GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKoryfeusze Muzyki Polskiej 2014 przyznane!
Strona 2 z 2
Royal String Quartet należący do „złotej rodziny” nowych polskich kwartetów smyczkowych, (mnogość takich zespołów robiących ostatnio światowe kariery jest zjawiskiem samym w sobie) wykonał w sposób szalenie subtelny, sugestywny i nastrojowy II Kwartet Karola Szymanowskiego, w którym odzywają się nuty góralskie, także te opracowane przez kompozytora w balecie Harnasie. Trzecim zespołem, który ubarwił część artystyczną koncertu galowego była Maria Pomianowska i przyjaciele. Tym razem „przyjaciół” było pięciu, niektórzy w tradycyjnych strojach narodowych. Autorka pomysłu-projektu z muzyką Mazowsza postanowiła dotrzeć do bardzo nieraz odległych zakątków kuli ziemskiej, a na jej nowej płycie zaprezentowane zostaną folklorystyczne kontrapunkty we współpracy z muzykami z Egiptu, Libanu, Tunezji, Algierii, Pakistanu, Senegalu, Korei, Indii, Chin, Iranu. Okazuje się, że ludowe melodie i taneczne rytmy z Polski są doskonale zrozumiałe i przyswajalne w dalekiej Azji i Afryce, że używane tam instrumenty ludowe świetnie nadają się do tego, by poprowadzić linię melodyczna i zaakcentować rytmy zanotowane w dziełach Oskara Kolberga. Co więcej – te skarby polskiego folkloru można inkrustować typowymi dla muzyki egzotycznej motywami, zwrotami, manierami, współbrzmieniami, a powstały z takiego melanżu efekt może zachwycić najwybredniejszych znawców.
Wreszcie czwartym zespołem uczestniczącym w koncercie byli Chłopcy Kontra Basia, prezentujący typowy jazzowo-folkowy styl transfuzji ludowych motywów. W ich wykonaniu usłyszeliśmy trzy piosenki – Bociek, Sukienka, Oj tak!, które solistka Barbara Derlak zaśpiewała, zatańczyła i okrasiła rozmaitymi nie zawsze sensownymi gestami. Wszystkie koncertowe propozycje objęte były wspólnym hasłem Kolberg, (Re)interpretacje, bowiem w Roku Oskara Kolberga, wybitnego etnografa i folklorysty, wypadało przypomnieć źródła polskiej muzyki tradycyjnej w artystycznie zmodyfikowanej formie. Szkoda tylko, że uparcie brzęczący wentylator w tak dobrej akustycznie sali koncertowej (co słychać także podczas innych koncertów) zakłócał brzmienie instrumentów, górował nad muzyką w chwilach piana i ograniczał przyjemność słuchania. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |