opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pojedynczy błąd, a publiczny rachunek

 

Z nowym wcieleniem Mariusza Kwietnia upatrywałem pewne historyczne skojarzenie. Przed kilkudziesięciu laty dyrekcję Opery Wrocławskiej sprawował Jerzy Garda, też wybitny baryton z międzynarodową karierą. Umierając na tym stanowisku w wieku lat 48 miał za sobą sensacyjną realizację Złotego kogucika Parię, w której zdążył zaśpiewać partię Dżaresa.

 

Obecnie przed będącym jego rówieśnikiem Mariuszem Kwietniem otworzyła się wspaniała perspektywa artystycznego pokierowania teatrem o wielu wspaniałych, historycznych już dokonaniach, ale w ostatnich latach będącym terenem niejasnych machinacji finansowych, przekrętów i działań na granicy prawa. Zamiast nawiązać do ideałów swego wielkiego barytonowego poprzednika, nasz młody dyrektor artystyczny zaczął od zawarcia kontraktu, którego wysokość nie mieści się w głowie, w żadnej polskiej, ale również zagranicznej łepetynie.

 

Wiążąc Mariusza Kwietnia z Operą Wrocławską popełniono błąd w myśleniu na temat jego roli w budowaniu świetności tego teatru. Wspaniała przeszłość artystyczna powinna oczywiście wspierać jego autorytet na nowym stanowisku. Ale podstawą działań dyrektora artystycznego powinny być nie sprawy impresaryjne, uczenie śpiewu, zabiegi promocyjne, czy zapraszanie do Wrocławia „wspaniałych przyjaciół”, ale przede wszystkim wizja i koncepcja repertuaru, jakość kadry scenicznej, precyzyjny plan prób i spektakli, nieustanna kontrola dyscypliny przygotowań i przebiegu spektakli oraz bezkompromisowa dbałość o poziom artystyczny.

 

Wszystko to znajduje się w kręgu możliwości tego wybitnego artysty, jeśli wszakże dojdzie do rozsądnej korekty niefortunnego kontraktu, który – i owszem – zaspokajałby finansowe marzenia, ale jeszcze bardziej niż śpiewanie na scenie, nadwyręża kręgosłup moralny i uczciwość artystyczną jego posiadacza. Wrocławski kontrakt Mariusza Kwietnia to sprawa bardzo trudna, bezprecedensowa i nie do zaakceptowania zarówno w sensie prawnym, jak i obyczajowo-etycznym. Pochylam się nad nią w głębokiej i szczerej trosce o dobre imię tego nadzwyczajnego artysty.

 

Zawsze kiedy jawi mi się trudny problem, sięgam do mądrości Zofii Kucówny, zawartej w jej wspaniałej książce Szara godzina. Oto co napisała na str. 80 nie wiedząc, jak bardzo jej słowa potrzebne będą w myśleniu o Mariuszu Kwietniu: „Trwam w przekonaniu, że nie wolno człowieka i jego czynów oceniać na podstawie pojedynczego błędu, ale należy ten błąd zsumować ze wszystkimi chwalebnymi czynami, jeśli ich dokonał, i wtedy dopiero wystawić mu publiczny rachunek”. 

Na razie, to byłoby w tej sprawie na tyle…

                                                              Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART