Przegląd nowości

Gala nagród Kiepury

Opublikowano: wtorek, 05, październik 2021 20:29

Mazowiecki Teatr Muzyczny już od 15 lat przyznaje statuetki ze stylizowaną sylwetką Jana Kiepury. Trafiają do najlepszych artystów tworzących we wszystkich możliwych dziedzinach muzycznej profesji scenicznej. Nagrody przyznaje kapituła, która kwalifikuje propozycje zgłaszane przez teatry z całej Polski. Ludzie związani z tymi instytucjami chwalą ideę Teatralnych Nagród Muzycznych, po pierwsze dlatego, że wyróżnienia przyznawane są nie tylko artystom stołecznym, ale także tzw. prowincjonalnym, po drugie, że zwraca się uwagę nie tylko na osiągnięcia reżyserów i solistów śpiewających, ale także twórców scenografii, kostiumów, choreografii.

 

Gala,Kiepura 1

 

Nagrody przyznawane są też tancerzom klasycznym i nieklasycznym, śpiewakom operowym, operetkowym i wokalistom musicalowym. Są też nagrody za całokształt pracy artystycznej. Bogactwo propozycji wyróżnień jest mile widziane, choć sięgając w głąb sztuki muzyczno-scenicznej nie zauważyłam być może najważniejszego „sektora”, czyli kierowników muzycznych albo inaczej dyrygentów.

 

Gala,Kiepura 2

 

Czyżby pominięcie ich było świadomym aktem protestu przeciwko poprawności wyrażającej się hasłem „prima la musica”? Zauważyłam też podczas Gali Nagród pewną niepokojącą tendencję – wszystkie produkcje muzyczne, wokalne i instrumentalne były w niewielkiej salce Kina Praha przystosowanej do celów teatralnych dodatkowo wzmacniane elektronicznie, co nie tylko deformowało naturalne brzmienia głosów, ale przede wszystkim dodawało decybeli, co w rezultacie czyniło występy niemożliwie głośnymi, na granicy szkodliwości dla słuchu. Zauważył to także znakomity śpiewak zaproszony na koncert Ryszard Karczykowski. Inna rzecz – śpiewacy operowi nie muszą korzystać z nagłośnienia (zwłaszcza w tak małej sali), a piosenkarze i wokaliści inaczej nie mogą i odebranie jednym a dodanie drugim byłoby może odczytane jako niesprawiedliwość.


Przejdźmy do samego koncertu z udziałem wybranych laureatów na przestrzeni ostatnich lat. Śpiewakom operowym, wokalistom musicalowym, a także tancerzom towarzyszyła orkiestra Teatru pod dyrekcją Tomasza Szymusia – zarazem członka kapituły TNM. Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury to jedyny ogólnopolski konkurs, którego celem jest uhonorowanie artystów i twórców związanych ze środowiskiem teatralno-muzycznym.

 

Gala,Kiepura 3

 

Organizowany jest od czternastu lat przez Mazowiecki Teatr Muzyczny. Tutaj mieliśmy do czynienia z dobrym poziomem profesjonalnym, choć instrumentaliści tego kameralnego zespołu symfonicznego zostali ściśnięci na bardzo ograniczonej przestrzeni i musieli się wręcz przepychać do swoich krzeseł. Mimo tego wszystko grało, zarówno akompaniament do dosyć banalnych melodii musicalowych, jak też bardziej wymagające partytury operowych fragmentów Bizeta czy Pucciniego.

 

Gala,Kiepura 4

 

Dyrygent Tomasz Szymuś bezbłędnie pokazywał wejścia instrumentom i solistom, dostosowywał się do ich możliwości wokalnych. Bardzo długim oddechem wykazała się Anna Lasota, a ręka dyrygenta do ostatniej sekundy trzymała zawieszenie akordu. Występowali również Iwona Socha, Agnieszka Przekupień, Janusz Kruciński, Stanislav Kuflyuk, Arnold Rutkowski. Na niewielkim skrawku sceny mogliśmy też oglądać fragmenty baletowe oraz nieklasyczne w wykonaniu tancerzy – Laureatów Teatralnych Nagród Muzycznych: Yuki Ebihary, Małgorzaty Kowalskiej, Patryka Walczaka i Mateusza Wróblewskiego. Gospodarzami wieczoru byli Iwona Wujastyk i Olivier Janiak. Nieustannie zachęcali publiczność do oklasków, co tworzyło atmosferę nieco wymuszonej akceptacji. Widzowie i słuchacze koncertu byli jednak dosyć zdyscyplinowani, bo po gremialnym odśpiewaniu We are the champions! (nawet niektórzy tancerze śpiewali) zrobiono wykonawcom stojącą owację.

                                                                Joanna Tumiłowicz