Przegląd nowości

Warsaw Philharmonic: Brahms&Bach Orchestrated by Schoenberg

Opublikowano: czwartek, 23, lipiec 2015 11:23

Premiera 07.08.2015 nowego studyjnego albumu Warsaw Philharmonic zapowiada się wyjątkowo interesująco, usłyszymy rzadko nagrywany repertuar – dzieła J. Brahmsa i J. S. Bacha – w barwnych i zaskakujących aranżacjach A. Schönberga!

CD Brahms i Bach

Trudno dziś wyobrazić sobie intensywność muzyczno-estetycznych sporów toczonych w ostatnich dekadach XIX i pierwszych XX w. – ich echa docierają do nas w postaci znanych już głównie historykom, pełnych pasji recenzji, polemik, esejów i pamfletów z pożółkłych kart ówczesnej prasy. (...) Wiedeńska młodość Arnolda Schönberga przypadła na apogeum konfliktu między zwolennikami nurtu „nowoniemieckiego”, których idolem pozostawał Wagner (później zaś – Richard Strauss), a środowiskiem bardziej konserwatywnym, zapatrzonym wciąż w klasyczne ideały i skupionym wokół Johannesa Brahmsa oraz „papieża” krytyki muzycznej ówczesnego Wiednia, Eduarda Hanslicka.


Może się wydawać pewnym paradoksem, że choć dziś widzimy w Schönbergu wielkiego innowatora, który ostatecznie zerwał z tradycyjną tonalnością systemu dur/moll, to w opisanym sporze opowiadał się po stronie „zachowawczego” Brahmsa, pozostając wielkim admiratorem jego muzyki (nie odżegnując się zarazem od fascynacji Wagnerem). (...) Muzycznym hommage dla wielbionego mistrza stała się niezwykła orkiestrowa aranżacja I Kwartetu fortepianowego g-moll op. 25 Brahmsa tworzona w latach 1937/38 (...). Inspiratorem jej powstania był Otto Klemperer, który – podobnie jak Schönberg – ratując się przed zbrodniczym nazizmem osiadł w latach 30. w USA (...) Wcześniejsze o niemal dekadę opracowanie monumentalnego Preludium i fugi Es‑dur BWV 552 Johanna Sebastiana Bacha, otwierającego III część cyklu Clavier-Übung (wyd. 1739), wskazuje na inną muzyczną fascynację Schönberga. „Zwykłem mówić: Bach to pierwszy dodekafonista. To oczywiście żart lecz niewątpliwie posiadł on szczególnie głęboki wgląd w skryte tajemnice relacji dźwiękowych, a swym przemyśleniom potrafił dać jasny i klarowny wyraz” (esej Bach, 1950) (...) Artystyczny rezultat jest zachwycający, choć – z dzisiejszego punktu widzenia – nieco kontrowersyjny;

                                            – fragmenty eseju Piotra Maculewicza z omówienia płyty

Kaspszyk Jacek 317-184

Znakomity zespół – zdobywcy Grammy Award, najważniejsza polska orkiestra o międzynarodowej renomie; dyrygent, który jest nie tylko legendą w świecie klasyki, lecz także postacią znaną w popkulturze; Warsaw Philharmonic pod batutą Jacka Kaspszyka to synonim najnowszych trendów w klasyce. Pierwszy studyjny album Warsaw Philharmonic wydany przez Warner Classics (Warsaw Philharmonic: Weinberg Symphony No. 4 & Violin concerto) zdobył znakomite recenzje w Polsce i poza jej granicami.

Nad jakością nagrania czuwali wybitni reżyserzy dźwięku, laureaci Grammy Award – Andrzej Sasin i Aleksandra Nagórko (CD Accord).

Johannes Brahms Piano Quartet No.1 in G minor Op. 25 ([1] Allegro 13’30, [2] Intermezzo: Allegro ma non troppo 8’21, [3] Andante con moto10’38, [4] Rondo alla zingarese: Presto 9’55)

Johann Sebastian Bach ([5] Prelude and Fugue in E flat major „St Anne” BWV 552 16’55)

Jacek Kaspszyk – conductor, Warsaw Philharmonic Orchestra