Przegląd nowości

Najnowsze nagrania Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

Opublikowano: czwartek, 25, marzec 2021 22:06

Adolphe Gutmann (1819–1882) – Ulubiony uczeń Chopina

 

Maria Gabryś-Heyke – fortepian historyczny

Dmitry Ablogin – fortepian historyczny [1]–[7], [9], [10], [12]

© Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina | Chopin University Press, UMFC CD 130 | 2020

 

CD Gutmann

 

Płyta Adolphe Gutmann – ulubiony uczeń Chopina zawiera premierowe nagranie utworów na cztery ręce Adolphe’a Gutmanna oraz kilka jego kompozycji solowych w wykonaniu Marii Gabryś-Heyke i Dmitriego Ablogina. „W ogólnym wyrazie twórczość Gutmanna jest pełna wdzięku, nieco sentymentalna, liryczna. […] Na wyobraźnię muzyczną Gutmanna oddziałała niewątpliwie twórczość Chopina, głównie w zakresie stylu i przejmowania typowych dla mistrza cech faktury, melodyki, harmoniki i wzorów ornamentacji” (Ewa Sławińska-Dahlig). Utwory na cztery ręce – walce, nokturny i galop, mimo popularności w XIX wieku, nie doczekały się współczesnych wydań nutowych i popadły w zapomnienie.


 

Niniejszy album przywraca im salonowy blask nawiązując do atmosfery, w której powstały. Gutmann wielokrotnie występował w paryskim salonie Erarda, materiał zaś został zarejestrowany na historycznym fortepianie marki Erard z 1848/1849 roku (numer seryjny 20402), należącym do Marii i Krzysztofa Heyke. Premierową rejestrację kompletu utworów na cztery ręce Adolphe’a Gutmanna, oddanego ucznia i przyjaciela Fryderyka Chopina, należy odnotować jako wydarzenie na rynku fonograficznym.

 

Tracklista:

 

1. Chambourci, grande valse brillante Es-dur op. 15 na 4 ręce (1850)*               6:12

2. La Sympathie. Rondo-valse As-dur op. 39 na 4 ręce (1855)*                          4:54

    Deux Nocturnes op. 8 | Dwa nokturny op. 8 (1849)*

3. Nokturn As-dur op. 8 nr 1 na 4 ręce                                                             3:07

4. Nokturn Des-dur op. 8 nr 2 na 4 ręce                                                           3:10

5. L’Elégante. Valse Es-dur op. 31 na 4 ręce (1854)*                                         4:06

6. La calme de la mer. Barcarolle A-dur op. 59 na fortepian solo (1862)              4:45

7. Troisième Valse D-dur op. 24 na 4 ręce (1852)*                                            4:05

8. Nokturn A-dur op. 13 nr 1 na fortepian solo (1850)                                       4:46

    Dwa mazurki op. 9 (1847)

9. Mazurek e-moll op. 9 nr 1 na fortepian solo                                                  2:40

10. Mazurek g-moll op. 9 nr 2 na fortepian solo                                                2:34

11. Les Adieux Des-dur op. 45 na fortepian solo 3:37

12. Le Tourbillon. Galop brillant Es-dur op. 37 na 4 ręce*                                  4:20

                                                                                               

                                                                                                total time    48:16

*world premiere recording

 

Nagranie zrealizowano w Pałacu w Chrzęsnem w dniach 30.09-1.10.2019 roku na fortepianie Erard z 1848/1849 roku, numer seryjny 20402.

Realizacja nagrania, montaż i mastering: Katarzyna Rakowiecka-Rojsza

Nota programowa: Ewa Sławińska-Dahlig

Redakcja: Olga Gorczyca-Popławska

Tłumaczenie tekstów: Justyna Saciuk

Zdjęcia: Krzysztof Heyke

Opracowanie graficzne, skład: Krzysztof Welian

Redaktor wydawca: Maja Baczyńska, Emilia Dudkiewicz

 


 

Modern Tangos

Schulhoff | Evans | Saint-Saëns | Strawiński | Martinů | Borowski | Ginastera

CUP OF TIME

Ryszard Borowski – flet; Agnieszka Cypryk – skrzypce;

Rafał Grząka – akordeon; Krzysztof Lenczowski – wiolonczela

© Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina | Chopin University Press, UMFC CD 142 | 2020

© Lydian Records (Requiem Records) 15 | 2020

 

 

CD Modern Tangos

  

Argentyńskie tango powstało pod koniec XIX wieku, a już na początku wieku XX nastąpił jego rozkwit w Europie. W krótkim czasie taniec ten stał się niezwykle popularny, a jego rytmy zainteresowały również kompozytorów awangardowej muzyki klasycznej. Nie tylko inspirowali się oni rytmem tanga, lecz stosowali także inne elementy, takie jak np. charakterystyczne figury basowe, akcenty czy specyficzną harmonikę. Co przeniknęło ze specyfiki tanga do dzieł skomponowanych dla zupełnie innego odbiorcy – słuchacza muzyki awangardowej? Co było tak atrakcyjne, aby wykorzystać to mogli jej twórcy? Każdy z nich miał własną wizję; stąd z pewnością fascynujące jest porównanie ich prób.

 


 

Autorskiego zestawienia i aranżacji utworów Schulhoffa, Evansa, Saint-Saënsa, Strawińskiego, Martinů czy Ginastery podjął się kwartet Cup of Time – zespół, który słynie z wyrafinowanych, nieoczywistych interpretacji muzyki, w której przenikają się elementy klasyki i jazzu. Repertuar dopełnia kompozycja lidera grupy – Ryszarda Borowskiego. Zaproponowane aranżacje (z elementami improwizacji) sięgają do rozrywkowego charakteru tanga, a jednocześnie zachowują oryginalne, awangardowe pomysły każdego z twórców. Maestria poszczególnych członków zespołu Cup of Time gwarantuje fascynującą podróż do wielobarwnego świata tanga. Wydawcami płyty Modern Tangos są Chopin University Press i Requiem Records (w ramach serii Lydian Records).

 

Tracklista:

Erwin Schulhoff (1849-1942)

1. Tango ze suity Esquissez de jazz (część III)                                               6’58”

2. Tango ze suity Pięć etiud jazzowych na fortepian (część IV)                         2’30”

3. Tango ze suity Pięć utworów na kwartet smyczkowy (część IV)                    3’03”

Gil Evans (1912-1988)

4. Las Vegas Tango                                                                                     5’16”

Charles-Camille Saint-Saëns (1835-1921)

5. Tango, część IV Sceny dramatycznej „Lola” op. 116                                   5’32”

Igor Strawiński (1882-1971)

6. Tango na fortepian                                                                                  4’41”

Bohuslav Martinů (1890-1959)

7. Tango ze suity Film en miniature (część I)                                                3’54”

Ryszard Borowski (*1946)

8. Tango napięć                                                                                         3’38”

Albergo Ginastera (1913-1983)

9. MilongaCanción el Arbol del Oviedo op. 3                                               4’34”

                                                                                         total time       40’08”

 

Nagranie zrealizowano w dniach 29-30 maja 2020 roku w Katowicach.

Realizacja nagrania, montaż, mastering: Mateusz Sołtysik – MS Acoustic

Nota programowa: Ryszard Borowski

Redakcja: Jakub Jakubaszek

Tłumaczenie tekstów:Meriem Harzallah

Zdjęcia: Agnieszka Nagórska

Opracowanie graficzne, skład: Łukasz Pawlak

Redaktor wydawca: Emilia Dudkiewicz

 


 

Tomasz Sikorski (1939–1988) Muzyka fortepianowa

 

Kamil Borkowski – fortepian

Aleksander Krzyżanowski – fortepian CD2 [4], [5]

© Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina | Chopin University Press, UMFC CD 135 A–B | 2020

 

 

CD Sikorski

 

Niniejszy dwupłytowy album zawiera pierwsze studyjne nagranie kompletu utworów fortepianowych Tomasza Sikorskiego (1939-1988) – kontrowersyjnego kompozytora, pianisty, człowieka o wyrazistej osobowości, niełatwych relacjach z rzeczywistością i traumatycznym losie. „Jego twórczość, nosząca znamiona autoterapii, dotyka głębokich, uniwersalnych problemów człowieka, jego zmagań z losem, potrzeby przekroczenia biologicznych i psychologicznych granic, a także krępujących, wyniszczających więzów społecznych, a wreszcie imperatywu pokonania śmierci dzięki pozostawionemu dziełu” (Grażyna Paciorek-Draus). Nagrania dokonali młodzi, warszawscy pianiści: Kamil Borkowski i Aleksander Krzyżanowski (utwory na dwa fortepiany), wykazując się dbałością o uwzględnienie intencji i zaleceń kompozytora. 

 


 

Album gwarantuje nie tylko nową i dotąd nieosiągalną możliwość osobistego, niemal intymnego spotkania z oryginalnym światem dźwiękowym wykreowanym przez kompozytora, z jego aurą, ekspresją i formą, lecz także z własnymi odczuciami i z wybitną sztuką wykonawczą. Dopełnienie płyty stanowi książka Grażyny Paciorek-Draus Tomasz Sikorski – muzyka fortepianowa. Dezintegracja, samotność, kreacja, w której autorka przedstawia życie i twórczość fortepianową kompozytora, poszukując ulotnych związków między osobowością artysty a jego dziełem.

 

Tracklista:

 

CD 1

1. Dwa preludia na fortepian (1955)                                                                    3:08

2. Sonantna fortepian (1967)                                                                            26:37

3. Zerstreutes Hinausschauen [Widok z okna oglądany w roztargnieniu] na fortepian

    (1971-1972)                                                                                                 7:33

4. Hymnos na fortepiano (1979)                                                                       14:19

                                                                                                   CD 1            51:38

CD 2

1. Autograf na fortepian (1980)                                                                          5:20

2. Eufonia na fortepian (1982)                                                                           9:55

3. Rondo na instrument klawiszowy (1984)                                                         7:25

4. Diafonia na dwa fortepiany (1969)                                                                  8:30

5. Muzyka nasłychiwana na dwa fortepiany (1973)                                               8:04

                                                                                                      CD2         39:16

                                                                                                   total time 1:30:54

 

Nagranie zrealizowano w Warszawie, w Sali Koncertowej im. Fryderyka Chopina Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, w lipcu, sierpniu i wrześniu 2019 roku.

Realizacja nagrania, montaż i mastering: Jeremiasz Hendzel

Nota programowa: Grażyna Paciorek-Draus

Redakcja: Tomasz Karpowicz

Tłumaczenie tekstów: Żaneta Pniewska

Opracowanie graficzne, skład: Piotr Paczuski

Redaktor wydawca: Maja Baczyńska, Emilia Dudkiewicz