Przegląd nowości

Wkrótce premiera „Madama Butterfly” we Wrocławiu

Opublikowano: środa, 16, grudzień 2015 15:21

Opera „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego, wystawiana z niesłabnącym powodzeniem na największych scenach operowych świata, miała swoją prapremierę w Mediolanie na deskach Teatro alla Scala w 1904 roku. Po wojnie Opera Wrocławska po raz pierwszy wystawiła spektakl w roku 1946 (premiera odbyła się pod kierownictwem muzycznym Stefana Syryłło, reżyseria Stanisław Drabik, scenografia Witold Fedorski i Jerzy Feldman), a następnie w 1949 (kierownictwo muzyczne Kazimierz Wiłkomirski, reżyseria Bolesław Fotygo-Folański, scenografia Aleksander Jędrzejewski oraz Wiesław Lange), 1952 (kierownictwo muzyczne Włodzimierz Ormicki, inscenizacja i reżyseria Adolf Popławski, scenografia Stanisław Jarocki) i 1993 roku (kierownictwo muzyczne Bogusław Madey, reżyseria Sławomir Żerdzicki, scenografia Piotr Żerdzicki).

Madama Butterfly,1951

Po latach nieobecności na wrocławskiej scenie powraca w nowej odsłonie, pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik, ze scenografią i kostiumami Williama Orlandiego i w reżyserii słynnego Giancarlo del Monaco, jednego z najważniejszych i najbardziej rozchwytywanych reżyserów swego pokolenia. Giancarlo del Monaco, syn słynnego tenora Mario del Monaco, jako reżyser współpracował z najważniejszymi osobistościami operowego świata. Reżyserował spektakle na deskach najlepszych teatrów muzycznych, między innymi w Barcelonie, Berlinie, Bolonii, Buenos Aires, Hamburgu, Los Angeles, Madrycie, Monachium, Mediolanie, Montpellier, Neapolu, Nowym Yorku, Paryżu, Pekinie, Rzymie, Stuttgarcie, Tel Awiwie, Wenecji, Waszyngtonie, Wiedniu i Zurychu.


Był dyrektorem generalnym oper w Bonn (Niemcy) oraz Nicei (Francja), dyrektorem generalnym Festiwalu Macerata (Włochy), pełnił też funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Tenerife Opera. Jest laureatem licznych nagród.

Mario del Monaco 262-3

Na scenie będziemy mogli podziwiać między innymi wybitnego tenora Jamesa Valentiego, znanego widzom z artystycznej elegancji, doskonałej prezencji scenicznej oraz przede wszystkim z głosu z ciepłym włoskim brzmieniem oraz Ermonelę Jaho, która od momentu artystycznego debiutu cieszy się reputacją wielkiej scenicznej osobowości, potrafiącej swoja muzykalnością i magnetyzmem „dotknąć" duszy każdego słuchacza. Temat uwiedzenia i porzucenia jest obecny w operze nie od dziś. Madama Butterfly wpisuje się świetnie w tę tradycję. Ukazuje nam obraz Japonii widzianej oczami wyobraźni włoskiego kompozytora. Poprzez historię miłości gejszy Cio-Cio-San do porucznika Pinkertona mamy możliwość zobaczyć różnice w postrzeganiu takich wartości jak miłość i lojalność przez ludzi wywodzących się z odmiennych kultur.


Kontrast pomiędzy Zachodem a Orientem znajduje swoje odzwierciedlenie również w pięknej i nastrojowej muzyce Pucciniego. Od samego początku opery zdaje się ona zwiastować tragiczny los tytułowej bohaterki, jak gdyby Cio-Cio-San przeczuwała w głębi swoje przeznaczenie. Spotkanie z Pinkertonem to piękny lecz nierealny sen, z którego gejsza nie chce, ale będzie musiała się obudzić.

Plakat,Madama

W poszczególnych rolach zobaczymy: Ermonela Jaho, Eliza Kruszczyńska, Anna Lichorowicz (Cio-Cio-San); James Valenti, Nikolay Dorozhkin, Igor Stroin (Pinkerton); Barbara Bagińska, Jadwiga Postrożna, Irina Zhytynska (Suzuki); Valdis Jansons, Jacek Jaskuła (Sharpless); Edward Kulczyk, Aleksander Zuchowicz (Goro); Tomasz Rudnicki, Łukasz Rosiak (Książe Yamadori); John Paul Huckle, Marek Paśko, Makariy Pihura (Wuj Bonzo); Katarzyna Haras-Kruczek, Irina Zhytynska (Kate Pinkerton); Tomasz Raff, Tomasz Rudnicki (Yakuside); Marek Klimczak, Zbigniew Kryczka (Komisarz Cesarski) Janusz Zawadzki, Andrzej Zborowski (Urzędnik Rejestrowy); Barbara Bagińska, Dorota Dutkowska (Matka); Ewa Tracz, Katarzyna Słowińska (Ciotka); Joanna Marszałek, Ewa Wadyńska-Wąsikiewicz (Kuzynka). Premiera 19 i 20 grudnia, zapraszamy.

                                                                            (inf. własna)