GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJubileuszowy festiwal w Operze Śląskiej
Strona 3 z 4
Szybko okazało się, że ten teatr stał się swoistą „kuźnią talentów”. To właśnie od tej sceny zaczynali swoje wielkie kariery m.in. Bogdan Paprocki, Andrzej Hiolski, Antonina Kawecka, Krystyna Szostek-Radkowa, Krystyna Szczepańska, Krystyna Kujawińska i Henryk Grychnik. Tutaj przez wiele lat funkcjonował słynny bytomski kwintet tworzony przez Barbarę Kostrzewską, Natalię Stokowacką, Bogdana Paprockiego, Andrzeja Hiolskiego i Antoniego Majaka będący w tamtych latach obiektem westchnień każdego dyrektora polskiej opery. Stąd wypłynął w szeroki świat talent Wiesława Ochmana, Romualda Tesarowicza, Jolanty Wrożyny. Tutaj rozpoczął polski etap kariery znakomity bas Aleksander Teliga oraz ceniony tenor Kałudi Kałudow. Można spokojnie pokusić się o stwierdzenie, że większość znanych w Polsce, i na świecie, śpiewaków właśnie w Bytomiu zaczynało swoją artystyczną działalność. Na tej scenie rozpoczął swoją przygodę z reżyserią Wiesław Ochman, dobry duch tego teatru. Tutaj jako scenograf debiutował Jerzy Duda-Gracz.
Dorobek artystyczny Opery Śląskiej zamyka się liczbą ponad 270 premier oper, operetek i baletów realizowanych przez wszystkich liczących się reżyserów, scenografów i dyrygentów. Bytomska scena była miejscem wielu prapremier, by wspomnieć: Zaczarowane koło Jerzego Gablenza, Magnusa (z okazji 25. lecia Opery), Wita Stwosza i Bal baśni Józefa Świdra, Pokój saren Lecha Majewskiego. Tutaj odbyły się polskie premiery Rusałki Dargomyżskiego, Mądrej Carla Orffa, Cyrano de Bergerac Romualda Twardowskiego, Rusłana i Ludmiły Michaiła Glinki, Arabelli Ryszarda Straussa, oraz Siedmiu grzechów głównych Kurta Weilla. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |