Panufnik – Koncerty
Andrzej Panufnik był niewątpliwie jedną z najważniejszych postaci w dwudziestowiecznej historii muzyki polskiej. Jego burzliwa biografia obejmowała lata wojny, trudny okres pierwszych lat PRL i wreszcie emigrację, która zmusiła go do rozpoczęcia kariery kompozytorskiej praktycznie od zera, ale ostatecznie przyniosła też międzynarodowe uznanie.
Panufnik mawiał, że orkiestra jest jego „ulubionym instrumentem” i rzeczywiście symfonika pozostaje najistotniejszą częścią jego twórczości. Cechuje ją połączenie doskonałości konstrukcyjnej z emocjonalną głębią indywidualnego języka muzycznego. Trzy koncerty prezentowane na płycie są tego doskonałym przykładem.
Joanna Tylkowska-Drożdż & Baltic Neopolis Quartet, Il Tramonto
Sopranistka Joanna Tylkowska-Drożdż oraz muzycy z zespołów kameralnych Baltic Neopolis Quartet i April String Trio zapraszają w muzyczną podróż do skąpanej w śródziemnomorskim słońcu krainy liryzmu i uczuciowości. Słuchaczy płyty Il tramonto czeka spotkanie z kameralistką pochodzących z Italii twórców z drugiej połowy XIX i początków XX wieku – czasów rozkwitu włoskiej opery.
Prócz dzieł kompozytorów tak znanych jak Giuseppe Verdi i Giacomo Puccini, czy słynny z muzyki filmowej Nino Rota na nagraniu znalazły się również pieśni Giuseppe Martucciego oraz Ottorino Respighiego, tak różne w środkach wyrazu od operowych arii a jednocześnie tak do nich podobne w swojej poetyckiej emocjonalności.
Julia Kociuban - Schumann / Chopin / Bacewicz
Młoda pianistka Julia Kociuban z wielką artystyczną dojrzałością i techniczną biegłością interpretuje program złożony z trzech pozycji. Andante spianato et Grand Polonaise brillante to jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł Fryderyka Chopina, złożone z mocno skontrastowanych części: spokojnego, intymnego Andante o nokturnowo - mazurkowym charakterze i błyskotliwego, wirtuozowskiego poloneza.
Następujący po nim cykl miniatur Kraisleriana uważany jest za szczytowe osiągnięcie w twórczości fortepianowej Roberta Schumanna. Na koniec wysłuchamy II Sonaty fortepianowej Grażyny Bacewicz, niezwykle interesującego neoklasycznego utworu z 1952 roku.
John Dowland – The Second Booke of Songs or Ayres (1600)
John Dowland – lutnista i kompozytor, autor przejmujących, melancholijnych pieśni, sługa dworu w Londynie i Kopenhadze, muzyk o prawdziwie renesansowej biografii, w której sztuka splata się z polityczną intrygą.
Zarówno życiorys jak i twórczość tej fascynującej postaci wyraża ducha elżbietańskiej Anglii odkrywającej w twórczości artystycznej jednostkę z całym bogactwem jej życia wewnętrznego (Dowland był współczesnym Szekspira) w czasach pełnych politycznych napięć i religijnych konfliktów. Lutnista Frank Pschichholz i śpiewaczka Maria Skiba wprowadzają słuchacza w ten fascynujący świat prezentując Księgę Drugą Pieśni i Arii wydaną przez Dowlanda w 1600 roku.
Akordeonowe Impresje
Jerzy Mądrawski należy do elitarnego grona akordeonistów, których nie zadowala wykonywanie wyłącznie stworzonego już wcześniej repertuaru, lecz ich nadrzędnym celem w działalności artystycznej jest współpraca z kompozytami, propagowanie nowej muzyki, poszukiwanie interesujących utworów do transkrypcji.
Wszystko to znajduje wyraz na płycie Akordeonowe impresje, na której znalazły się transkrypcje kompozycji Krzysztofa Olczaka i Juliusza Karcza oraz dedykowane Mądrawskiemu utwory Jana Tucholskiego. Na słuchaczy czekają ponadto utwory kameralne kompozytorów fińskich Hekki Vopola i Matti Murto oraz Muzyka czasu i przestrzeni autorstwa samego Mądrawskiego.
Seven Stairs to Hell
Seven Stairs to Hell to autorski projekt Marka Walarowskiego, pianisty i wszechstronnego kompozytora, który w swoim dorobku ma zarówno partytury jazzowe, muzyki pop, jak i symfoniczne. Sam twórca określa język muzyczny, którym posługuje się w prezentowanych kompozycjach, terminem Dual jazz.
Jego fundamentem jest szeroko rozumiany dualizm kontrastujących lub uzupełniających się elementów. Walarowski stawia na wyrazistą, emocjonalną zmienność narracji muzycznej, zrywa też z typowym dla jazzu następstwem improwizowanych partii solowych na rzecz permanentnego dialogu pomiędzy instrumentami. Muzycy uczestniczący w nagraniu – gitarzysta Jędrzej Łaciak oraz perkusista Michał Dziewiński świetnie się w takiej sytuacji odnajdują demonstrując nieprzeciętny warsztat, kreatywność, wrażliwość i otwartość.
Choralis Passeris – Polska muzyka na wiolonczelę i smyczki
Na płycie znalazły się polskie utwory na wiolonczelę i zespół smyczkowy w wykonaniu Anny Wróbel oraz kameralistów z zespołu Camerata Vistula. Chronologicznie pierwszym dziełem w muzyce polskiej przeznaczonym na taki skład była Scena dramatyczna Antoniego Stolpego – niezwykle zdolnego, lecz zmarłego przedwcześnie kompozytora romantycznego. Kolejne utwory prezentowane na płycie to Serenada na wiolonczelę Mieczysława Karłowicza i Suita op. 20 Witolda Maliszewskiego, które zostały specjalnie zaaranżowane na wiolonczelę i zespół kameralny przez Andrzeja Wróbla.
Na koniec wysłuchamy dwóch kompozycji współczesnych: inspirowane wenezuelskimi melodiami Moliendo Caffe Piotra Wróbla i nawiązujący do liturgicznego śpiewu solowego Choralis Passeris Krzysztofa Herdzina. Wszystkie prezentowane utwory łączy fakt, że powstały z myślą o konkretnym wiolonczeliście, w przypadku dwóch ostatnich była to sama Anna Wróbel.