Przegląd nowości

Nowy wymiar Festiwalu i Konkursu wokalnego w Nowym Sączu

Opublikowano: środa, 20, maj 2015 14:57

Zgodnie z dwuletnią formułą w dniach 6-16 maja 2015 odbyła się w Nowym Sączu impreza łącząca w swoim programie festiwalowe wydarzenia i wokalne zmagania młodych adeptów wokalistyki. Festiwal i Konkurs Wokalny z Adą Sari w tle powołała do życia w 1985 roku, tworząc zarazem jego koncepcję programową, prof. Helena Łazarska, ówczesny kierownik katedry wokalistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, która od 1991 roku jest profesorem zwyczajnym w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu oraz Mozarteum w Salzburgu.

Nowy Sacz 2015 1

Pierwotnie były to: Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, które od 2001 roku przekształcono w międzynarodowy konkurs wokalny. Od samego początku w jego jury zasiadali najbardziej znani na świecie śpiewacy operowi nadając mu międzynarodowy wymiar. Rangę konkursu ugruntowywali pracując w jury Birgit Nilsson, Gandula Janowitz, Luigi Alva, Edith Mathis, Zdzisława Donat, Ileana Cotrubas, Halina Mickiewiczówna, Andrzej Hiolski i Elżbieta Szmytka. W tym roku zmagania młodych śpiewaków oceniało międzynarodowe jury, w którym zasiadali: Małgorzata Walewska (przewodnicząca jury, dyrektor artystyczny festiwalu), Helena Łazarska (honorowa przewodnicząca), Wojciech Maciejowski (sekretarz), Daniel Dollé, Angelo Gabrielli, Ryszard Karczykowski, Izabela Kłosińska, Hanna Michalak, Andrzej Nanowski i Andrejs Žagars. Jeszcze bardziej o randze każdego konkursu wokalnego stanowią osiągnięcia jego laureatów, a i w tym względzie Konkurs im. Ady Sari w Nowym Sączu ma się czym pochwalić.


Kariery Anny Lubańskiej, Katarzyny Suskiej, Zofii Kilanowicz, Jolanty Wrożyny, Urszuli Kryger, Bożeny Harasimowicz, Andrzeja Dobbera, Piotra Beczały, Wojciecha Gierlacha czy Adama Zdunikowskiego, i Stanisława Kuflyuka, są tego najlepszym dowodem.

Nowy Sacz 2015 2

W tym roku XVIII festiwal i XVI konkurs wokalny odbywał się po niemal pokoleniowej zmianie. Dyrekcję artystyczną po prof. Helenie Łazarskiej, twórczyni festiwalu i konkursu, przejęła (na jej prośbę) ceniona śpiewaczka Małgorzata Walewska, która z góry założyła kontynuację dzieła prof. Łazarskiej. Jedną z pierwszych decyzji nowej dyrektor było zaproszenie do składu jury prof. Łazarskiej i zaproponowanie jej funkcji honorowego przewodniczącego składu oceniającego. Panie stworzyły znakomity duet! Szybko okazało się, że przeszłość z przyszłością świetnie z sobą współpracują tworząc znakomitą atmosferę wokół festiwalu i konkursu. „Po 29 latach pani prof. Łazarska przekazuje mi swoje dziecko – podkreśla Małgorzata Walewska, dyrektor artystyczny festiwalu, przewodnicząca konkursowego jury. – Zrobię wszystko, aby konkurs był sprawiedliwy, aby stał się szansą dla młodych artystów. Jednocześnie obiecuję, że dołożę wszelkich starań, aby z czasem Konkurs im. Ady Sari urósł do rangi międzynarodowego wydarzenia równego konkursom w s'Hertogenbosch, Wiedniu czy Londynie.” – powiedziała Małgorzata Walewska w wywiadzie przeprowadzonym przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz.


Pozostaje tylko mieć nadzieję, że nowosądecka impreza pod nowym kierownictwem artystycznym Małgorzaty Walewskiej będzie się nadal rozwijała i nie utraci nic ze swojej dotychczasowej rangi otwierającej młodym wokalistom drogę do kariery.

Nowy Sacz 2015 3

Na tegoroczny festiwal zgłosiło się 70 młodych artystów z 11 krajów: Polski, Niemiec, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Włoch, Wielkiej Brytanii, Turcji, Indii, Chin oraz USA. Ostatecznie do przesłuchań I etapu stanęło 55 śpiewaków, z których do II etapu zakwalifikowano 26 osób z 5 krajów (Polska, Rosja, Ukraina, Wielka Brytania, Włochy). Z tego grona jury wyłoniło 9 finalistów, którzy w III etapie walczyli o nagrody. W zgodnej opinii jurorów i obserwatorów tegoroczny konkurs miał wyjątkowo wysoki poziomo, co sprawiło, że do kolejnych etapów kwalifikowano więcej osób niż przewidywał regulamin. Po przesłuchaniach trzeciego etapu, w którym uczestnicy wykonywali po dwie arie z towarzyszeniem Orkiestry Opery Karkowskiej grającej pod batutą Tomasza Tokarczyka jury dokonało ostatecznego podziału nagród, w kategorii głosów żeńskich i męskich.


Wśród pań najlepszą okazała się włoska śpiewaczka Miriam Albano, która w III etapie zaprezentowała nie tylko pięknie brzmienie głosu, ale też wysoką kulturę wykonawczą i świetną technikę wokalną co można  było podziwiać w arii Sextusa Parto, parto z I aktu Łaskawości Tytusa W. A. Mozarta. Dobre wrażenie po wykonaniu wspomnianej arii ugruntowała świetnym wykonaniem znanej cavatiny Rozyny Una voce poco fa z I aktu Cyrulika sewilskiego G. Rossiniego, w której zachwycała znakomitą dynamiką i świetną koloraturą oraz poczuciem humoru.

Nowy Sacz 2015 4

Młoda śpiewaczka ujęła jeszcze tym, że wprost bawiła  się dźwiękami. Drugą nagrodę w kategorii głosów żeńskich otrzymała polska sopranistka Adriana Ferfecka prezentująca pięknie brzmiący głos i znakomitą technikę wokalną i ujmująca swobodnym prowadzeniem głosu w wysokim rejestrze. Wszystko to zaprezentowała w pięknie wykonanej arii Un bel di vedremo z Madama Butterfly Pucciniego. Trzeciej nagrody w tej kategorii nie przyznano. W kategorii głosów męskich pierwszej nagrody nie przyznano. Drugą, a więc najwyższą, nagrodę w kategorii męskich głosów otrzymał Dariusz Perczak(Polska) dysponujący dobrze brzmiącym głosem barytonowym o lirycznym zabarwieniu. W grupie głosów męskich przyznano też dwie równorzędne III nagrody, które otrzymali: Daniel Mirosław, bas (Polska) i Adam Smith, tenor (Wielka Brytania). Ten drugi z panów ujął pięknie podawanym polskim tekstem i prowadzeniem frazy w partii Domana Więc ty mnie kochasz z II aktu Legendy Bałtyku F. Nowowiejskiego.


Ponadto jury przyznało cztery równorzędne wyróżnienia otrzymali je młodzi polscy śpiewacy:Sylwia Olszyńska, Sonia Warzyńska, Joanna Węgrzynowicz-Nowak i Hubert Zapiór. To oczywiste, że podczas trzeciego etapu i koncertu finałowego zdarzały się tu i ówdzie wokalne wpadki, ale też należy pamiętać, że są to jeszcze najczęściej bardzo młodzi śpiewacy beż większego doświadczenia. 

Nowy Sacz 2015 5

Konkursowi, w ramach XVIII Festiwalu, towarzyszyły dwa ważkie wydarzenia artystyczne. Pierwszym było wykonanie 9 maja w kościele Krzyża Świętego w parafii św. Heleny w Nowym Sączu II Symfonii c - moll Zmarchwychwstanie Gustawa Mahlera. Zespól wykonawców: Urška Arlič Gololičič (sopran), Małgorzata Walewska (mezzosopran), Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz połączonych chórów: Górecki Chaber Choir oraz Chór Polskiego Radia, pracował pod wytrawną batutą José Cury, który wydobył z tej wspaniałej partytury cały jej monumentalny charakter i specyficzny klimat, umiejętnie prowadząc zespół wykonawców do  wielkich kulminacji właściwych temu dziełu. Wykonanie przyjęto wielominutową owacją na stojąco.


Drugim dziełem jakie zabrzmiało w ramach festiwalu było wykonanie La petite messe solennelle (Mała msza uroczysta)  Gioacchino Rossiniego. Koncert odbył się 14 maja w pięknym wnętrzu Bazyliki św. Małgorzaty w Nowym Sączu. Dzieło zaprezentowano w pierwotnej wersji kameralnej z 1863 roku na 4 głosy solowe, dwa fortepiany, fisharmonię i chór mieszany.

Nowy Sacz 2015 6

W kwartecie solistów, który tworzyli: Iwona Socha – sopran, Agnieszka Monastyrska – mezzosopran, Andrzej  Lampert  – tenor, Jacek Ozimkowski – bas, na pierwszy plan wysunęli się pięknym wykonaniem swoich partii Iwona Socha (O salutaris) i Andrzej Lampert (Domine Deus). Solistom towarzyszyli: ujmujący homogenicznym brzmieniem Chór Akademii Muzycznej w Krakowie oraz pianiści Anna Boczar i Bartłomiej Kominek i Arkadiusz Bialic na organach. Nad całością wykonania czuwał od dyrygenckiego pulpitu Maciej Tworek, który w sposób niezwykle plastyczny i sugestywny, a zarazem precyzyjny, zadbał o właściwe proporcje brzmienia całego aparatu wykonawczego i jego dynamikę. Zaproponowana przez nich interpretacja ujmowała podniosłym nastrojem, ekspresją, refleksyjnym charakterem, ale i operową śpiewnością partii solowych każdej z czternastu części. To wykonanie przyjęto również wielominutową owacją na stojąco.

                                                                                        Adam Czopek