opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

25 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Łabędzi śpiew Sibeliusa – koncert Kapeli Królewskiej w Kopenhadze

Odpowiedział jednak listownie na przesłany mu utwór młodego Noergaarda. List ten Noergaard przechowuje do dnia dzisiejszego – był to dla niego znak przynależności do łańcucha kompozytorów zaczynającego się od  Beethovena a kończącego na Sibeliusie. 10. października orkiestra Opery kopenhaskiej zaprezentowała te dwa ostatnie dzieła Sibeliusa: Tapiolę i muzykę do Burzy Szekspira pod dyrekcją znanego fińskiego dyrygenta, Okko Kamu. Tapiola, ostatni poemat symfoniczny Sibeliusa, to 20 minutowy utwór, muzyczny monolit, w zasadzie monotematyczny i malowany szerokimi pociągnięciami pędzla.

 

Tapioa

 

Tytuł nawiązuje do postaci fińskiego bożka lasu, Tapio. Tapiola to jego siedziba. We wstępie do partytury Sibelius mówi o mrocznym lesie Północy, pogrążonym w praczasie, domenie pół snu, pół jawy. Jest to kraina, w której snują się w ciemności leśne duchy, muzyka mroczna i prowadzona w unisonach smyczków, nad którymi od czasu do czasu pojawiają się akcenty instrumentów dętych. Wszystko zostaje wysnute z krótkiego, dwutaktowego motywu lasu, podlegającego rożnym metamorfozom, a kulminacja dochodzi do głosu tylko raz, na samym końcu utworu. Wykonanie muzyki do Burzy Szekspira to zadanie bardzo trudne – nie bardzo można zrozumieć, jak muzyka ta mogła towarzyszyć przedstawieniu – mamy tu wielką uwerturę (genialny muzyczny obraz sztormu na morzu), po czym następują 34 krótsze, lub dłuższe fragmenty – niektóre trwają zaledwie minutę, lub nawet mniej. Są to fragmenty napisane na wielką orkiestrę, lub na mały zespolik, fragmenty z udziałem chóru, krótkie odcinki solowe (w koncercie brało udział 5 solistów operowych, chór i recytatorka, wiążąca akcję i opowiadająca, co nastąpi i dlaczego). Partie solowe były zbyt krótkie, by mogły zrobić większe wrażenie, natomiast bardzo piękne były fragmenty chóralne, zwłaszcza te bez tekstu. Sporo było momentów naprawdę pięknych, pełnych poezji – jak chociażby samo zakończenie. Wydaje mi się jednak, że większe wrażenie zrobiłyby suity, są dwie, obie opracowane przez kompozytora. Teatr chciał jednakowoż przybliżyć nam wersję oryginalną, napisaną przecież dla tej właśnie sceny, z programu mogliśmy się dowiedzieć, że prezentowaną wersję, pod dyrekcją Okko Kamu, orkiestra w najbliższym czasie nagra na CD.

                                                                        Eva Maria Jensen


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART