opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

84 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Zły łabędź?

Chociaż nazwisko choreografa i reżysera widowiska stało się synonimem wywrotowych przeróbek baletowych, to jednak rzecz jest zrealizowana na tyle wiarygodnie, że można do niej podchodzić śmiertelnie poważnie, uważać ją za wykładnię sztuki baletowej dnia dzisiejszego. Matthew Bourne stworzył iskrzący się miejscami dowcipem i z bardzo czytelnie zarysowanymi charakterystykami głównych postaci, rasowy dramat psychologiczny, dramat samotności człowieka będącego formalnie następcą tronu.

 

Bourne 2

  

Powodem kłopotów księcia jest jego trudna relacja z Królową-matką i wynikające z tego dalsze powikłania. W balecie, który operuje mimiką, scenami pantomimicznymi, ale niekiedy wspomaga się naturalistycznymi efektami dźwiękowymi, narastanie napięcia jest ukazane dosyć groteskowo, farsowo, nawet komicznie. Do czasu. Stereotyp delikatnych kobiecych tancerek w białych paczkach i na pointach, uosabiających piękne ptaki jest tu gwałtownie przełamany – tancerze ubrani są w pierzaste, obszerne spodnie, mają przypudrowane włosy i czarne pionowe kreski na czołach, a ich nagie, umięśnione torsy są symbolami  męskiej, niemalże agresywnej siły. 

 

Bourne 3

 

Biorąc to pod uwagę, wymowa wizualna scen z łabędziami jest o wiele mocniejsza, dosadniejsza od tradycyjnych, klasycznych popisów żeńskiego corp de ballet. Tam emocja jest rozczłonkowana i powstrzymywana przez zgrane ruchy identycznie ubranych tancerek. Tutaj mamy umięśnione nagie męskie torsy, niekiedy nawet oblane potem, więc naocznie kontaktujemy się z cielesnością, która jest o wiele bardziej elokwentnym „kostiumem”, niż klasyczne, białe paczki.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART