Przegląd nowości

Śpiewający Nowy Sącz

Opublikowano: sobota, 04, październik 2014 18:51

Jesienią 2013 roku nastąpiła całkowicie bezkonfliktowa i powszechnie aprobowana przez środowisko muzyczne zmiana o charakterze naturalnym. Ze stanowiska artystycznego Festiwalu i Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu ustąpiła pomysłodawczyni i animatorka kolejnych edycji tych wydarzeń, znakomita artystka śpiewaczka i pedagog wokalistyki, Maestra Helena Łazarska. Funkcję tę przejęła, z jej zresztą rekomendacji, równie znakomita śpiewaczka, Małgorzata Walewska.

Nowy Sacz,koncert 1

Małgorzata Walewska trafiła na ukształtowany artystycznie i organizacyjnie grunt, bowiem konsekwentna w swych poczynaniach, twarda i bezkompromisowa, szczególnie w sprawach zasadniczych, kochająca piękno, nie znosząca przeciętności... - jak pisała o Helenie Łazarskiej Anna Woźniakowska, Maestra Łazarska swą postawą i tą wrażliwością artystyczną potrafiła zarazić kierownictwo ówczesnego ośrodka kultury w Nowym Sączu (dziś noszącego dumną i zasłużoną nazwę: Małopolskie Centrum Kultury Sokół w Nowym Sączu). Do dnia dzisiejszego, od 1985 roku, początkowo pod nazwą Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, w ramach festiwali odbywają się konkursy wokalne o charakterze międzynarodowym (odbyło się już 17 festiwali i 15 konkursów). Nazwiska jurorów wywołują zawrót głowy, a prześledzenie laureatów napawa dumą i radością z trafnych wyborów. Nie wymieniam nazwisk z tych gremiów tylko dlatego, by kogoś nie pominąć.


Omawiane konkursy, to najstarsze tego typu i na taką skalę wokalne współzawodnictwo w Polsce! Przygotowanie kolejnych edycji konkursów rozpoczyna się oczywiście ze znacznym wyprzedzeniem. Nie byłoby wysokiego poziomu artystycznego i organizacyjnego przedsięwzięć, gdyby nie lokalizacja ich właśnie w sądeckim „Sokole” i udziału w nich przede wszystkim dwóch osób Dyrektora Centrum Pana Antoniego Malczaka i Kierownika Biura Festiwalu Pani Liliany Olech. Znakomita baza przygotowana jeszcze przez Maestrę Łazarską, wielkie zaangażowanie wymienionych osób z „Sokoła” oraz pełne kompetencje Małgorzaty Walewskiej, jej znajomość środowiska oraz jej kontakty osobiste dają nadzieję wspaniałych przeżyć artystycznych w przyszłości.

Nowy Sacz,koncert 2

Próbkę tych przeżyć mieliśmy 29 września 2014 roku w sali im. Lucjana Lipińskiego Centrum Kultury Sokół, podczas koncertu promocyjnego uświetniającego przekazanie funkcji dyrektorskich. Gospodarzami wieczoru byli Małgorzata Walewska i Bogusław Nowak, dyrektor Opery Krakowskiej. Koncert stanowił swoisty benefis Maestry Heleny Łazarskiej. Były więc podziękowania, życzenia władz miejskich i małopolskich, odznaczenia, okolicznościowe adresy no i naturalnie owacje, kwiaty. Był także hołd dla Maestry w postaci występu laureatów konkursów: Ewy Biegas, Małgorzaty Olejniczak-Worobiej, Joanny Dobrakowskiej, Andrzeja Lamperta, Arnolda Rutkowskiego i Austriaka Klemensa Sendera.


Gośćmi specjalnymi byli natomiast Iwona Handzlik (prywatnie małżonka tenora A. Rutkowskiego) i Wołodymyr Pankiv. Wystąpiła także nowa Pani Dyrektor, udowadniając, iż w formie wokalnej jest znakomitej i niedoścignionej. Akompaniującą wszystkim śpiewakom Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej prowadził Tomasz Tokarczyk. Występujący podczas koncertu śpiewacy rzeczywiście zgotowali widzom „ucztę artystyczną” potwierdzając swymi interpretacjami, iż mieszczą się w czołówce współczesnych polskich śpiewaków.

Nowy Sacz,koncert 3

Prawdziwym zaskoczeniem było znakomite wykonanie przez Iwonę Handzlik arii Gildy z „Rigoletta” Verdiego. Znakomitym, gdyż ta wrocławska śpiewaczka nie jest związana z żadną ze scen operowych, a i na koncertach estradowych rzadko występuje. Śpiewała dosłownie bezbłędnie ujawniając nie tylko piękno kantyleny ale i brawurową koloraturę. Jej Gilda była dziewczęca i równocześnie dojrzała. We fragmentach podobali się również Małgorzata Olejniczak-Worobiej i Andrzej Lampert (aktualnie będący pod opieką wokalną Maestry Łazarskiej). Swą wysoką pozycję wśród tenorów potwierdził Arnold Rutkowski. Jego głos jest z natury bogaty i piękny w brzmieniu, a prowadzi go wyjątkowo starannie, z całkowitą swobodą w górze skali, w prawdziwym legato. Podobały się również panie Ewa Biegas i Joanna Dobrakowska we fragmentach „Madame Butterfly”, jak i w solowym śpiewie. Miłe wrażenie pozostawili także Wołodymyr Pankiv i austriacki baryton Klemens Sander. Tym koncertem promocyjnym organizatorzy wprowadzili nas w atmosferę kolejnego Festiwalu w 2015 roku.

                                                                Jacek Chodorowski