Przegląd nowości

Koncerty dla Wojciecha Kilara

Opublikowano: czwartek, 16, styczeń 2014 13:36

Koncerty 17 i 18 stycznia Filharmonia Narodowa poświęca pamięci niedawno zmarłego wybitnego polskiego kompozytora – Wojciecha Kilara.

Kilar Wojciech 736-368

Zespoły Filharmonii Narodowej wykonywały i nagrywały wiele Jego utworów, wzięły udział w prawykonaniach dziesięciu dzieł Kompozytora. Na liście tej znajdują się m.in. Krzesany, Bogurodzica, Kościelec, Missa pro pace czy September Symphony. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej dokonała też prawykonania utworu Springfield Sonnet, który został dołączony do programu piątkowo-sobotniego koncertu.


Światowa premiera dzieła miała miejsce podczas tournée Filharmonii Narodowej w Szwecji na koncercie w ramach XIII Festiwalu „Nutida Music” w Sztokholmie 6 września 1965 roku. W Polsce dzieło zabrzmiało po raz pierwszy dwa tygodnie później, na festiwalu „Warszawska Jesień”. Obiema premierami dyrygował Witold Rowicki. Utwór łączy sonoryzm, typowy dla ówczesnej twórczości Kilara, z elementami techniki dodekafonicznej. Przeznaczony jest na dużą orkiestrę z tradycyjnie mocno rozbudowaną sekcją perkusyjną. W partyturze utworu Kompozytor umieścił końcowy fragment poematu Walta Whitmana Hush’d Be the Camps To-Day, dedykowanego prezydentowi USA Abrahamowi Lincolnowi, który 17 lat swego życia spędził w Springfield (w stanie Illinois). Dzieło powstało dokładnie 100 lat po śmierci Lincolna z rąk zamachowca.

Ponadto w programie koncertów zabrzmi również Msza op. 68 Krzysztofa Meyera (kompozytora sezonu 2013/2014 Filharmonii Narodowej), ukończona w 1996 roku. Pierwotnie miała być przeznaczona na chór i organy, później jednak kompozytor zdecydował się na wersję z orkiestrą, z eksponowaną partią organową. W drugiej części wieczoru usłyszymy Stabat Mater Dvořáka. Dzieło to kompozytor napisał po śmierci swoich dzieci - tekst średniowiecznej sekwencji ukazującej motyw współcierpienia z Marią u stóp krzyża okazał się szczególnie bliski kompozytorowi w tragicznych chwilach jego życia. Utwór zaprezentowany po raz pierwszy w 1880 r. jest bodaj najokazalszym spośród licznych opracowań muzycznych Stabat Mater. W wykonaniu dzieła weźmie udział międzynarodowa obsada solistów. Towarzyszyć im będzie Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej.

Całość poprowadzi dyrektor artystyczny Filharmonii – maestro Jacek Kaspszyk, którego z Wojciechem Kilarem łączyły silne więzy prywatne i zawodowe.

                                                                     (inf. własna)