Przegląd nowości

Najnowsze CD Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (1)

Opublikowano: wtorek, 02, listopad 2021 20:28

Ignacy Jan Paderewski (1860–1941)

 

Pieśni 

 

CD Paderewski Pieśni

 

Ignacy Jan Paderewski to jedna z największych osobowości świata kultury i polityki końca XIX i pierwszej połowy XX wieku. Wielokierunkowa działalność, charyzmatyczna osobowość oraz mistrzowska gra na fortepianie przyniosły mu międzynarodowy sukces i uwielbienie słuchaczy. W historii muzyki zapisał się również jako utalentowany kompozytor. Najliczniejszą grupę jego dzieł stanowią utwory fortepianowe, ale niemałą popularnością cieszą się także pieśni Paderewskiego – finezyjne, różnorodne, bogate wyrazowo i fakturalnie. Pisał je do poezji Adama Mickiewicza i Adama Asnyka (którego uważał za największego z żyjących polskich poetów) oraz do tekstów francuskich parnasistów: Théophile’a Gautiera i Catulle’a Mendèsa. Album zawiera komplet pieśni Ignacego Jana Paderewskiego na głos i fortepian w interpretacji Anny Mikołajczyk-Niewiedział – sopran i Marcina Tadeusza Łukaszewskiego. Realizacji nagrania dokonał Andrzej Brzoska. 

 

Cztery pieśni op. 7 na głos i fortepian (1885)

Słowa: Adam Asnyk (1838–1897)

 

Gdy ostatnia róża zwiędła

Siwy koniu

Szumi w gaju brzezina

Chłopca mego mi zabrali

 


 

Konwalijka op. 7[a] na głos i fortepian (1882) 

Słowa: Adam Asnyk

 

Sześć pieśni op. 18 na głos i fortepian (1886–1893) 

Słowa: Adam Mickiewicz (1798–1855)

 

Polały się łzy me

Piosnka dudarza

Moja pieszczotka

Nad wodą wielką

Tylem wytrwał

Gdybym się zmienił

 

Dans la forêt na głos i fortepian (ca. 1896) 

Słowa: Théophile Gautier (1811–1872)

 

Douze mélodies sur de poésies de Catulle Mendès op. 22 na głos i fortepian (1903)

 

Dans la forêt

Ton coeur est d´or pur

Le ciel est très bas

Naguère

Un jeune pâtre

Elle marche d´un pas distrait

La nonne

Viduité

Lune froide

Querelleuse

L’amour fatal

L’ennemie

 

Total time 60:31

 

Na podstawie wydania: Ignacy Jan Paderewski, Dzieła wszystkie, tom 6: Pieśni, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Ośrodek Dokumentacji Życia i Twórczości I.J. Paderewskiego UJ, Musica Iagellonica, Kraków 2002. Nagrania zrealizowano 15 i 16 lutego 2020 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Realizacja nagrania, montaż, mastering – Andrzej Brzoska, przygotowanie i strojenie fortepianu – Henryk Landman, nota programowa – Adam Rozlach, redakcja – Olga Gorczyca-Popławska, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia – Marek Niewiedział, zdjęcie na okładce Ignacy Jan Paderewski, (przed 1926), Polona.pl, opracowanie graficzne, skład – Karol Meissner, redaktor wydawca – Emilia Dudkiewicz

 


Tribute to Moniuszko

 

Chopin University Accordion Trio 

Klaudiusz Baran, Rafał Grząka, Grzegorz Palus 

 

CD Tribute to Moniuszko

 

Album Tribute to Moniuszko zawiera trzy rozbudowane utwory o charakterze fantazji, oparte na motywach z najbardziej znanych dzieł Stanisława Moniuszki, „przefiltrowane” przez wrażliwość, estetykę i warsztat trzech kompozytorów młodego pokolenia: Wojciecha Kostrzewy, Ignacego Zalewskiego i Mikołaja Majkusiaka. Co warte podkreślenia: nie są to mniej lub bardziej twórcze „opracowania” muzyki autora Strasznego dworu, lecz dzieła przynależne artystycznie do każdego z twórców, „ponieważ przedstawiają ich rozumienie muzyki, a przy tym badają współczesny potencjał i twórczą żywotność dla muzyki nowej spuścizny Stanisława Moniuszki” (Ignacy Zalewski). To wreszcie nie tylko debata kompozytorów przeszłości i teraźniejszości, lecz przede wszystkim aspekt wykonawczy, wirtuozeria techniczna i dojrzałość artystyczna, które cechują Chopin University Accordion Trio. Niniejsze wydawnictwo stanowi dowód na to, że twórczość czoło-wego przedstawiciela polskiej opery narodowej jest wciąż obecna i inspirująca.

 

Wojciech Kostrzewa (*1992)

Fantazja na motywach „Strasznego dworu” (2019)*

 

Ignacy Zalewski (*1990)

Fantazja-synopsis na tematy z opery „Halka” (2019)

 

Mikołaj Majkusiak (*1983)

Pięć myśli o Moniuszce (2019)*

 

Stary kapral

Pieśń wieczorna

Dziad i baba

Matko, już nie ma cię

Prząśniczka

 

Total time 56:44

 

*światowa premiera fonograficzna

Nagrania zrealizowano w 2019 i 2020 roku w Warszawie, w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Realizacja nagrania, montaż, mastering – Katarzyna Rakowiecka-Rojsza, Igor Szymański, nota programowa – Ignacy Zalewski, redakcja – Tomasz Karpowicz, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, zdjęcia – Mateusz Żaboklicki, opracowanie graficzne, skład – Agata Moryto, redaktor wydawca – Emilia Dudkiewicz


Jehan Alain (1911-1940) 

Complete Works for Organ

 

Jarosław Wróblewski – organy

 

CD Jehan Alain

 

Trzypłytowy album zawiera pierwsze w historii polskiej fonografii nagranie wszystkich dzieł organowych Jehana Alaina, którego dokonał warszawski organista i pedagog Jarosław Wróblewski. To próba autorskiego dyskursu z dotychczasową tradycją wykonawczą i odniesienia się do nowej edycji dzieł kompozytora, polegającego m.in. na uwzględnieniu niektórych opcjonalnych wersji tekstu muzycznego oraz różnych dyspozycji registracyjnych i wykonawczych Alaina. Nagranie zostało zrealizowane przez Andrzeja Brzoskę w kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Tarnowie na organach firmy Zych, których dyspozycja nawiązuje do francuskich organów symfonicznych. „Alain poszukiwał artystycznego wyrazu nie tylko w muzyce, lecz także w rysunku i poezji. Jego utwory często unaoczniają idee pozamuzyczne, filozoficzne czy literackie. Oprócz wpływów natury poetyckiej obserwujemy również te pochodzące ze śpiewu gregoriańskiego, muzyki dawnej, impresjonizmu, jazzu, pozaeuropejskiej rytmiki i tonalności. Jego nowatorskie traktowanie organów wykazuje odwrót od symfonicznego postrzegania tego instrumentu i zwrot w kierunku ideału dźwiękowego stanowią-cego nowatorską syntezę francuskiej klasyki i romantyki zatopionych w sensualizmie, wrażeniowości. Alain realizuje to w sposób doskonały” (Jarosław Wróblewski). 


CD 1 51:25

 

Suite AWV 86a (1934/1936)

Intermezzo (Fileuse) AWV 74b (1934/1935)

Trois Dances AWV 119 (1937/1938, 1940)

 

CD 2 47:50

 

Postlude pour l’Office de Complies AWV 13 (1930)

Premièr Prelude profane AWV 57 (1933)

Deuxième Prelude profane AWV 58 (1933)

Suite monodique AWV 65 (1934)

Choral dorienne AWV 75 (1935)

Choral phrygien AWV 76 (1935)

Variations sur un thème de Clément Jannequin AWV 99

Le Jardin suspendu AWV 63 (1934)

Litanies AWV 100 (1937)

 

CD 3 69:57

 

Prèmiere Fantaisie AWV 59 (1933)

Deuxieme Fantaisie AWV 91 (1936)

Fantasmagorie AWV 73 (1935) 

Deux Danses à Agni Yavishta AWV 61 (1932/1933)

Aria AWV 120 (1938)

Prélude et Fugue AWV 107 (1935/1938)

Berceuse sur deux notes qui cornent AWV 5 (1929)

Ballade en mode phrygien AWV 8a (1930)

Lamento AWV 10 (1930)

Variations sur ‘Lucis Creator’ AWV 29 (1932)

Chant donné AWV 33 (1932)

Grave AWV 36 (1932)

Petite pièce AWV 37 (1932)

Climat AWV 64 (1932)

Elévation AWV 62 (1934)

De Jules Lemaître AWV 72 (1935)

Monodie AWV 109a (1938)

 

Total time 2:49:12

 

Nagrania zrealizowano 27 i 28 sierpnia 2020 roku. W książeczce i na okładce albumu wykorzystano fotografie autorstwa Bartosza Górki, pochodzące z wystawy prac Ludwiki Ogorzelce „Szukam momentu równowagi” (CSW Zamek Ujazdowski, 4.12.2020-7.06.2021). Realizacja nagrania, montaż, mastering – Andrzej Brzoska, strojenie organów – Marek Gąsior, registrant – Michał Jung, redakcja – Olga Gorczyca-Popławska, tłumaczenie tekstów – Żaneta Pniewska, opracowanie graficzne, skład – Łukasz Pawlak, fotografia artysty – Justyna Zacharek, redaktor wydawca – Emilia Dudkiewicz, współpraca – Jakub Jakubaszek, Maja Baczyńska