Przegląd nowości

Przypadki naszego Adama Kasanowy

Opublikowano: środa, 23, październik 2019 16:20

Dokładnie w czasie rozruchów na ulicach Barcelony Teatr Polonia wystąpił ze sztuką katalońskiego autora korzystającego z autonomii tego regionu Hiszpanii i piszącego w języku katalońskim. Jednak w spektaklu w reżyserii Macieja Kowalewskiego nie ma śladu tej śródziemnomorskiej metropolii, mowa jest natomiast o Białołęce i cała intryga toczy się tu i teraz. Nazwa banku, a może parabanku – Spółdzielnia Usług Skarbowych, też wskazuje na nadwiślański rodowód. Pojawia się jeszcze w dyskusji hasło SKOK.

 

Kredyt 1

 

Fakt, że tak łatwo udało się przenieść akcję do Polski wynika nie tyle z globalizacji przepływów finansowych, wszak nasz premier był kiedyś prezesem hiszpańskiego banku, ile z uniwersalności problemów małżeńsko-obyczajowych, które są takie same w Barcelonie jak i w Warszawie. Nie zdradzając treści komedii Kredyt Jorge Galcerána ujawnijmy, iż sukces przedstawienia wynika z mistrzowsko skonstruowanego dialogu między dwoma mężczyznami, starszym i podtatusiałym oraz młodszym, pełnym wigoru zawodowym uwodzicielem.

 

Kredyt 2

 

Wzajemne przerzucanie się słowami obu bohaterów kameralnego widowiska jest okazją do zaprezentowania aktorskich umiejętności na najwyższym poziomie. Piotr Machalica i Piotr Borowski, nie bacząc na trywialność zainscenizowanych sytuacji, wciągają widownię w piętrzący się konflikt do tego stopnia, że skłonni jesteśmy uwierzyć, iż to się dzieje naprawdę. Kredyt będący jakby ulubioną przez masową publiczność popularną bulwarówką, z drugiej strony ukazuje magiczne możliwości teatru w stwarzaniu autonomicznych światów nawet w skrajnie skromnych warunkach małej scenki we foyer, ze standardową ale funkcjonalną scenografią Katarzyny Kiersznowskiej, i zupełnie przypadkową oprawą muzyczną Bartosza Dziedzica.

                                                                            Joanna Tumiłowicz