Przegląd nowości

Czy Niepodległą wytańczono na balach?

Opublikowano: czwartek, 22, listopad 2018 16:43

W okresie obrad Kongresu Wiedeńskiego najważniejsze decyzje zapadały nie przy stole obrad, lecz podczas towarzyszących mu bali. Czy podobnie było w przypadku Konferencji w Wersalu, gdzie wskrzeszono polską państwowość? Uczestniczył w niej polityk i artysta Ignacy Jan Paderewski. I do wykonywanych na żywo przez Adama Wodnickiego jego miniatur fortepianowych ułożono kolejne widowisko baletowe Cracovii Danza: „Paderewski: Fantazja i legenda”.

 

Cracovia Danza Paderewski 1 

 

Postaci użyczali mu kolejno Michał Kępka jako chłopcu w marynarskim ubranku i Łukasz Szkiłądź jako dorosłemu lwu salonowemu, przy czym w żaden sposób nie starano się ich za pomocą charakteryzacji upodobnić do pierwowzoru z legendarną burzą rudych włosów.

 

Cracovia Danza Paderewski 2 

 

Powstałe w ten sposób divertissement przywołuje bukoliczne dzieciństwo i nadmorskie wakacje obojga rodzeństwa Paderewskich z rodzicami. Później jednak forma muzyczna, w przeważającej mierze odwołująca się do opracowań tańców (zarówno tych klasycznych: sarabandy, menueta, walca, jak i rodzimych: krakowiaka, mazura czy poloneza), wymusza, by dalsza opowieść snuta była, niczym w głośnym filmie Ettore Scoli, poprzez obyczaje towarzyskie epoki, najpełniej dochodzące do głosu właśnie na balach, licznie wtedy urządzanych. 


W tej konwencji ujęte jest też miłosne pas de deux pomiędzy Paderewskim i ukochaną Heleną (Nikoleta Giankaki), rozgrywające się gdzieś na uboczu, poza zgiełkiem sal redutowych, a ułożone przez Alinę Towarnicką, wieloletnią balerinę Opery Krakowskiej.

 

Cracovia Danza Paderewski 3

 

A wszystko to wzbogacone o popisowe figury tańca klasycznego jak entrechats czyli krzyżowanie nóg w powietrzu, czy kręcone w szybkim tempie piruety. Poszczególnym obrazom towarzyszyły różne tonacje kolorystyczne, uzyskiwane za sprawą barwnego oświetlenia, przy czym z prawej strony dodano parę białych kulis, które przy podświetleniu pozostałych na czerwono tworzyły dyskretne odniesienie do barw narodowych.

 

Cracovia Danza Paderewski 4

 

Zamykający widowisko polonez, choć na balach otwierał je, a kończył mazur, w tym przypadku oznacza uroczyste wkroczenie do Niepodległej. Mieszają się w nim kontusze z kosmopolitycznymi frakami, tak jak Paderewski był jednocześnie Polakiem i obywatelem świata, a odrodzone przy jego współudziale państwo stanowiło połączenie różnych tradycji i obyczajów.

                                                                             

                                                                              Lesław Czapliński