GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGorszyciel i lubieżnik
Strona 2 z 2
Cały spektakl odwraca się od Borowczykowskiej intrygi o 180 stopni, bo uderza w kolejne elementy tego oswojonego przez naszą kulturę paradygmatu, domagając się świata budowanego na innych zasadach. Rzecz w tym, że ów reżyser był estetą, otaczał zwykle swoje filmy prawdziwą, piękną muzyką – w Dziejach grzechu był to Koncert skrzypcowy Felixa Mendelssohna – w spektaklu Jakuba Skrzywanka i Weroniki Murek też jest jakiś dźwięk, ale to trudny do wytrzymania, dudniący łomot, zwłaszcza w Akcie III Goto, Wyspa miłości.
Najbardziej znamienny jest jednak Akt II Bestia, w całości oparty o sprawę Romana Polańskiego granego w spektaklu przez Michała Czachora. Autorzy sceny dalecy są od prób rozgrzeszania lub zagadywania czynu reżysera. Są nieznośnie precyzyjni w rekonstruowaniu scen przemocy seksualnej, ale tylko werbalnie, bo reżyser z dramaturżką zadbali o to, by nikt nie zarzucił teatralnej narracji tej patriarchalno-dziadoceńskiej historii zbliżenia do typowo męskiej twórczości porno – znaczenia nabierały projekcje wideo Ioann Maria rzucane na ściany wielofunkcyjnego domku-kaplicy autorstwa Agaty Skwarczyńskiej.
Przypadek Polańskiego wydaje się absolutnie jasny i oczywisty. Nie idzie tu w końcu o to, czy reżyser popełnił czyny, które zarzucają mu kobiety – bo to nie tylko sprawa młodocianej Samanty – czy ich nie popełnił. Chodzi o to, jakiego języka używa się w publicystyce do opisu, do jakich tradycji retorycznych sięga, jak ustawia jego w tej opowieści. Być może spektakl Teatru Powszechnego jako jeden z pierwszych stara się ten stary i wciąż aktywny patriarchalny porządek wyeliminować, a przynajmniej uczynić, aby nie był traktowany jako jedyny, naturalny i bezalternatywny.
Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |