Przegląd nowości

Expodcast Centrum Muzyki Barokowej w Wersalu

Opublikowano: poniedziałek, 07, grudzień 2020 18:55

Pałac w Wersalu kojarzy się melomanom z kompozytorem Jean-Baptiste Lully, z wystawnymi spektaklami operowymi w plenerze, ewentualnie z comédies-ballets Moliera. Nie wszyscy jednak wiedzą, że usytuowana w wersalskim pałacu Chapelle Royale, wzniesiona pod koniec panowania Ludwika XIV, pełniła niegdyś rolę swoistego laboratorium francuskiej muzyki barokowej, stając się najstarszą i najznamienitszą instytucją muzyczną francuskiej monarchii. Obecnie utworzone w pałacu królewskim w Wersalu w 1987 roku Centrum Muzyki Barokowej pragnie udostępnić szerokiej publiczności tę zbyt długo ignorowaną spuściznę muzyczno-historyczną Chapelle Royale, pokazując jej sposób funkcjonowania, codzienne życie działających w niej muzyków czy rolę, jaką muzyka odgrywała na francuskim dworze.

 

Versailles

 

W celu skutecznego zrealizowania owego zamierzenia, Centrum Muzyki Barokowej, we współpracy z zarządem pałacu i ze stacją radiową France Musique, wylansowało nowoczesny koncept wirtualnego doświadczenia dźwiękowego i wizualnego: Expodcast, czyli składającą się z sześciu epizodów serię podcastów, w wersji francuskiej i angielskiej. Można się z nią zapoznać na stronie internetowej France Musique, w aplikacji Radio France i - w wersji angielskiej - na platformie streamingowej. Można również ją śledzić na stronie expodcast.cmbv.fr, która otwiera także dostęp do archiwów, nagrań wideo, spotkań on-line i wielu innych inicjatyw. Każdy z epizodów Expodcastu, zbudowanego wokół tematu „Muzyka i muzycy w Chapelle Royale”, trwa od ośmiu do dwunastu minut i jest poświęcony innemu zagadnieniu. Otóż poznajemy kolejno historię tego prestiżowego i zasłużonego miejsca, codzienne życie Króla-Słońca, ze szczególnym uwzględnieniem królewskiej mszy i odpowiedzialnych za jej muzyczną oprawę artystów, oraz kontekst i naznaczony nagłymi zwrotami akcji przebieg konkursu muzycznego z 1683 roku, w którego finale monarcha postanowił ostatecznie uhonorować dwudziestosześcioletniego wówczas kompozytora Michela-Richarda de Lalande’a. To właśnie on miał niebawem trzymać niepodzielnie pod swoją kontrolą życie muzyczne dworu w Wersalu. Postaci tego twórcy i jego relacjom z wymienionym wyżej Lully jest zresztą poświęcony jeden z epizodów. Z kolei dwa pozostałe epizody przybliżają nam historię motetu na duży chór, stanowiącego filar wykonywanego w Chapelle Royale repertuaru, oraz wpływu owej instytucji na życie muzyczne poza granicami Francji. Warto zaznaczyć, że omawiany projekt Expodcast adresowany jest do różnych grup odbiorców, a nie tylko do amatorów czy znawców muzyki barokowej. Co ważne, mamy tu do czynienia z pierwszą edycją rzeczonego przedsięwzięcia, które każdego roku będzie się koncentrowało na innej tematyce, pozostającej w związku z prezentowanym w trakcie danego sezonu w Chapelle Royale repertuarem.

                                                                                 Leszek Bernat