GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Lessons in Love and Violence” Benjamina w Opéra de Lyon
Strona 5 z 5
Wreszcie inny angielski tenor Samuel Boden w roli Księcia wnosi do tej spływającej krwią rzeczywistości pewną dozę tak bardzo przez nas oczekiwanego człowieczeństwa. Zaś występująca w niemej roli królewskiej córki Ocean Barrington-Cook wywiera duże wrażenie nieprzeciętnym talentem aktorskim. Pod batutą młodego dyrygenta Alexandre’a Blocha Orkiestra Opery Lyońskiej wydobywa z partytury Benjamina wszelkie instrumentalne niuanse, precyzyjnie kreśli zróżnicowane plany dźwiękowe, znakomicie podkreśla skrajności skali dynamicznej i sugestywnie odmalowuje orkiestrowe barwy.
Brytyjska reżyserka Katie Mitchell osadza Lessons in Love and Violence w świecie współczesnym, wszakże unikając odwoływania się do precyzyjnie definiowanych realiów nadaje tej operze uniwersalny wymiar. Korzystający z wolności - ale także i jej nadużywający - protagoniści są otoczeni symbolizującymi władzę i umieszczonymi w szklanych gablotach przedmiotami (korona, pierścień, perłowy naszyjnik…). Scenografia Vicki Mortimer (również autorki współczesnych kostiumów) ukazuje królewską komnatę jako miejsce wszelkich intryg o personalno-politycznym charakterze. Jest ona otoczona wysoką boazerią o niebiesko-białym zabarwieniu, udekorowaną obrazami Francisa Bacona, które regularnie zmieniają swe położenie. W centrum znajduje się też imponującej wielkości akwarium, które w miarę upływu czasu ulega stopniowemu opróżnianiu. W każdej scenie cała konstrukcja scenograficzna ulega obrotowi o 90 stopni, co pozwala zmieniać i odnawiać punkt widzenia widza. Co ważne, rytm ustawionych z zegarmistrzowską precyzją działań scenicznych harmonizuje z muzyką Benjamina do tego stopnia, że kiedy narracja muzyczna rozciąga się w czasie, spowolnieniu ulegają również gesty i ruchy protagonistów, co nadaje poszczególnym obrazom iście kinematograficzny i zniewalający wymiar. Należy się cieszyć z faktu, że niezależnie od kolejnych wznowień tej udanej realizacji w wymienionych na początku teatrach, została ona już też utrwalona w formie audiowizualnej, co pozwoli dotrzeć owemu pasjonującemu dziełu do szerokiej publiczności. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |