opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

69 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Otello” Giuseppe Verdiego - transmisja online w Operze Krakowskiej

 

Aby zachować tajemnicę, wspólnie kreowane dzieło otrzymało w korespondencji specjalny kryptonim – jak czytamy u Piotra Kamińskiego „czekolada” lub jak pisze Stefan Kunze „czekoladowy projekt”. Niemiecki muzykolog w swoim artykule poświęconym Otellu przywołuje znamienne słowa Verdiego: Wie Pan, jak powstał ten czekoladowy projekt. Pan jadł ze mną i z Facciem. Mówiliśmy wtedy o Otellu, o Boicie. Nazajutrz Faccio „dostarczył” mi Boita, a trzy dni później Boito dostarczył mi szkic do „Otella”. Przeczytałem go i spodobał mi się. Powiedziałem mu: niech Pan zrealizuje ten utwór, zawsze dla kogoś będzie dobry, dla Pana, dla mnie, dla kogoś innego, itd. Przytoczony cytat pochodzi z listu skierowanego do Giulia Ricordiego – włoskiego redaktora i muzyka, który dołączył w 1863 roku do założonego przez jego rodzinę wydawnictwa muzycznego Casa Ricordi. Jak się okazuje, miał on ważny udział w spotkaniu Verdiego z jego przyszłym librecistą. Udało mu się, jak opisuje Kamiński pojednać kompozytora z Arrigiem Boito […] który niegdyś w młodzieńczym zapale, zranił dotkliwie Lwa z BussetoDo powstałego libretta Verdi napisał muzykę pełną namiętności i twórczego kunsztu. Stworzył dzieło oryginalne i nowatorskie, będące przejawem wieloletniej ewolucji jego kompozytorskiego stylu. Zrezygnował z tradycyjnej uwertury, w jej miejsce umieszczając w partyturze takty szalejącej burzy, wprowadził monologi o charakterze deklamacyjnym i w odkrywczy sposób wykorzystał możliwości wykonawcze instrumentów, szczególnie z grupy dętej. Wszystkie użyte środki posłużyły wydobyciu dramatycznego wyrazu dzieła. Jak zauważa jeden z najbardziej wpływowych krytyków muzycznych w II połowie XIX wieku Eduard Hanslick: Verdi wielokrotnie spotyka się w „Otellu” z Wagnerowskimi założeniami. W to, że pojął on ten styl dopiero dzięki Wagnerowi, a nawet, że w całości go od Wagnera przejął, uwierzyć może tylko ktoś, kto nie zna Don Carlosa, napisanego 20 lat przed Otellem, wtedy, gdy jedynym znanym Verdiemu utworem Wagnera była uwertura do TannhäuseraOpera Krakowska zaprezentuje widzom wykonanie koncertowe Otella, w tzw. wersji semi-stage – w kostiumach, z reżyserią świateł i zarysowaniem akcji dramatycznej. W obsadzie spektaklu zobaczymy: Otello – Tomasz Kuk, Dominik Sutowicz; Jago – Leszek Skrla, Mikołaj Zalasiński; Desdemona – Agnieszka Kuk,Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha; Emilia – Agnieszka Cząstka-Niezgódka, Monika Korybalska; Cassio – Jarosław Bielecki, Adrian Domarecki; Lodovico – Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw; Roderigo – Krzysztof Kozarek, Vasyl Grokholskyi; Montano – Sebastian Marszałowicz; Herold – Michał Kutnik, Patryk Wyborski. Kierownictwo artystyczne nad spektaklem sprawują: Laco Adamik, Maria Balcerek, Barbara Kędzierska i Dariusz Pawelec, a kierownikiem muzycznym jest Tomasz Tokarczyk, „najlepszy dyrygent” w tegorocznej edycji Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.

 

Linki do transmisji są umieszczone na stronie internetowej oraz profilu na Facebooku Opery.

 

https://www.opera.krakow.pl/pl/repertuar/spektakl/628/otello-wykonanie-koncertowe

https://www.facebook.com/operakrakow/


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART