GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości«Mity i tajemnice» na Festival d’Ambronay (pierwszy weekend)
Strona 7 z 7
W tamtych czasach każda doczesna władza chętnie budowała swoją tożsamość w oparciu o starannie dobrany gatunek muzyki sakralnej. W anglikańskiej Anglii były to anthemy, na dworze papieskim czy wiedeńskim – mieszanka odnawiającego się motetu i muzyki koncertowej, na terytoriach niemieckich znajdujących się pod wpływem luteranizmu – kantata, a na dworze francuskim właśnie motet. Również i Ludwik XIV przywiązywał wielką wagę do odpowiedniej oprawy muzycznej towarzyszącej jego panowaniu.
Nic zatem dziwnego, że Du Mont musiał się podporządkować całemu systemowi kodów, które miały na celu sławienie władzy monarchicznej, wszakże podkreślić też trzeba, iż cieszył się on dość sporą wolnością twórczą. Świadczą o tym właśnie te umieszczone w programie zespołu Correspondances i niemalże wzorcowo, z polotem i swoistym uniesieniem interpretowane kompozycje. Słuchając takich motetów jak Memorare, Ave regina Caelorum, O Mysterium lub na przykład O Dulcisima, Jesu dulcedo cordium czy Superflumina Babylonis skupieni słuchacze mogli podziwiać inwencję, zaskakujące nowatorstwo oraz niezwykłe zróżnicowanie stylów i twórczych procederów Du Monta. Trudno było pozostać obojętnym wobec szerokiej palety emocji i uczuć, od głębokiej melancholii, poprzez oniryczne klimaty aż do niemalże obsesyjnych powtórzeń i niespodziewanych «ucieczek» w kierunku nieznanego. I tak oto Festiwal w Ambronay znów dostarcza wiele niezapomnianych przeżyć i wzruszeń, toteż na pewno jeszcze na tę trwającą niemalże miesiąc edycję owej pasjonującej manifestacji powrócę. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |