Owacje dla laureatów
Jurorzy i publiczność byli zgodni: to był bardzo dobry konkurs. Jury wskazało zwycięzców, publiczność nagrodziła ich owacją na stojąco. Oto troje najlepszych śpiewaków konkursu: Eglé Šidlauskaité (Litwa), Danylo Matviienko (Ukraina), Mykhailo Malafii (Ukraina).
Przez cztery dni (7-10 lutego) w sali operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie odbywały się przesłuchania 50 młodych śpiewaków reprezentujących 13 państw, uczestników I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów.
Oceniało ich międzynarodowe Jury pod przewodnictwem Ewy Vesin, dyrektora artystycznego konkursu. W Jury zasiadały osobowości europejskiego życia kulturalnego – Brenda Hurley (dyrektor Studia Operowego w Zurychu), Eytan Pessen (coach związany m.in. z Operą w Stuttgarcie), Yannis Pouspourikas (francuski dyrygent, szef muzyczny Opery w Essen), Michael Gruber (agent z wiedeńskiej agencji Opera4u) oraz Ferenc Anger (dyrektor artystyczny Węgierskiej Opery Państwowej).
Ewa Vesin, dyrektor artystyczny Konkursu: Pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów dobiegła końca.
Wysłuchaliśmy ponad 40 uczestników z 13 krajów, którzy zaprezentowali się w szerokim repertuarze operowym i pieśniarskim.
Wszyscy wspaniali młodzi wokaliści dostarczyli nam wielu wzruszeń i uniesień artystycznych. Owacyjne przyjęcie przez publiczność koncertu finałowego konkursu potwierdziło potrzebę promowania sztuki wokalnej i zainspirowało nas do działań, by kolejna edycja konkursu utrzymała równie wysoki poziom. Osobiście dziękuję wszystkim jurorom, którzy swoją obecnością potwierdzili międzynarodowy charakter tego projektu. Ogromne zainteresowanie konkursem środowisk artystycznych oraz mieszkańców Lublina pozwala nam wierzyć w sukces i powodzenie konkursu w kolejnych latach.
Mateusz Wiśniewski, dyrektor generalny Konkursu: Pierwszą edycją Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów udowodniliśmy, że sztuka operowa, która wciąż wydawać się może hermetyczna i trudna w odbiorze, porusza nie tylko melomanów, ale i publiczność na co dzień niezwiązaną z muzyką.
Otwarte przesłuchania, wielki finał z orkiestrą oraz warsztaty edukacyjne to doskonały początek do kontynuowania edukacji kulturalnej szerokiego grona odbiorców. Goście ze świata muzycznego zgodnie ocenili, że poziom finalistów był co najmniej wysoki – bardzo nam na tym zależało, bo tylko dzięki artystycznej uczciwości stworzyć możemy wydarzenie o dużej zdolności referencyjnej. Dzięki wielomiesięcznej pracy zespołu CSK oraz serdeczności jego dyrekcji udało nam się od podstaw zbudować coś – mam nadzieję – ważnego nie tylko dla Lublina. Na drugą edycję konkursu zapraszamy w roku 2019 – już niedługo rozpoczniemy nad nią prace.
WYNIKI / RESULTS
I nagroda / 1st Prize
Eglé Šidlauskaité
II nagroda / 2nd Prize
Danylo Matviienko
III nagroda / 3rd Prize
Mykhailo Malafii
Nagroda im. Antoniny Campi za najlepsze wykonanie pieśni
The Antonina Campi Prize for The Best Song
Dagmara Barna
Nagroda dla najlepszego pianisty
The Best Pianist Prize
Mariusz Kłubczuk
Nagroda specjalna Dyrektora Państwowej Opery Węgierskiej
Zaproszenie do wykonania partii operowej w jednym ze spektakli (Budapeszt)
Hungarian State Opera – Artistic Director’s Special Prize
The invitation to the opera piece perform in one of the concerts (Budapest)
Mykhailo Malafii
Nagroda specjalna Dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej
Zaproszenie do wykonania partii operowej w jednym ze spektakli (Białystok)
Podlasie Opera and Philharmonic Director Special Prize
The invitation to the opera piece perform in one of the concerts (Białystok)
Eglé Šidlauskaité
Nagroda specjalna dla najbardziej obiecującego młodego śpiewaka
The Best Promising Young Singer Prize
Jan Żądło