Przegląd nowości

Arie neapolitańskie w wykonaniu Cencica

Opublikowano: poniedziałek, 02, listopad 2015 21:05

Na swoim najnowszym albumie falsecista Max Emanuel Cencic mierzy się z ariami kompozytorów ze słonecznej, południowej Italii. W jego interpretacji nie zabraknie muzyki Porpory, Leo, Vinciego, Alessandra Scarlattiego oraz Pergolesiego. Repertuar jest zróżnicowany – od utworów lirycznych, pozwalających podkreślić walory brzmieniowe głosu oraz umiejętność prezentowania różnorodnych nastrojów, po wirtuozowskie, w których na plan pierwszy wysuwa się brawura i trudności techniczne.

CD Max Emanuel Cencic

Cencic doskonale sprawdza się tak w jednym, jak i drugim typie arii, choć trzeba przyznać, że z biegiem czasu coraz częściej sięga po muzykę, w której nie ma karkołomnych figuracji. Jego głos stracił już odrobinę z dawnej mocy, świeżości i elastyczności, artysta zachował natomiast zdolność wnikliwego spojrzenia na psychologię kreowanych postaci, jak też odzwierciedlania ich potencjalnych emocji. Czasem jest to gniew, innym razem czułość i ckliwość, kiedy indziej jeszcze nadzieja.

Soliście towarzyszy zespół Il Pomo d’Oro pod batutą Maksima Emelianiczewa, młodego i uzdolnionego klawesynisty z Rosji, który interpretuje tu również Koncert klawesynowy D-dur Domenica Auletty. W jego grze słychać dużo harmonii, uporządkowania i pięknego, szlachetnego brzmienia.

Krążek został wydany przez wytwórnię Decca we współpracy z Parnassus ARTS Productions. Nagranie zrealizowano w lutym 2015 r. we Włoszech. Dołączona do płyty broszurka zawiera między innymi teksty arii wraz z tłumaczeniem na angielski, francuski i niemiecki. Polecam miłośnikom muzyki barokowej.

                                                                                          Maciej Chiżyński