GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościW labiryncie nut i drzew
Strona 2 z 3
Element graficzny skądinąd przenikał często do ostatecznej redakcji partytur z lat sześćdziesiątych i odnosił się do niekonwencjonalnej artykulacji dźwięku czy kształtowania przebiegu muzycznego z zastosowaniem glissand, zaznaczanych ciągłymi liniami przebiegającymi na skroś pięciolinii, bądź zaczernionych diagramów ilustrujących klastery czyli bloki brzmieniowe.
Na wystawie sąsiadują one z planami urządzanego parku czy ogrodu, na przykład włoskiego, a przecież i w muzyce mamy do czynienia z licznymi określeniami w tym języku, odnoszącymi się do temp, dynamiki i sposobów wydobywania dźwięku. Wśród eksponowanych szkiców znajduje się ten do 8’37’’ (przez analogię do 4’33’’ Johna Cage’a), utworu lepiej znanego jako Tren pamięci ofiar Hiroszimy, tytułu wymyślonego ex post dla celów promocyjnych. W radiowej audycji z okazji kolejnych urodzin kompozytora o tym wspomniałem, a wtedy jeszcze o tym się nie mówiło. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |