Przegląd nowości

Najnowsze CD Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2)

Opublikowano: czwartek, 04, listopad 2021 16:48

Paweł Gusnar. SAXOPHONE VARIE vol. 4 

 

Paweł Gusnar, Bartosz Jakubczak, Klaudiusz Baran,

Rafał Grząka, Rafał Janiak, Chopin University Chamber Orchestra

 

CD Gusnar Saxophone

 

Cykl Saxophone Varie, zainicjowany w 2014 roku przez Pawła Gusnara, ma na celu rejestrację polskiego repertuaru ukazującego potencjał i szeroką paletę techniczno-ekspresyjnych możliwości saksofonów klasycznego kwartetu w rozmaitych wariantach obsadowych. Składa się z kompozycji, które w większości powstały w ścisłej współpracy z artystą i w większości są mu dedykowane. Saxophone Varie vol. 4 zawiera utwory solowe (na saksofon sopranowy), duety (na sopranową i altową odmianę saksofonu z organami i akordeonem) oraz podwójny koncert na saksofon altowy, bandoneon (diatoniczny i chromatyczny) i orkiestrę smyczkową napisane przez kompozytorów reprezentujących różne generacje i style kompozytorskie: od Krzysztofa Pendereckiego i Stanisława Moryty, przez Łukasza Wosia, po Nikolę Kołodziejczyka, Ignacego Zalewskiego i Aleksandra Jana Szopę. Siedem utworów to premiery fonograficzne. Oryginalne dzieła i transkrypcje, liryzm i wirtuozostwo, improwizowane fragmenty, elementy programowości, współczesne techniki wykonawcze i środki sonorystyczne obok melancholijnej, romantycznej nastrojowości – wszystkie te zjawiska tworzą bogaty treściowo repertuar. Czwarta część cyklu po raz kolejny udowadnia, że polski dorobek saksofonowy jest nie tylko różnorodny, wartościowy i ciekawy, lecz także inspirujący, intensywnie emocjonalny i piękny. 


 

Krzysztof Penderecki (1933–2020)

Cadenza na saksofon sopranowy (transkrypcja: Paweł Gusnar)*

 

Łukasz Woś (*1967)

Aria II Suity na flet i fortepian, wersja na saksofon i organy*

 

Stanisław Moryto (1947–2018)

Aria i Chorał na saksofon sopranowy (transkrypcja: Paweł Gusnar)*

 

Łukasz Woś (*1967)

Romans, wersja na saksofon i organy*

 

Aleksander Jan Szopa(*1997)

Clair de lune na saksofon i organy* 

 

Ignacy Zalewski(*1990)

Toccata na saksofon altowy i akordeon

 

Stanisław Moryto (1947–2018)

Koło na saksofon*

 

Łukasz Woś (*1967)

Intermezzo na saksofon altowy i organy*

 

Nikola Kołodziejczyk(*1986)

Koncert na saksofon, bandoneon i orkiestrę smyczkową

 

Total time 56:59

*światowa premiera fonograficzna 

Nagrania zrealizowano w 2019 i 2020 roku w Warszawie, w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Realizacja nagrania, montaż – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, Igor Szymański, mastering – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, nota programowa – Emilia Dudkiewicz, redakcja – Tomasz Karpowicz, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia – Michał Knot, opracowanie graficzne, skład – Barbara Bugalska, redaktor wydawca– Emilia Dudkiewicz


  

CHAMBER WORKS 

Aleksander Kościów *

 

CD Kosciow Chamber

 

Aleksander Kościów jest twórcą wyrazistym, budującym subtelne, wyrafinowane, wielowymiarowe obrazy przepełnione aurą tajemniczości. Kompozytor chętnie eksperymentuje z kontekstami i percepcją. Rozmaite sytuacje poznawcze przekłada na materię muzyczną wielopoziomowo, niosąc sugestywne przesłanie ideowe i estetyczne. Niniejszy album zawiera premiery fonograficzne sześciu utworów powstałych w latach 1997–2020 na fortepian (Five Cosmogonic Tales), na skrzypce i fortepian (Déjà-vus Agonaux Hyalia), na klarnet i fortepian (NeniaWén fáng sì bǎo) oraz na sopran i fortepian (cztery haiku zatytułowane Shihaikai). Jest to repertuar mocno zróżnicowany pod względem charakteru i stylistyki, którego najistotniejszym wspólnym mianownikiem wydaje się swoista oszczędność środków oraz duży poziom skupienia na zdarzeniach (dźwiękowych) małych, pozornie powszednich i nieistotnych. Muzyka najwyższej próby rozbrzmiewa w interpretacji znakomitych młodych kameralistów: Joanny Freszel (sopran), Roksany Kwaśnikowskiej (skrzypce), Piotra Zawadzkiego (klarnet) i Łukasza Chrzęszczyka (fortepian) – pomysłodawcy albumu. 

 

Five Cosmogonic Tales na fortepian solo (1997)

Déjà-vus Agonaux na skrzypce i fortepian (1998)

Nenia na klarnet i fortepian (2002)

Hyalia na skrzypce i fortepian (2002)

Shihaikai na sopran i fortepian (2004) 

Wén fáng sì bǎna klarnet i fortepian (2020)

 

Total time 77:32

*światowe premiery fonograficzne 

Nagrania zrealizowano między 28 listopada a 10 grudnia 2020 roku w Warszawie, w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Realizacja nagrania, montaż, mastering – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, redakcja – Olga Gorczyca-Popławska, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia –Mateusz Żaboklicki, opracowanie graficzne, skład – Łukasz Pawlak, redaktor wydawca – Emilia Dudkiewicz



Stanisław Moryto (1947–2018) 

Solo & Chamber Works 

 

CD Moryto Solo & Chamber

 

Album został przygotowany z myślą o jubileuszowym, 35. Legnickim Conversatorium Organowym im. prof. Stanisława Moryty. Repertuar płyty obejmuje wszystkie utwory akordeonowe patrona festiwalu (w tym dwa – Tryglifna flet, gitarę i akordeon oraz Pięć pieśni do słów Tadeusza Kobierzyckiego na głos żeński i akordeon – zarejestrowane po raz pierwszy), premierę fonograficzną Canto na puzon i organy, a także prawykonane przez Pawła Gusnara dopiero w 2020 roku – podczas Conversatorium – Koło na saksofon. Niemal wszystkie z wybranych kompozycji rozbrzmiewały podczas conversatoryjnych koncertów; część z nich znalazła stałe miejsce w repertuarze wielu solistów i kameralistów. Na płycie znalazły się interpretacje znakomitych artystów: rektorów UMFC – Klaudiusza Barana (akordeon) i Pawła Gusnara (saksofon), dyrektora artystycznego Conversatorium – Michała Sławeckiego (organy), a także Joanny Freszel (sopran), Karola Gajdy (puzon), Rafała Grząki (akordeon), Mateusza Kowalskiego (gitara), Marii Peradzyńskiej-Filip (flet) i Miłosza Pękali (perkusja). Pomysłodawczynią płyty była Emilia Dudkiewicz. Stanisław Moryto wielokrotnie podkreślał, że stara się porozumiewać językiem duszy. Jego muzyka wciąż na nowo inspiruje i przemawia do znakomitych artystów. Za pośrednictwem ich kunsztu i szczerości wypowiedzi dociera do wszystkich, którzy chcą ją odkrywać i poszukiwać wszystkiego, co ważne, wartościowe i ponadczasowe.

 


 

 

A tre na dwa akordeony i perkusję (1984)

 

Koło na saksofon (1986)

 

Conductus na dwa akordeony i organy (1987)

 

A due na dwa akordeony (1988)

 

E-la na akordeon solo (1989) 

 

Canto na puzon i organy (1990)*

 

Tryglif na flet, gitarę i akordeon*

 

Pięć pieśni do słów Tadeusza Kobierzyckiego na głos żeński i akordeon (2014)*

 

Total time 55:26

 

*światowa premiera fonograficzna 

Nagrania zrealizowano w 2020 i 2021 roku w Warszawie, w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Realizacja nagrania, montaż – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, Igor Szymański, Małgorzata Szymańska, mastering – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, strojenie organów – Piotr Duda, biogram kompozytora – Michał Sławecki, nota programowa – Emilia Dudkiewicz, redakcja – Jakub Jakubaszek, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia – Wojciech Obremski, opracowanie graficzne, skład – Łukasz Pawlak, redaktor wydawca –  Emilia Dudkiewicz

 


 

Edward Sielicki

 

CHAMBER MUSIC*

CD SIelicki

 

Album z muzyką kameralną Edwarda Sielickiego dokumentuje wykonania (w tym premiery) czterech dzieł kompozytora, które odbyły się w latach 2011–2015 w ramach koncertów organizowanych w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Barwny repertuar rozbrzmiewa w interpretacji znakomitych kameralistów: Katarzyny Budnik, Bartosza Bednarczyka, Justyny Baran, Ewy Kowar-Mikołajczyk, Aliny Mleczko, Jarosława Malanowicza i Anny Hajduk-Rynkowicz. Nagranie rozpoczyna niezwykle ekspresyjna Sonata na altówkę i fortepian poświęcona pamięci Ryszarda Sielickiego – ojca kompozytora, znakomitego i cenionego twórcy i animatora kultury, w której dramatyzm i poczucie straty przenikają się z łagodnością i zadumą. Zażarta dyskusja dwojga skrzypiec, zakończona pojednawczym echem Kwintetu klarnetowego Mozarta rozgrywa się w sonacie Per fas et nefas. Oniryczna atmosfera przenikających się brzmień saksofonu sopranowego i organów wyłania się z najstarszej kompozycji zamieszczonej na płycie – Sings of Life. Album podsumowuje Sonata fortepianowa, której druga część opiera się na temacie starej, obrzędowej pieśni bułgarskiej.

 

Sonata na altówkę i fortepian „Pamięci mojego ojca” (2007)

 

Per fas et nefas. Sonata na dwoje skrzypiec (2013)

 

Signs of Life na saksofon sopranowy i organy (1996)

 

Sonata fortepianowa (2010–2014)

 

Total time 64:25

 

*światowe premiery fonograficzne

Nagrania zrealizowano w latach 2011–2015, w Warszawie, podczas koncertów, które odbyły się w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.Realizacja nagrania, montaż– Ewa Wrzesińska, Maciej Wiejaczka [Per fas et nefasSonata fortepianowa]Aleksandra Woźniak, Robert Migas [Signs of Life]Michał Polański, Michał Szostakowski [Sonata na altówkę i fortepian], mastering – Rafał Smoliński, nota programowa – Edward Sielicki, redakcja – Tomasz Karpowicz, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia – Anton Grosch, Barbara Konecka-Sielicka, Mateusz Żaboklicki, opracowanie graficzne, skład – Łukasz Pawlak, redaktor wydawca – Emilia Dudkiewicz.