GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościŚpiewające drewno na szczytach
Strona 2 z 4
Jak się dowiedzieliśmy, na nieocenionym spotkaniu w Klubie rozmów na szczytach w Willi pod Jedlami zaprojektowanej przez samego Stanisława Witkiewicza, kwintetów dętych jest w Polsce tylko kilka. Tym większe szczęście, że jeden z nich dotarł na ten festiwal, tym bardziej, że instrumenty dęte nie należą bezpośrednio do tradycji podhalańskiego muzykowania. Lutos Air Quintet powstał w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego. Złożony jest z muzyków wrocławskich na co dzień grających w Filharmonii i to stanowi o jego charakterze. Są to muzycy doskonale ze sobą współpracujący, precyzyjni i czujni, choć w zespole bez dyrygenta jakby pozbawieni siły przekonywania, radości nie mówiąc już o szaleństwie. Na program koncertu wybrali kompozycje z różnych epok i o odmiennym ciężarze gatunkowym. Fantastycznie wypadły Bagatele Gyorgy Ligetiego. Nieźle się słuchało zawierającej etniczne odniesienia kompozycji Fazila Say, ale Kwintet dęty Davida Maslanki i Kwintet Tadeusza Szeligowskiego należały do typowych „wypełniaczy”, w których ważniejsze są muzyczna forma i użyte motywy od artystycznego wyrazu. W samym kwintecie, na który złożyli się Jan Krzeszowiec – flet, Wojciech Marena – obój, Maciej Dobosz –klarnet, Alicja Kieruzalska – fagot i Mateusz Feliński – waltornia wybijały się instrumenty „basowe”, fagot i waltornia i gdy przychodziło im grać unisono pozostali uczestnicy kwintetu „wypadali” z ogólnego brzmienia, w czym być może swój udział miała akustyka Kośioła św. Krzyża w Zakopanem.
Kolejny koncert odbywał się po raz pierwszy w małym, drewnianym kościółku Matki Boskiej Częstochowskiej na Pęksowym Brzyzku pozwolił rozkoszować się brzmieniem instrumentów dętych drewnianych – fletem, a zwłaszcza obojem. W tym wnętrzu doskonale słyszalna była także klasyczna gitara, bez jakiegokolwiek wzmocnienia, a grał na niej nie byle jaki wirtuoz – Michał Nagy. Znów można było trochę utyskiwać na to, że wykonawcy włączyli do programu kompozycje lepsze i gorsze. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |