Przegląd nowości

Nowości firmy DUX

Opublikowano: piątek, 13, luty 2015 22:30

Zapraszamy do zapoznania się z ostatnimi nowościami Firmy DUX. Mamy nadzieję, że dobierzecie Państwo sobie z proponowanej bogatej oferty DUX-a, cieszącego się dużym uznaniem artystów i melomanów, nagrania odpowiednie do swoich zainteresowań i upodobań muzycznych.

CD Kociuban - Gamsachurdia Duo

Płyta o międzynarodowym, lub wręcz globalnym, charakterze. Polski wiolonczelista i dyrygent Wiktor Kociuban oraz gruziński pianista i kompozytor Demetre Gamsachurdia prezentują interpretacje utworów skomponowanych przez młodych kompozytorów pochodzących z najróżniejszych kultur i krajów całego świata: Szwajcarii, Brazylii, Japonii, USA i Gruzji. Kociuban – Gamsachurdia Duo specjalizuje się w wykonywaniu muzyki najnowszej. Skupiamy się na dniu dzisiejszym, dając przykłady utworów, które wyprzedzają swoją epokę i mogą okazać się za kilkadziesiąt, kilkaset lat niesamowicie ważne. Są to dzieła, które wyrażają sobą wielość dróg ku przyszłości. Skala możliwości dźwiękowych jest bardzo szeroka, a różnorodność stylu i znaczenia niesionego przez tą muzykę wymaga odpowiedzialności, zrozumienia i najlepszej możliwej interpretacji – czyli tej najbliższej wizji samego kompozytora.(...) Naszą metodą pracy jest najbliższy możliwy kontakt i współpraca z kompozytorem. Jest to bardzo ważne, by wydobyć głębię interpretacji nowego dzieła sztuki odpowiadającą obrazowi, idei twórcy.


CD Lutoslawski,koledy 

Archiwalne nagranie 20 kolęd polskich opracowanych przez Witolda Lutosławskiego na tenor z akompaniamentem fortepianu. Interpretacja Piotra Kusiewicza i Waldemara Malickiego została zarejestrowana w 1986 w studiu Radia Gdańsk, a teraz, dzięki przeniesieniu na płytowy nośnik, może zostać zaprezentowana szerokiej publiczności. Wykonanie Piotra Kusiewicza bardzo spodobało się kompozytorowi, czego dowodem jest podziękowanie, które wpisał do nut artysty. Sam cykl kolęd został skomponowany przez Lutosławskiego w 1946 i początkowo wzbudził silne kontrowersje z powodu odważnego połączenia tradycyjnych melodii z całkowicie współczesną stylistycznie partią fortepianu. Dziś to już w zasadzie obowiązkowa klasyka.

CD Pawel Lukaszewski

Kolejna płyta prezentująca dorobek Pawła Łukaszewskiego (DUX Łukaszewski Collection). Charakterystyczny język stylistyczny Łukaszewskiego, bliski jest takim artystom jak Arvo Pärt, John Tavener czy Mikołaj Górecki, a jednocześnie bardzo mocno nawiązuje do przednowożytnych tradycji renesansowej muzyki wokalnej i chorału gregoriańskiego. Na krążku znajdziemy kompozycje bezpośrednio odwołujące się do form liturgicznych: Ciemnych Jutrzni śpiewanych w okresie Wielkiego Tygodnia oraz antyfon okresu Adwentu. Ponadto wysłuchać możemy angielskiego opracowania słynnej renesansowej pieśni Wacława z Szamotuł „Modlitwa, gdy dziatki idą spać” oraz łacińskiej modlitwy do Anioła Stróża. 



CD Marcin Stanczyk 

Monograficzna płyta Marcina Stańczyka jest ostatnią płytą wydaną w ramach serii wydawniczej Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi. Marcin Stańczyk jest absolwentem teorii muzyki i kompozycji łódzkiej Akademii Muzycznej, 3-letnich studiów podyplomowych w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie oraz CURsUS 1 i 2 w paryskim IRCAM. Jest laureatem kilkunastu konkursów kompozytorskich, w 2013 roku jako pierwszy Polak zwyciężył w prestiżowym Toru Takemitsu Award w Japonii. Na płycie zarejestrowane zostały utwory kameralne, które powstały w latach 2008-2012. „Prawdziwy twórca bez kompleksów, który wyzwolił się od zewnętrznych wpływów i podąża w stronę własnego stylu, czego świadectwem ta płyta” - Jan Topolski. 

CD Zuzanna Szambelan

Płyta zawiera nagrania dwóch „hitowych” kompozycji czeskiego romantyzmu. Koncert wiolonczelowy h-moll Antonina Dvořáka został napisany dla Hanuša Wihana, przyjaciela kompozytora. Dvořák, sceptyczny wobec idei wykorzystania wiolonczeli jako instrumentu solowego, cierpliwie namawiany przez Wihana, stworzył w efekcie swe kolejne arcydzieło. Koncert związany jest silnie z nastrojami towarzyszącymi wiadomościom o chorobie i smierci Josefiny Čermákovej-Kaunitzovej – ukochanej Dvořáka. Zuzannie Szambelan, studentce berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler, laureatce I Nagrody na VIII Międzynarodowym Konkursie im. K. Wiłkomirskiego towarzyszy orkiestra Sinfonietta Cracovia pod batutą Roberta Kabary. 



CD Sebastian Krajewski

Sebastian Krajewski urodził się w roku 1975 w Warszawie. W 1999 r. ukończył kompozycję pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Studia kontynuował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie w 2000 roku uzyskał dyplom w klasie Matthew Kinga. Jest to pierwsza płyta prezentująca dzieła Sebastiana Krajewskiego. Concerti grossi powstały w wyniku zainteresowania kompozytora muzyką barokową, nawiązują do muzyki instrumentalnej I połowy XVIII wieku, łącząc elementy charakterystyczne dla jej różnych stylów z elementami współczesnej harmoniki i faktury. Koncert na obój i orkiestrę smyczkową został napisany dla Marka Roszkowskiego; punktem wyjścia do pracy nad utworem był koncert obojowy Ralpha Vaughan Williamsa. Sieben fragmente aus Michael Ende to zbiór siedmiu miniatur ilustrujących wybrane sceny z „Nie kończącej się historii”. Okładkę płyty zdobią ilustracje Antoniego Boratyńskiego do powieści Michaela Endego.

 CD Inception

"Muzyka filmowa, nierozerwalnie związana z obrazem, pisana na życzenie reżysera, staje się czasem osobną sferą sztuki. Piękno linii melodycznych, wysnutych z marzeń i tęsknot, przeplatanych ze sobą i nakładających się jedna na drugą, głębia struktur harmonicznych, wprowadzają nie kiedy słuchacza w świat nierealny, irracjonalny, świat złudzeń, marzeń... Nie mogłem im się oprzeć...". Tak Maksym Rzemiński, znakomity pianista, absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej, opisuje swe inspiracje, z których powstała muzyka przeniesiona na płytę Inception. Rzemiński prezentuje tu swoją indywidualną, autorską wersję tematów muzycznych z arcydzieł filmoteki światowej.


 CD Maciejewski Variations

Trębacz Maciej Fortuna i pianista Krzysztof Dys prezentują na płycie ambitny projekt wariacyjnego opracowania fragmentów twórczości Romana Maciejewskiego. Maciejewski to wciąż zbyt mało popularny dwudziestowieczny kompozytor, odsunięty na boczny tor polskiego życia muzycznego zarówno przez konstelację historycznych przypadków jak i przez zamiłowanie do samotnictwa i swoje nonkonformistyczne wybory życiowe. Muzycy oddają kompozytorowi pośmiertny hołd przyjmując materiał z jego twórczości (w tym z utworów dotąd niepublikowanych) za podstawę do wariacji utrzymanych w charakterystycznej dla Fortuny i Dysa poetyce jazzowo-improwizacyjnej.

CD Utwory z Gdanskiej Tabulatury Lutniowej

Rękopis Gdańskiej Tabulatury Lutniowej (ok. 1620) do II wojny światowej, gdy zaginął, przechowywany był w Bibliotece Miejskiej. Nieoczekiwanie odnalazł się, gdy po upadku muru berlińskiego ujawniono w zbiorach Staatsbibliothek Preussischer Kulturbesitz rękopisy proweniencji gdańskiej i śląskiej. Okazało się, że w 1945 r. część kolekcji gdańskiej biblioteki została zabrana do Moskwy, a stamtąd w latach pięćdziesiątych zbiory te przeniesiono do Berlina. Magdalena Tomsińska, polska lutnistka, zamieszkała w Kanadzie, jest autorem szczegółowego opisu muzykologicznego tego rękopisu. Płyta CD to efekt pracy artystki nad tym niezwykłym zabytkiem kultury. Tabulatura zawiera 222 utwory, na płycie znalazł się wybór ponad 30 z nich; w większości opracowania tańców pochodzących z różnych krajów (od polskich po hiszpańskie) oraz aranżacje popularnych ówcześnie melodii. 


CD Tomasz Sikorski,Julius Eastman.doc 

Zestawienie głęboko różnej, a mimo to pełnej podobieństw legendy polskiej awangardy i zmarłego w tragicznych okolicznościach, zapomnianego afroamerykańskiego kompozytora muzyki klasycznej. Kolejna pozycja zrealizowana z wydawnictwem Bôłt Records. „Album, którego centrum stanowią dwa niezwykle skupione, z absolutnej samotności pisane i stamtąd, jak przez niewidoczne okno, dobiegające utwory Sikorskiego: Muzyka nasłuchiwana i Diafonia. Oprawę zaś tego okna stanowią dwie potężne, kolosalne kompozycje Eastmana – dwukrotnie dłuższe i wielokrotnie gęstsze, głośniejsze od dzieł Sikorskiego: Gay Guerrilla i Evil Nigger. (…) Ci dwaj kompozytorzy jakby sami nam się zestawiają. I coś się przez to zestawienie wydarza. Samotny, kruchy głos Sikorskiego zyskuje nieco paradoksalną bardzo ciężką i głośną oprawę Eastmana – ta jednak go nie przytłumia, a wręcz uwydatnia, wzmacnia. Dziwne i ciekawe doświadczenie...” 

CD Polish Music for Cello and Piano

Dwoje młodych artystów - grająca na wiolonczeli Izabela Buchowska oraz pianista Jakub Tchorzewski - prezentuje utwory współczesnych kompozytorów polskich. Ramę programową płyty tworzą dwie sonaty autorstwa Witolda Szalonka i Krzysztofa Meyera, które wyraźnie różnią się charakterem. Energiczną, wręcz ekspansywną Sonatę otwierającą płytę napisał Szalonek w trzydziestym pierwszym roku życia, natomiast kompozycja sześćdziesięcioletniego Meyera jest bardziej refleksyjna, momentami wręcz dramatyczna. Dwa mniejsze utwory włączone do programu płyty to, nawiązujące do muzyki dawnej, Passacaglia Bauera i Grave Lutosławskiego. Pomiędzy nie winkrustowano trzy wirtuozowskie Bagatele na wiolonczelę solo Bartosza Smorągiewicza. 


CD Baltic Orchestra i Alina Mleczko

Alina Mleczko i Baltic Neapolis Orchestra, prowadzona przez Tomasza Tomaszewskiego, koncertmistrza berlińskiej Deutsche Oper, przedstawiają wybór kompozycji na saksofon z orkiestrą. Solistka przenosi nas do świata muzyki pełnej zmysłów. Roztacza tajemnicze krajobrazy w nastrojowym Differentia specifica. Una fantasia quasi tango Edwarda Sielickiego, bądź rozsypuje przed nami rozedrgane nuty-perełki w Sonatina für Alina Pawła Mykietyna. Artystka rozkłada przed słuchaczem całą paletę emocji w Sonacie e-moll na saksofon altowy i smyczki Jerzego Derfla, by następnie spłynąć soczystą frazą Aniołów w Ameryce Mykietyna. Na koniec zaskakuje nas koncertem saksofonowym Jacka Grudnia, w którym miesza jak w tyglu barwy neoklasyczne, barokowe ostinata i sonoryzm.

CD NeoOuartet,Kosciow

Na płycie zarejestrowana pięć kwartetów smyczków Aleksandra Kościówa w interpretacji muzyków z zespołu NeoQuartet. NeoQuartet specjalizuje się w wykonywaniu muzyki najnowszej; współczesne pod względem stylistyki i formy utwory Kościówa to żywioł tego zespołu. Kompozytor wykorzystuje różnorodne tradycje i techniki kompozytorskie, z których najistotniejszymi wydają się sonoryzm i impresjonizm muzyczny. Buduje z ich pomocą barwne i oryginalne muzyczne obrazy. W Kwartecie VI Kościów odwołuje się, dość nieoczekiwanie, do poetyki systemu dur – moll, zaś w kwartecie V – do estetyki minimalizmu repetytywnego. Kompozytor eksperymentuje też z formą, czego przykładem jest częściowo otwarta kompozycja Kwartetu X. 


CD Aleksander Kulikowski

Dwupłytowe nagranie przybliża twórczość nieco zapomnianego kompozytora, Aleksandra Kulikowskiego. Pochodzący z Wilna twórca, po burzliwych latach wojennych osiadł w Warszawie, gdzie zajął się pracą dydaktyczną i kompozytorską. Styl Kulikowskiego, nawiązujący do dawnych epok muzycznych, sprawił, że jego twórczość znalazła się na marginesie zafascynowanego awangardą powojennego środowiska kompozytorskiego. Obecnie jego spuścizna jest coraz bardziej doceniana, o czym świadczy również niniejsze nagranie wcześniej nierejestrowanych kompozycji. Na pierwszej płycie wysłuchać możemy miniatur fortepianowych i muzyki kameralnej Kulikowskiego, druga zawiera pieśni, niektóre pisane do tekstów samego kompozytora.

CD Christlieb Siegmund Binder

Sonaty klawesynowe op. 1 Christlieba Siegmunda Bindera. Nieco zapomniana twórczość tego drezdeńskiego kompozytora, szczególnie interesująca jest z powodu historycznego usytuowania. Język muzyczny Bindera, który działał w drugiej połowie XVIII w., wyrasta z tradycji muzyki barokowej a jednocześnie zawiera elementy wczesnoklasycystycznego stylu galant. W sonatach klawesynowych znajdziemy zatem zarówno struktury polifoniczne, fugi i tańce suitowe jak i fragmenty homofoniczne, bas Albertiego oraz formę allegra sonatowego. Energetyczne i technicznie doskonałe wykonanie Pauliny Tkaczyk pomaga słuchaczowi poznać i docenić wartość muzyki drezdeńskiego kompozytora.