GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpera Wrocławska na nowej drodze
Strona 2 z 2
I po co było zwoływać ten złej sławy konkurs, skoro najlepszy kandydat znajdował się na wyciągnięcie ręki, co we Wrocławiu nie mogło być tajemnicą. Wykształcenie, dotychczasowe wyniki pracy, a zwłaszcza najbliższe zamiary kadrowe nowej Pani Dyrektor wzbudzają co najmniej optymizm, graniczący z sensacją. Kierownictwo muzyczne zamierza bowiem powierzyć wrocławskiemu wychowankowi Bassemowi Akiki (spolonizowany Libańczyk), z niemałymi już umiejętnościami, doświadczeniem oraz sukcesami dyrygenckimi w kraju i za granicą. Natomiast dyrekcję artystyczną będzie sprawował, nie kto inny jak Mariusz Kwiecień, przenosząc do Wrocławia plon wspaniałej międzynarodowej kariery, dostęp do najważniejszych centrów sztuki operowej świata, doskonałe rozeznanie w najnowszych trendach repertuarowych, obsadach realizatorskich i nieprzebranej ilości wybitnych wykonawców, z którymi ma do czynienia zarówno za granicą, jak i w kraju, z którymi nigdy nie zaniedbywał kontaktów, mimo oszałamiającej światowej kariery. W ten sposób na stanowisku dyrektora artystycznego nawiąże do postaci swego wielkiego poprzednika Jerzego Gardy, zresztą również barytona! Gdyby mnie o to zapytał, doradzałbym mu debiuty reżyserskie, oparte na dotychczasowej współpracy ze światowymi mistrzami w tej dziedzinie.
Tak skonstruowana ekipa może ze swą kompetencją, umiejętnościami i pracowitością poszybować bardzo wysoko. Życząc jej tego sugeruję przy okazji potrzebę zweryfikowania sytuacji wrocławskiego baletu. Należy rozważyć, czy przed rokiem zasadne było odsunięcie od kierownictwa tego zespołu Magdaleny Ciechowicz i Jacka Tyskiego. A gdyby nie chcieli wrócić, może zaprosić do współpracy najwspanialszego polskiego danseur noble Waldemara Wołk-Karaczewskiego, który po karierze béjartowskiej, gwiazdorstwie warszawskim, berlińskim i monachijskim, ze względów rodzinnych osiadł w Legnicy, skąd byłoby łatwiej zwabić go do Wrocławia.
Urząd Marszałkowski podjął – niepotrzebnie w drodze konkursu – trafną i mądrą decyzję. Ze swej strony wzywam wszystkich mających sentyment do gmachu przy ul. Świdnickiej, aby stanęli u boku dyr. Haliny Ołdakowskiej na nowej drodze Opery Wrocławskiej. Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |