Przegląd nowości

Opera Śląska w trudnym okresie pandemicznym

Opublikowano: środa, 17, luty 2021 14:08

W nowy rok 2021 Opera Śląska w Bytomiu wkroczyła, zważywszy na sytuację epidemiczną, spektaklem Zemsta nietoperza Johanna Straussa online (dostępny był 1. stycznia 2021), sprawiając nim zakochanym w operetce melomanom niemałą radość.

 

Opera Slaska 1

 

Błyskotliwego dzieła nie mogli oni co prawda podziwiać w bytomskim teatrze, ale ta „mała opera” to smaczny kąsek na rozpoczęcie roku W założeniu styczeń miał im przynieść kilka dalszych atrakcji (Łucja z Lammermoor G. Donizettiego,  La finta giardiniera W.A. Mozarta), lecz w istniejącej sytuacji konieczne było odwołanie publicznych przedstawień. Tak też było to w minionym roku, w którym przecież miało być jak zwykle, czyli bogato i interesująco. Teatr w Bytomiu miał swoich stałych wielbicieli – frekwencja od lat oscyluje w około 90%, zespół artystyczny był w pełnej gotowości, by zaspokajać ich oczekiwania. 


Z klasycznego repertuaru operowego przewidywano m.in. dzieła Mozarta, Donizettiego, Moniuszki, Verdiego,  Pucciniego, balet był przygotowany do zaprezentowania czołowych pozycji tego gatunku. I tak też rok 2020 się rozpoczął.

 

Opera Slaska 2

 

W pierwszym kwartale zaprezentowano opery Napój miłosny Łucję z Lammermoor G. Donizettiego, Cyganerię Toskę G. Pucciniego, Traviatę, Nabucco Don Carlosa G. Verdiego, po 27 latach na scenę bytomską wróciła operetka Zemsta nietoperza J. Straussa – spektakl uznany później za najważniejsze wydarzenie roku. Były  balety Don Kichot  L.A. Minkusa oraz Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego.

 

Opera Slaska 3

 

Odbyło się kilka spotkań „Salonu poezji i muzyki Anny Dymnej”, ponadto spotkania ze znanymi postaciami świata operowego – w styczniu ze Sławomirem Pietrasem, a w lutym z Ewą Iżykowską-Lipińską w ramach cyklu „Opera blisko ciebie”. Aktywność placówki przejawiała się na kilku dalszych polach. Były zatem występy gościnne Zespołu (m.in. wystawienie opery Mały kominiarczyk B. Brittena w Nowym Sączu), rozwijano działania edukacyjne (studio baletowe, zajęcia chóru dziecięcego i inne), scenę i salę koncertową udostępniano wykonawcom z zewnątrz np. w dniach 29.01-01.02 odbył się tu XI Międzynarodowy Konkurs Choreograficzny im. Bożeny Kociołkowskiej.


Miała swoje koncerty Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Bytomiu, Opera angażowała się we współorganizację różnych przedsięwzięć artystycznych poza siedzibą placówki. 

 

Opera Slaska 4

 

Zapowiadał się rok bogaty w wydarzenia artystyczne. Na dalsze dokonania Opery wpłynęły wszak okoliczności pandemiczne, które zaskoczyły Polskę i cały świat. 10. marca 2020 zgodnie z zaleceniem Marszałka Województwa Śląskiego Opera Śląska zawiesiła swoją działalność artystyczną, niedługo potem „przenosząc” swoją działalność do Internetu, co umożliwiło spragnionym kontaktów miłośnikom bytomskiego teatru muzycznego korzystanie z emitowanych online imprez w ramach akcji #OperaBliskoCiebie.

 

Opera Slaska 5

 

Dzięki współpracy z telewizją oraz filmom i postom zamieszczanym w mediach społecznościowych docierały do nich nie tylko chwilowo niedostępne na żywo w teatrze przedstawienia operowe i baletowe oraz koncerty, ale też liczne  poszerzające horyzonty informacje ze świata sztuki. I tym sposobem w zdecydowanie większej liczbie mogli oni „uczestniczyć” w przedstawieniu wspaniałej opery Łucja Lammermoor G. Donizettiego, nieznanego dzieła Don Desiderio J.M.K. Poniatowskiego, transmitowanej przez telewizję uroczej operetki Zemsta nietoperza. Straussa. Podjęto się prezentacji online dzieł teatralno-muzycznych. 


Znany (premiera miała miejsce 20. lutego 2018) i podziwiany przez zdecydowanie mniejszą liczbę melomanów w Sali koncertowej im. Adama Didura spektakl Czekając na Chopina w reżyserii M. Znanieckiego upamiętnił 17. października 2020 rocznicę śmierci wielkiego polskiego kompozytora. 

 

Callas. Master Class 07-126

 

Miesiąc wcześniej (premiera 5. września) można było podziwiać znaną dotąd tylko warszawskiej publiczności sztukę dramatopisarza amerykańskiego Terrence McNally’ego Callas. Master Class w reżyserii Roberta Talarczyka ze znakomitą Joanną Kściuczyk-Jędrusik, co podkreślały liczne recenzje, w roli głównej. I tak Magdalena Mikrut-Majeranek w Dzienniku Teatralnym pisze: Kściuczyk-Jędrusik ma tę iskrę bożą, o którą na swoich mistrzowskich kursach upomina swych uczniów sama Callas: umie zawładnąć sceną (...).  


Aktywność Opery Śląskiej online ilustrują ponad to liczne koncerty okolicznościowe (m.in. upamiętniające rocznice urodzin Stanisława Moniuszki i Ludwiga van Beethovena) oraz takie, w których prezentowano fragmenty oper i baletów, arii i pieśni (np. koncert Razem w każdym wymiarze transmitowany na Facebook i na YouTube Opery Śląskiej i Radia Katowice oraz na antenie Radia dla Ciebie (RDC), w którym wzięli udział soliści Opery i Baletu, Chór operowy i kameraliści.

 

Callas. Master Class 07-36

 

Odbył się Koncert Zarażeni dobrem – w podziękowaniu pracownikom ochrony zdrowia, koncert Chóru Opery Śląskiej w repertuarze Kabaretu Starszych Panów, koncert zespołu artystycznego Kolędy świata z Operą Śląską w Święta Bożego Narodzenia.

 

Callas. Master Class 07-62

 

Odbywały się comiesięcznie w Sali Koncertowej im. Adama Didura rozmowy z cyklu „Porozmawiajmy o Operze” (z gospodarzem spotkań z artystami świata opery Violettą Rotter-Kozera, redaktorką TVP3 Katowice), w których  wśród rozmówców przedstawiających swoje doświadczenia i wizje nie brak było wybitnych przedstawicieli ze świata kultury. Online kontynuowano spotkania w ramach „Salonu poezji i muzyki Anny Dymnej” oraz cyklu „Opera Blisko Ciebie: Porozmawiajmy O Operze…” (tu gościem był m. in. Henryk Grychnik, ongiś czołowy tenor Opery Śląskiej, aktywny również w koncertach oratoryjnych).


Nie przerwano działań edukacyjnych i tak zarówno młodzi jak i dorośli słuchacze mogli korzystać z pokazów studia baletowego (zawierały elementy tańca klasycznego, przykłady terapii ruchem, ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe), cyklu lekcji teatralnych i warsztatów artystycznych skierowanych do najmłodszych, dla których udział w lekcjach miał być okazją do pierwszego kontaktu z teatrem operowym.

 

Callas. Master Class 07-79a

 

Były też cykl lekcji orkiestrowych, podczas których muzycy Orkiestry Opery Śląskiej wprowadzali widzów w tajniki gry na instrumentach muzycznych, filmy edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży, w których artyści i pracownicy Opery Śląskiej opowiadali o sztuce operowej i specyfice działania teatru. 25. czerwca 2020 z okazji zakończenia roku szkolnego w mediach społecznościowych Opery Śląskiej Chór Dziecięcy Opery Śląskiej pod kierownictwem Oskara Zgoły zamieścił nagranie utworu Rozkołysz pieśnią świat Włodzimierza Korcza.

 

Callas. Master Class 07-87

Ta wielostronna działalność teatru operowego w Bytomiu spotkała się z uznaniem społecznym, o czym świadczy ilość wykazanych w rocznym sprawozdaniu Opery 3 202 297 wyświetleń postów oraz 740 246 filmów w mediach społecznościowych Opery Śląskiej.


Osiągnięcia artystów znalazły swoje odzwierciedlenie w przyznanych im w roku 2020 nagród muzycznych o wymiarze lokalnym i międzynarodowym: W Warszawie Gabriela Gołaszewska otrzymała w ramach Konkursu XIV TEATRALNE NAGRODY MUZYCZNE IM. JANA KIEPURY nagrodę w kategorii „Najlepsza śpiewaczka operowa”, została też nominowana do  nagrody ZŁOTA MASKA w kategorii „Rola aktorsko-wokalna” za rolę Adiny w Napoju miłosnym na scenie Opery Śląskiej.

Opera Slaska 6

W Konkursie w Gdańsku „PRO BONO POLONIAE” II Nagrodę przyznano Chórowi Dziecięcemu Opery Śląskiej za projekt „Trzy powstania do Polski”. W Salzburgu tenorowi Andrzejowi Lampertowi przypadła AUSTRIACKA NAGRODA TEATRALNA 2020 w kategorii „Najlepszy młody wykonawca” . 

Opera Slaska 7

 

Rodzi się pytanie o to, co przyniesie nam rok bieżący z naznaczonym pandemią pierwszym miesiącem. Z pewnością Dyrekcja skupi znaczną uwagę na realizacji podjętej przed trzema laty inwestycji, która ma na celu „zwiększenie atrakcyjności Opery Śląskiej i ochrona jej dziedzictwa kulturowego poprzez przeprowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich oraz robót budowlanych” oraz „przebudowę i rozbudowę  jej zaplecza”, jak to określone zostało w projekcie aplikacji o środki Unii Europejskiej. Bez wątpienia będzie to rzutowało na realizację przyszłych planów artystycznych.


Na czas robót budowlanych budynek teatru (sala główna, magazyny i garderoby) będzie wyłączony z użytkowania dla publiczności. Opera Śląska w Bytomiu zamierza wznowić działania artystyczne we własnej siedzibie pod koniec 2023 roku.

 

Opera Slaska 8

 

W planie pracy artystycznej Opery Śląskiej  trwającego sezonu znalazło się szereg premier: W marcu/kwietniu  La Rondine G. Pucciniego w koprodukcji z teatrem w Meiningen oraz wersja baletowa Requiem W.A. Mozarta, w kwietniu XIII Gala Baletowa z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca, w maju  Sól ziemi czarnej – spektakl baletowy oparty na filmie Kazimierza Kutza, w reżyserii i choreografii Artura Żymełki, w lipcu Turandot G. Puccini – megawidowisko plenerowe w reżyserii Michała Znanieckiego organizowane w Parku Śląskim w Chorzowie. Czy sytuacja pandemiczna pozwoli zrealizować te plany? 

                                                                Karol Rafał Bula