GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPatrick Cohën-Akenine i jego „Violon solo”
Strona 2 z 2
To wyjątkowe walory i specyficzne brzmienie nowo powstałego instrumentu zainspirowały Cohën-Akenine’a do nagrania tej pierwszej solowej płyty (co w przypadku skrzypiec należy raczej do rzadkości) poświęconej w całości wymagającemu repertuarowi niemieckiemu. Pierwszą umieszczoną na omawianym krążku pozycją jest Passacaille g-moll Heinricha Ignaza Franza von Bibera (1644-1704), utwór o mocno zaznaczonym – za pomocą charakterystycznego rytmu i kolorytu – hiszpańskim pochodzeniu. Następnie możemy posłuchać Preludium G-dur Thomasa Baltazara (1660-1663), wykorzystującego akordy uzyskiwane za pomocą gry na dwóch strunach, oraz zapowiadające już liryzm późniejszych utworów Bacha Allemande c-moll tego samego autora.
Trzecim uhoronowanym na płycie kompozytorem jest Georg Philipp Telemann (1681-1767), którego cechującą się zadziwiającą swobodą twórczą Fantazję n°1 można potraktować jako swoiste laboratorium poszukiwań w zakresie języka dźwiękowego. Wreszcie ukoronowaniem umieszczonego na krążku – starannie przygotowanym przez wspomnianą wyżej firmę NoMadMusic – programu jest słynna Partita n°2 d-moll BWV 1004 Johanna Sebastiana Bacha, szczytowe osiągnięcie literatury skrzypcowej, w którym kompozytor wydaje się przekraczać granice możliwości tego instrumentu. Pieczołowicie zaplanowane i przemyślane wykonania wymienionych pozycji wystawiają jak najlepsze świadectwo sztuce interpretacyjnej Patricka Cohën-Akenine’a, który, pomimo niełatwego przecież w odbiorze repertuaru na pojedyncze skrzypce, potrafi tutaj skutecznie i nieustannie przykuwać uwagę słuchacza. Uznanie wzbudza wysmakowana artykulacja i dopieszczone modulowanie każdego dźwięku, misterne kształtowanie fraz i kolorystyczne urozmaicenie, a także trafność akcentów i śmiałe kontrasty. Cohën-Akenine wykazuje się dużym znawstwem i emocjonalnym podejściem do prezentowanych utworów, toteż prowadzona przezeń narracja muzyczna nabiera odpowiedniego wyrazu i naturalnej ekspresji. Tę płytę warto dołączyć do swojej kolekcji i szczególnie w zbliżające się zimowe wieczory regularnie po nią sięgać. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |