GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościAbendroth w Polsce
Strona 3 z 3
W mieście nad Wartą dyrygował 21, 22 i 23 maja. W repertuarze znalazła się Symfonia Bohaterska Beethovena, Symfonia g-moll Mozarta oraz jedna z kompozycji Tadeusza Bairda, którą podsumował jako „nierówne połączenie tonalności z atonalnością”. Z dnia na dzień był coraz bardziej zadowolony z orkiestry, ostatni koncert określając jako najlepszy. Do Berlina wrócił 24 maja przed południem. Więcej do Polski nie przyjechał.
Pierwiastek duchowy a wirtuozowski Występy w stolicy zarejestrowane zostały przez Polskie Radio, a materiał wydała Tahra. Zamiast Małej suity Lutosławskiego, na dwupłytowym albumie usłyszymy Symfonię Es-dur Beethovena, którą Abendroth dyrygował 22 września 1953 r. O wartości publikacji stanowią dwa czynniki. Po pierwsze zawiera ona utwory, które pojawiają się w jego dyskografii po raz pierwszy. Po drugie – dokumentuje poczynania Orkiestry Filharmonii Warszawskiej w trudnym dla niej okresie. Wykonanie obnaża niedoskonałości techniczne zespołu, a mimo to interpretacje mogą konkurować z najlepszymi. Symfonia Bohaterska poprowadzona jest potoczyście i z werwą, z finałem tryskającym energią, ale też powolnym i ekspresywnym, poruszającym marszem żałobnym w II ogniwie. Jest pełna świeżości, energii, napięcia oraz zaskakujących zmian nastroju. Mozart, utrzymany w szybkich tempach, urzeka elegancją i niewinnością; jest sentymentalny, poetycki, a przy tym zwarty formalnie i wyważony. VII Symfonia Beethovena udanie łączy pierwiastek duchowy z wirtuozowskim. Cechuje się wyrazistą dramaturgią, klarownością faktur i dyscypliną rytmiczną. Maciej Chiżyński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |