opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

67 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Gorszyciel i lubieżnik

Cały spektakl odwraca się od Borowczykowskiej intrygi o 180 stopni, bo uderza w kolejne elementy tego oswojonego przez naszą kulturę paradygmatu, domagając się świata budowanego na innych zasadach. Rzecz w tym, że ów reżyser był estetą, otaczał zwykle swoje filmy prawdziwą, piękną muzyką – w Dziejach grzechu był to Koncert skrzypcowy Felixa Mendelssohna – w spektaklu Jakuba Skrzywanka i Weroniki Murek też jest jakiś dźwięk, ale to trudny do wytrzymania, dudniący łomot, zwłaszcza w Akcie III Goto, Wyspa miłości.

 

Trzy opowiadania 3

 

Najbardziej znamienny jest jednak Akt II Bestia, w całości oparty o sprawę Romana Polańskiego granego w spektaklu przez Michała Czachora. Autorzy sceny dalecy są od prób rozgrzeszania lub zagadywania czynu reżysera. Są nieznośnie precyzyjni w rekonstruowaniu scen przemocy seksualnej, ale tylko werbalnie, bo reżyser z dramaturżką zadbali o to, by nikt nie zarzucił teatralnej narracji tej patriarchalno-dziadoceńskiej historii zbliżenia do typowo męskiej twórczości porno – znaczenia nabierały projekcje wideo Ioann Maria rzucane na ściany wielofunkcyjnego domku-kaplicy autorstwa Agaty Skwarczyńskiej.

 

Trzy opowiadania 2

 

Przypadek Polańskiego wydaje się absolutnie jasny i oczywisty. Nie idzie tu w końcu o to, czy reżyser popełnił czyny, które zarzucają mu kobiety – bo to nie tylko sprawa młodocianej Samanty – czy ich nie popełnił. Chodzi o to, jakiego języka używa się w publicystyce do opisu, do jakich tradycji retorycznych sięga, jak ustawia jego w tej opowieści. Być może spektakl Teatru Powszechnego jako jeden z pierwszych stara się ten stary i wciąż aktywny  patriarchalny porządek wyeliminować, a przynajmniej uczynić, aby nie był traktowany jako jedyny, naturalny i bezalternatywny.

 

                                                                        Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART