowa – Emilia Dudkiewicz, redakcja – Tomasz Karpowicz, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia – Michał Knot, opracowanie graficzne, skład – Barbara Bugalska, redaktor wydawca– Emilia Dudkiewicz
CHAMBER WORKS
Aleksander Kościów *
Aleksander Kościów jest twórcą wyrazistym, budującym subtelne, wyrafinowane, wielowymiarowe obrazy przepełnione aurą tajemniczości. Kompozytor chętnie eksperymentuje z kontekstami i percepcją. Rozmaite sytuacje poznawcze przekłada na materię muzyczną wielopoziomowo, niosąc sugestywne przesłanie ideowe i estetyczne. Niniejszy album zawiera premiery fonograficzne sześciu utworów powstałych w latach 1997–2020 na fortepian (Five Cosmogonic Tales), na skrzypce i fortepian (Déjà-vus Agonaux i Hyalia), na klarnet i fortepian (Neniai Wén fáng sì bǎo) oraz na sopran i fortepian (cztery haiku zatytułowane Shihaikai). Jest to repertuar mocno zróżnicowany pod względem charakteru i stylistyki, którego najistotniejszym wspólnym mianownikiem wydaje się swoista oszczędność środków oraz duży poziom skupienia na zdarzeniach (dźwiękowych) małych, pozornie powszednich i nieistotnych. Muzyka najwyższej próby rozbrzmiewa w interpretacji znakomitych młodych kameralistów: Joanny Freszel (sopran), Roksany Kwaśnikowskiej (skrzypce), Piotra Zawadzkiego (klarnet) i Łukasza Chrzęszczyka (fortepian) – pomysłodawcy albumu.
Five Cosmogonic Tales na fortepian solo (1997)
Déjà-vus Agonaux na skrzypce i fortepian (1998)
Nenia na klarnet i fortepian (2002)
Hyalia na skrzypce i fortepian (2002)
Shihaikai na sopran i fortepian (2004)
Wén fáng sì bǎo na klarnet i fortepian (2020)
Total time 77:32
*światowe premiery fonograficzne
Nagrania zrealizowano między 28 listopada a 10 grudnia 2020 roku w Warszawie, w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Realizacja nagrania, montaż, mastering – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, redakcja – Olga Gorczyca-Popławska, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia –Mateusz Żaboklicki, opracowanie graficzne, skład – Łukasz Pawlak, redaktor wydawca – Emilia Dudkiewicz
Stanisław Moryto (1947–2018)
Solo & Chamber Works
Album został przygotowany z myślą o jubileuszowym, 35. Legnickim Conversatorium Organowym im. prof. Stanisława Moryty. Repertuar płyty obejmuje wszystkie utwory akordeonowe patrona festiwalu (w tym dwa – Tryglifna flet, gitarę i akordeon oraz Pięć pieśni do słów Tadeusza Kobierzyckiego na głos żeński i akordeon – zarejestrowane po raz pierwszy), premierę fonograficzną Canto na puzon i organy, a także prawykonane przez Pawła Gusnara dopiero w 2020 roku – podczas Conversatorium – Koło na saksofon. Niemal wszystkie z wybranych kompozycji rozbrzmiewały podczas conversatoryjnych koncertów; część z nich znalazła stałe miejsce w repertuarze wielu solistów i kameralistów. Na płycie znalazły się interpretacje znakomitych artystów: rektorów UMFC – Klaudiusza Barana (akordeon) i Pawła Gusnara (saksofon), dyrektora artystycznego Conversatorium – Michała Sławeckiego (organy), a także Joanny Freszel (sopran), Karola Gajdy (puzon), Rafała Grząki (akordeon), Mateusza Kowalskiego (gitara), Marii Peradzyńskiej-Filip (flet) i Miłosza Pękali (perkusja). Pomysłodawczynią płyty była Emilia Dudkiewicz. Stanisław Moryto wielokrotnie podkreślał, że stara się porozumiewać językiem duszy. Jego muzyka wciąż na nowo inspiruje i przemawia do znakomitych artystów. Za pośrednictwem ich kunsztu i szczerości wypowiedzi dociera do wszystkich, którzy chcą ją odkrywać i poszukiwać wszystkiego, co ważne, wartościowe i ponadczasowe.
A tre na dwa akordeony i perkusję (1984)
Koło na saksofon (1986)
Conductus na dwa akordeony i organy (1987)
A due na dwa akordeony (1988)
E-la na akordeon solo (1989)
Canto na puzon i organy (1990)*
Tryglif na flet, gitarę i akordeon*
Pięć pieśni do słów Tadeusza Kobierzyckiego na głos żeński i akordeon (2014)*
Total time 55:26
*światowa premiera fonograficzna
Nagrania zrealizowano w 2020 i 2021 roku w Warszawie, w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Realizacja nagrania, montaż – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, Igor Szymański, Małgorzata Szymańska, mastering – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, strojenie organów – Piotr Duda, biogram kompozytora – Michał Sławecki, nota programowa – Emilia Dudkiewicz, redakcja – Jakub Jakubaszek, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia – Wojciech Obremski, opracowanie graficzne, skład – Łukasz Pawlak, redaktor wydawca – Emilia Dudkiewicz
Edward Sielicki
CHAMBER MUSIC*
Album z muzyką kameralną Edwarda Sielickiego dokumentuje wykonania (w tym premiery) czterech dzieł kompozytora, które odbyły się w latach 2011–2015 w ramach koncertów organizowanych w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Barwny repertuar rozbrzmiewa w interpretacji znakomitych kameralistów: Katarzyny Budnik, Bartosza Bednarczyka, Justyny Baran, Ewy Kowar-Mikołajczyk, Aliny Mleczko, Jarosława Malanowicza i Anny Hajduk-Rynkowicz. Nagranie rozpoczyna niezwykle ekspresyjna Sonata na altówkę i fortepian poświęcona pamięci Ryszarda Sielickiego – ojca kompozytora, znakomitego i cenionego twórcy i animatora kultury, w której dramatyzm i poczucie straty przenikają się z łagodnością i zadumą. Zażarta dyskusja dwojga skrzypiec, zakończona pojednawczym echem Kwintetu klarnetowego Mozarta rozgrywa się w sonacie Per fas et nefas. Oniryczna atmosfera przenikających się brzmień saksofonu sopranowego i organów wyłania się z najstarszej kompozycji zamieszczonej na płycie – Sings of Life. Album podsumowuje Sonata fortepianowa, której druga część opiera się na temacie starej, obrzędowej pieśni bułgarskiej.
Sonata na altówkę i fortepian „Pamięci mojego ojca” (2007)
Per fas et nefas. Sonata na dwoje skrzypiec (2013)
Signs of Life na saksofon sopranowy i organy (1996)
Sonata fortepianowa (2010–2014)
Total time 64:25
*światowe premiery fonograficzne
Nagrania zrealizowano w latach 2011–2015, w Warszawie, podczas koncertów, które odbyły się w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.Realizacja nagrania, montaż– Ewa Wrzesińska, Maciej Wiejaczka [Per fas et nefas, Sonata fortepianowa], Aleksandra Woźniak, Robert Migas [Signs of Life], Michał Polański, Michał Szostakowski [Sonata na altówkę i fortepian], mastering – Rafał Smoliński, nota programowa – Edward Sielicki, redakcja – Tomasz Karpowicz, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia – Anton Grosch, Barbara Konecka-Sielicka, Mateusz Żaboklicki, opracowanie graficzne, skład – Łukasz Pawlak, redaktor wydawca – Emilia Dudkiewicz.