Przegląd nowości

PRÓBÓWKA zaprasza

Opublikowano: czwartek, 01, październik 2015 15:12

 

Ciekawą inicjatywę podejmuje Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie  i FUNDACJA f.o.r.t.e. Otwarty program edukacyjno-muzyczny nosi nazwę Próbówka, co oznacza po części eksperyment, po części próbę sił w różnych kategoriach muzycznych, graniu, śpiewaniu i komponowaniu.

Probowka

Wykłady, warsztaty, spotkania, otwarte próby i koncerty poruszające takie tematy jak: nowe media, elektronika, multimedia, wpływ środków masowego przekazu na muzykę współczesną, rola twórcy i odtwórcy w sztuce współczesnej, improwizacja w nowej muzyce, interdyscyplinarność, zapis muzyki współczesnej, rola muzyki dawnej, tradycyjnej i rozrywkowej w życiu współczesnego człowieka, praca nad repertuarem współczesnym w zespole kameralnym i orkiestrze. Zgłoszenia mailowe  można nadsyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 5 października 2015.


PRÓBÓWKA 2015 – seria pierwsza

Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski (Budynek Laboratorium): „Dawna i niedawna muzyka współczesna” (czyli od chorału do XXI wieku) 8-10 października – warsztaty i  próby oraz 10 października – koncert, w programie którego: Krzysztof Szwajgier – słowo o dynamistatyce, Tadeusz Wielecki – „Kompozycja dynamistatyczna”, a także kompozycja powstała podczas warsztatów Jerzego Kornowicza oraz chorały skomponowane w ramach warsztatów Macieja Kazińskiego

Warszaty chorałowe z Maciejem Kazińskim

Muzyka bardzo dawna – chorał gregoriański – cóż ona ma wspólnego z muzyką współczesną? Okazuje się, że więcej niż mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. A więc: brak systemu dur-moll królującego w muzyce klasycznej od XVIII do początku XX wieku, brak ścisłego zapisu, duża rola improwizacji, a nierzadko też użycie mikrointerwałów. Co więcej, w oparciu o chorał można tworzyć dziś nowe kompozycje! I właśnie do takiego działania zapraszamy uczestników warsztatów z udziałem Macieja Kazińskiego – muzyka i muzykologa niezwykle wszechstronnego, dyrektora artystycznego kultowego Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni” w Jarosławiu. Najpierw przedstawione zostaną podstawowe zasady śpiewania chorału gregoriańskiego, aby na tej bazie wspólnie stworzyć nowe utwory, zakorzenione w tej tradycji. Na te warsztaty trzeba przyjść tylko z chęcią śpiewania i energią potrzebna do tworzenia muzyki.

 Warsztaty wykonawstwa muzyki współczesnej z Tadeuszem Wieleckim „Kompozycja dynamistatyczna” – utwór Tadeusza Wieleckiego powstał w 2014 i został wykonany po raz pierwszy w Katowicach przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod dyr. Szymona Bywalca. Partie instrumentów nie stanowią tu problemu. Problemem są tu zagadnienia przebiegu utworu w czasie. Istnieją tu bowiem trzy tempa, każda grupa gra w innym, ale dość precyzyjnie określonym tempie. Na tle tych trzech warstw koncertują instrumenty mające partie solowe ad libitum. Czemu służy taka konstrukcja? Skąd taki pomysł? O tym wszystkim opowie sam kompozytor, a o samym pojęciu dynamistatyki opowie twórca tego neologizmu, teoretyk – Krzysztof Szwajgier.

Warsztaty kompozytorskie z Jerzym Kornowiczem „I Ty możesz być kompozytorem”. Jak pracuje kompozytor i jak można stworzyć schemat kompozycji bez zapisu nutowego i bez tradycyjnego instrumentarium. W ciągu trzech dni Jerzy Kornowicz, kompozytor i pianista wprowadzi w tajniki komponowania. Każdy uczestnik musi przynieść własny „instrument” (może to być garnek bądź butelka soku pomarańczowego, ale też puzon, flet prosty lub viola da gamba).

                                                                                               JT