GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ wizytą u Orchestre Philharmonique de Strasbourg
Strona 2 z 3
Owa działalność prowadzona jest w dwóch podstawowych kierunkach: pierwszy z nich dotyczy zaspokajania niezwykle przecież urozmaiconych potrzeb estetyczno-artystycznych pochodzących z różnych środowisk słuchaczy, drugi zaś wychowywania kolejnego pokolenia miłośników muzyki, którzy w przyszłości będą wypełniać sale koncertowe i operowe. Krótko mówiąc chodzi o to, aby wyrobić u dzieci i młodzieży potrzebę czynnego uczestniczenia w wydarzeniach artystycznych, a także, żeby ich wyposażyć w narzędzia umożliwiające swobodne poruszanie się w przestrzeni odmiennych estetyk i stylów muzycznych. Temu właśnie służą mądrze pomyślane i starannie przygotowane akcje edukacyjne, interwencje muzyków w szkołach, seanse prezentacji poszczególnych grup instrumentów, przeznaczona dla dzieci w wieku 4-7 lat inicjatywa Jardin musical (Ogród muzyczny), podczas której muzyk i bajarz zachęcają młodą widownię do wspólnego budowania bajkowej narracji czy skierowane do jeszcze młodszych odbiorców Babyproms. W Strasburgu nie zaniedbuje się też dorosłej publiczności, która ma możliwość uczestniczenia w poprzedzających kolejne koncerty konferencjach. Dyrygent Marko Letonja – w ścisłej współpracy z generalnym administratorem orkiestry Francisem Corpartem – pracuje też nad rozwojem młodych muzyków, czemu na przykład służy zapraszanie studentów miejscowego Konserwatorium do udziału w niektórych koncertach. Zdobyte w ten sposób u boku profesjonalnych muzyków doświadczenie procentuje później przy konstruowaniu zawodowej kariery tej muzycznej młodzieży. Wreszcie kolejną trudną do przecenienia inicjatywą jest wprowadzenie formuły rezydencji dla uznanych już artystów, co wzbogaca działalność całego zespołu, stawiając przed nim nowe wyzwania i doświadczenia. I tak w tym sezonie zaproszono na rezydencję wybitnego amerykańskiego kompozytora Johna Corigliano oraz znakomitego francuskiego flecistę Emmanuela Pahuda. Należy jeszcze dodać, że rzeczona orkiestra nie ogranicza swojej działalności tylko do głównej siedziby, którą jest wspaniała sala Pałacu Kongresów, ale organizuje również koncerty w innych, często nawet skromnych salach całego regionu Alzacji. Występuje też za granicą podczas obejmujących różne kraje tournées. Podobnie jak to miało miejsce do tej pory, tak i w tym sezonie Marko Letonja przygotował dla swojej publiczności atrakcyjny i pod każdym względem subtelnie zrównoważony program, obejmujący trzy wieki historii muzyki. Znajdują się w nim powszechnie znane filary muzycznego repertuaru, rzadko wykonywane pozycje, kompozycje współczesne czy utwór napisany specjalnie dla wspomnianego flecisty Emmanuela Pahuda. Wśród zaproszonych artystów pojawią się między innymi takie osobowości jak Valentina Lisitsa, Christina i Michele Naughton, Alexander Gavryluk (fortepian), Alexander Somov (wiolonczela), Daniel Hope, James Ehnes, Elina Vähälä (skrzypce), zaś za pulpitem dyrygenckim będą stawać występujący gościnnie Aziz Shokhakimov, Hans Graf, Walter Weller, Jonathan Darlington, Julia Jones, Okko Kamu, Jeffrey Tate, John Nelson czy Baldur Brönnimann. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |