Przegląd nowości

Masterclass efektywny

Opublikowano: niedziela, 13, październik 2019 16:49

Projekty pod marką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów odbywają się w lubelskim Centrum Spotkania Kultur od prawie trzech lat. Dzięki ich międzynarodowemu oddziaływaniu Lublin odwiedzili do tej pory młodzi wokaliści i profesjonaliści muzyki klasycznej z ponad 25 krajów świata! Ostatnio mieliśmy okazję przekonać się co wynika z zajęć warsztatowych Antonina Campi Opera Masterclass 2019. 

 

Piotr Kalina

 

Zajęcia indywidualne ze śpiewu prowadzili: urodzona w Lublinie Ewa Vesin (sopran), która jest jednocześnie dyrektorem artystycznym Konkursu Wokalnego i Masterclass, wybitna śpiewaczka i ceniony pedagog wokalny Izabela Kłosińska (sopran), znakomity baryton i nauczyciel śpiewu Marcel Boone (Holandia) oraz uznana śpiewaczka operowa Katarzyna Trylnik (sopran). Uczestników i pedagogów wspierali świetni akompaniatorzy i korepetytorzy operowi: Justyna Skoczek, Mischa Kozłowskii Tomasz Pawłowski. Warsztaty Antonina Campi Opera Masterclass to wydarzenie ważne również dla społeczności lokalnej, a w szczególności lubelskiej młodzieży.


Dzięki współpracy ze Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. Tadeusza Szeligowskiego zaplanowano także udział najlepszych uczniów klas wokalnych w wybranych zajęciach z pedagogami. Przysłuchiwali się oni lekcjom, a później wzięli udział w koncercie galowym, aby pochwalić się swoimi możliwościami wokalnymi. To było dla nich z pewnością ważne doświadczenie i zachęta do dalszej pracy.

 

Pawe  Trojak

 

W koncercie galowym wziął, na zasadzie wyjątku, także niezwykle uzdolniony instrumentalista, Nikodem Sobek grający na akordeonie, uczeń Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Karola Lipińskiego. Jego występ był zjawiskowy. Spośród 16 uczestników warsztatów Masterclass śpiewających na koncercie (oraz 6 uczniów klas śpiewu w Lublinie) kilka artystycznych osobowości wbiło się w pamięć. Choć każdy z kursantów wykonywał tylko jeden krótki utwór można było ocenić kto już teraz mógłby podjąć się występowania na zawodowej scenie operowej, a kto musi jeszcze popracować nad techniką wokalną czy umiejętnościami aktorskimi.


Dystans dzielący kursantów od „ideału” pozwolił odmierzyć gość specjalny koncertu baryton Paweł Trojak – zwycięzca II edycji Konkursu im. Antoniny Campi, który we wrześniu został członkiem prestiżowego programu The Patrick G. and Shirley W. Ryan Opera Center, a od maja 2020 będzie członkiem zespołu solistów Chicago Lyric Opera. Paweł Trojak zaśpiewał dwie arie na rozpoczęcie wieczoru: z Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego, oraz z Don Pasquale Gaetano Donizettiego, oraz jedną na zamknięcie:  arię z opery Verbum nobile Stanisława Moniuszki.

 

Jakub Borowczyk

 

Dosyć oporna akustycznie sala operowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, lekko wspomagana elektroniką ukazała baryton Trojaka w pełnej skali barwy, brzmienia i dynamiki. Nie miał też kłopotów z salą i z interpretacją Piotr Kalina śpiewający arię Stefana ze Strasznego dworu Stanisława Moniuszki. Z przyjemnością słuchało się arii z opery Josepha Haydna La vera costanza w wykonaniu Mariany Połtorak.

 

Masterclass,Campi,2019

 

Zapadła w pamięć bardzo ciekawa i dynamiczna interpretacja trudnej arii z opery Benjamina Brittena Sen nocy letniej dokonana przez jedynego w koncercie kontratenora Jakuba Borowczyka. Oryginalnością wyboru muzyki i interpretacji zaskoczyła słuchaczy jego małżonka Karolina Borowczyk śpiewając fragment sopranowej sekwencji z II Symfonii Gustava Mahlera. Warto również odnotować, że do repertuaru powszechnie używanego weszło więcej utworów Stanisława Moniuszki. Usłyszeliśmy np. arię Hrabiny z opery Hrabina w wykonaniu Małgorzaty Romańskiej natomiast uczniowie Szkoły Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego z Lublina uraczyli nas Krakowiaczkiem Dwiema zorzami oraz arią Skołuby ze Strasznego dworu.  Pojawiły się też w programie dwa inne utwory polskich kompozytorów, pieśni Zaczarowana królewna Mieczysława Karłowicza i Frotolla Italiana z opery Zygmunt August Tadeusza Joteyki.  Wszystko to dobrze wróży kolejnym edycjom projektu, który w Lublinie zainicjowała Ewa Vesin.

                                                                 Joanna Tumiłowicz