GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ Bachem przeciwko dosłowności
Strona 3 z 4
Na pewno więc zna Pan „Kolację na cztery ręce” Schaeffera, o spotkaniu Haendla i Bacha, do którego w rzeczywistości nigdy nie doszło. Ten pierwszy jest światowcem i sybarytą, a ten drugi skromnym kantorem, który nigdy nie jadł ostryg. Rzeczywiście kulinaria odzwierciedlają też świat estetyki muzycznej? Mottem ubiegłorocznej edycji było stwierdzenie poety Charlesa Baudelaire’a: zapachy, kolory i dźwięki odpowiadają sobie. Od zapachu do smaku raczej nie jest daleko. Życie składa się z bardzo wielu elementów. Niech każdy łączy je, jak lubi.
Melomani na festiwalu usłyszą bachowską Pasję według świętego Jana, ale też Haendlowską operę „Sosarme”. Czym zaskoczycie słuchaczy? Jak wytrącicie ich z dosłowności? Tak, będzie Pasja Jana Sebastiana Bacha. Pasja to opis śmierci Chrystusa. W czasach Bacha była religijną refleksją na jej temat. Dzisiaj dla wielu ludzi to arcydzieło muzyki klasycznej, którego wymiar religijny nie jest już elementem kluczowym. Będzie też opera w kościele. Niby skandal, ale przecież słowa sacrum – profanum to rzecz bardzo relatywna. Dla mnie na przykład bogiem jest człowiek. Będą też sonaty fortepianowe Beethovena, które Marcin Masecki wykona na dworcu kolejowym: nie sala koncertowa i nie fortepian. Myślę, że słuchacze będą zaskoczeni, i o to też nam chodzi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |