GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościŚmiech przez błoto
Strona 3 z 3
Pora powiedzieć kilka słów o muzyce towarzyszącej spektaklowi, której wybór zwyczajowo (podobną regułę w Polsce narzuca Jan Klata) należał do reżysera. Muzyka jest rosyjskiej proweniencji. Należy do niej m.in. stary, jeszcze sprzed rewolucji, walc Ilji Szatrowa Na sopkach Mandżurii – szalenie popularna pozycja orkiestr dętych i ogródkowych od ponad 100 lat, jest też quasi ludowa piosneczka o dzwoneczku śpiewana cieniutkim, infantylnym głosikiem, zaś w ramach miasteczkowych defilad i uroczystości pojawia się głośne nagranie również bardzo popularnego marsza Wejście Gladiatorów Juliusza Fucika, najbardziej kojarzącego się z muzyką cyrkową.
Prócz tego chórek pań z miasteczka śpiewa hasła pochwalne na cześć urzędującej władzy, co jednak ginie w ogólnym rozgardiaszu i hałasie. Muzyka w Rewizorze podkreśla groteskowy, ale także nieco nostalgiczny charakter spektaklu, bo jak sugerowali aktorzy w komentarzach radiowych, Kolada mówi nam także coś o sobie, o miejscu w którym się wychował, które pokochał i rozumie jak nikt inny. Nie jest to może jego świat namalowany wprost w skali 1:1, ale obraz zawarty we wspomnieniach i obsesjach rosyjskiej duszy. Gogol jest tutaj tylko pretekstem, bazą, na której twórca oparł swoją opowieść. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |