W Filharmonii Świętokrzyskiej trwają Świętokrzyskie Dni Muzyki, które w tym roku odbywają się po raz dwudziesty piąty. Festiwal promuje przede wszystkim muzykę polską.
Na konferencji prasowej dyrektor filharmonii Jacek Rogala mówił, że zapoczątkowana przed trzydziestoma laty moda na sięganie do twórczości polskich kompozytorów z czasów zaborów i początków XX wieku, okazała się zbawienna dla przywracania ich pamięci. – Wyszło bowiem na jaw, że kompozycje naszych twórców wcale nierzadko przekraczają poziomem osiągnięcia innych kompozytorów europejskich. Nie mamy więc czego się wstydzić i warto po te kompozycje sięgać – mówił Rogala. Festiwal rozpoczął się mocnym uderzeniem – koncertem zatytułowanym „Portret kompozytora” a bohaterem wieczoru był Krzysztof Penderecki. W pierwszej części koncertu sam poprowadził Chór Polskiego Radia w Krakowie (znakomicie przygotowany przez Szymona Wyrzykowskiego), który a capella wykonał „Agnus Dei” i „Stabat Mater” a z towarzyszeniem orkiestry dwa hymny: do św. Wojciecha, skomponowany na 1000-lecie Gdańska i do św. Daniela – na 850 rocznicę założenia Moskwy.
W drugiej części wieczoru wysłuchaliśmy II Symfonii Krzysztofa Pendereckiego pod batutą Macieja Tworka. Publiczność, która wypełniła widownię do ostatniego miejsca, zgotowała kompozytorowi kilkuminutową owację na stojąco. W programie festiwalu znajdą się jeszcze dwa koncerty symfoniczne. W pierwszym, zatytułowanym „Melodie polskie”, z kompozycjami Witolda Lutosławskiego, Ryszarda Bukowskiego, Mieczysława Weinberga i kompozytora-rezydenta Filharmonii Świętokrzyskiej Ignacego Zalewskiego, solistami będą: pianistka Maria Magdalena Janowska-Bukowska i perkusista Leszek Lorent, a orkiestrę poprowadzi Jacek Rogala. Na koncert finałowy złożą się kompozycje nigdy w Kielcach nie wykonywane: uwertura „Cervus Elaphus” Sławomira Czarneckiego, Koncert na akordeon i orkiestrę Zygmunta Krauzego i II Symfonia c-moll Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.
Solistą będzie akordeonista Maciej Frąckiewicz, laureat Paszportu Polityki w 2013 roku, a dyrygować będzie Tomasz Bugaj. Niezwykle interesująco zapowiada się koncert kameralny „Kaprys Polski”, w którym wystąpi rodzinne „Multitrio” czyli znana pianistka Ewa Pobłocka i jej dwie córki: Ewa Leszczyńska – sopran i Maria Leszczyńska – wiolonczela. W programie znajdą się m.in. kompozycje Mikołaja Góreckiego, syna Henryka Mikołaja Góreckiego i Roksany Panufnik, córki Andrzeja Panufnika. W koncercie „Kameleon”, z udziałem laureatów Konkursu Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców (organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w Radziejowicach w 2016 roku): Małgorzaty Klajn – klawesyn, Grzegorza Chwalińskiego i Macieja Świnogi – instrumenty perkusyjne, usłyszymy głównie muzykę współczesną, po raz pierwszy w Kielcach prezentowaną. Kolejny koncert kameralny to „Żywioły” z udziałem Krakowskiego Kwintetu Dętego (Katarzyna Kurowska-Mleczko – flet, Marek Mleczko – obój, Roman Widaszek – klarnet, Paweł Solecki – fagot i Tadeusz Tomaszewski – róg) oraz pianistki Beaty Bilińskiej. Artyści zagrają utwory kompozytorów krakowskich, słynny „Sekstet C-dur” Francisa Poulenca oraz „Fonoplasticon” Zbigniewa Bargielskiego (obchodzącego w tym roku 80 urodziny), napisany na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej w ramach programu „Kolekcje-Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca – będzie to prawykonanie kompozycji. W koncercie kameralnym „Chanson Moderne” wystąpi pianista Marek Bracha oraz Kwartet MAAK GROUP. Koncert związany jest z rezydenturą kompozytorską Ignacego Zalewskiego w Filharmonii Świętokrzyskiej, dlatego w programie obok jego kompozycji znajdą się utwory polskich twórców, którzy wywarli na młodym artyście istotne, artystyczne piętno.
Interesująco zapowiada się niedzielny koncert adresowany do całych rodzin, zatytułowany „Pieśni dziecięce” z udziałem Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza i solistką – Joanna Freszel – sopran. Festiwalowym koncertom towarzyszyć będą dwa filmy pod wspólnym nadtytułem „Fascynacje”. Pierwszy – „Bloody Daugther”, opowieść o wybitnej pianistce Marcie Argerich, zrealizowany przez jej córkę Stephanie, zaprezentuje Ewa Pobłocka, a drugi – „Sztuka Chopina” w reżyserii Geralda Caillata – Beata Bilińska.
W trakcie festiwalu w Sali im. Karola Anbilda prezentowana będzie wystawa „Fortepiany z przeszłością”, na którą składają się zdjęcia Waldemara Kielichowskiego, wykonane na potrzeby portalu Instytutu Muzyki i Tańca „Fortepian w zbiorach polskich”, a w foyer Filharmonii Świętokrzyskiej – wystawa prac plastycznych wykonanych techniką komputerową, inspirowanych muzyką („Impresje”) oraz prac dyplomowych uczniów Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych im. Józefa Szermentowskiego w Kielcach. – Większość utworów prezentowanych podczas Świętokrzyskich Dni Muzyki kielecka publiczność usłyszy po raz pierwszy. Będą to kompozycje różnorodne pod względem stylistycznym, znane, nieznane i zapomniane – mówi Jacek Rogala.
Lidia Zawistowska