opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

54 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Tańce miłości, tańce śmierci

Partneruje jej młodziutki Denis Rodkin, po którym nie widać choćby cienia wysiłku, ale sympatia Carmen kieruje się wkrótce na torreadora, ubranego w biały paradny uniform Michaiła Łobuchina. To doświadczony tancerz, który swe trudne ewolucje pokonuje bezbłędną techniką. Tylko w postaci Carmen nie można rozdzielić warstwy technicznej i kreacji. U niej jest monolit tańca, łącznie ze śmiercią pod nożem Don Josego. Cała akcja odbywa się jakby na arenie walki byków, co jest ciekawym pomysłem scenograficznym Borisa Messerera. Tam odbywa się także scena kuszenia, znakomicie rozegrana choreograficznie. Doskonałym pomysłem jest też stworzenie wieloznacznej postaci Losu realizowaną przez Olgę Marczenkową. To jest kwintesencja kilku pojęć, śmierci, wróżby, byka, który też wchodzi w grę bez nadziei na zwycięstwo.

 

Bolszoj,balet 2

 

Jest też w opracowaniu muzycznym Szczedrina taki tajemniczy fragment, w który nagle urywa się wiodąca melodia arii Torreadora i orkiestra gra piano pizzicato tylko akompaniament. Robi się dziwnie cicho i tylko dwudzielny rytm, jak bicie skołatanego serca, towarzyszy tancerzom. Ten fragment najbardziej się udał autorowi aranżacji, którą poprowadził od pulpitu dyrygenckiego Paweł Sorokin. Pietruszka otwiera dla nas zupełnie inny świat. Z Hiszpanii przenosimy się do dawnej Rosji, choć nie tak dawnej, jak w balecie Święto wiosny. Tradycyjny jarmark w Petersburgu odbywa się w dekoracji Marko Japelja przypominającej ogromne matrioszki, jakby to były buddyjskie stupy. Z wnętrza tej figury wychodzi Czarodziej, charakterystyczny i demoniczny Wiaczesław Łopatin i inicjuje pokaz swoich marionetek. Po chwili wychodzą z matrioszki trzy zwielokrotnione postaci: Pietruszki, Baleriny i Maura. Mimo, iż tytułowym bohaterem jest Pietruszka (zdrobnienie od imienia Pietia – Piotr) nasza uwaga jest rozproszona. Tancerz Denis Sawin nie dominuje nad pozostałymi lalkami, a tym bardziej nad Czarodziejem. Radosny żywiołowy tłum jarmarku co chwilę przykrywa istotę dramatu miłosnego Pietruszki, który zakochał się w Balerinie. Także jego śmierć z rąk zazdrosnego Maura (czyżby aluzja do Otella) ginie w tle popisów zespołu baletowego. Koncentrujemy więc uwagę na znakomitej modernistycznej muzyce Igora Strawińskiego. Wspaniałe, na pograniczu genialności prowadzenie ludowych melodii w orkiestrze. Dyrygował Pietruszką inny kapelmistrz niż w Carmen-Suicie – Paweł Kliniczew.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART