Przegląd nowości

„Płaszcz” i „Siostra Angelica” Giacomo Pucciniego w Gdańsku

Opublikowano: poniedziałek, 25, listopad 2013 19:48

Pomysłodawcą przedsięwzięcia, a także kierownikiem muzycznym jest Rafał Kłoczko, absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej, artysta wszechstronnie uzdolniony; dyrygent, animator kultury i organizator życia muzycznego, teoretyk muzyki, a także kompozytor. Rafał Kłoczko dał się poznać jako znakomity dyrygent operowy podczas takich trójmiejskich wydarzeń operowych jak wystawienie oper „Weksel Małżeński” G. Rossiniego oraz „Gianni Schicchi” G. Pucciniego (maj 2013) a przede wszystkim wystawienie po 119 latach opery „Le Villi” G. Pucciniego w czerwcu 2012 w Operze Bałtyckiej.

Plaszcz

Inscenizacji spektaklu podjęła się Natalia Kozłowska, młoda reżyserka, absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie, która współpracowała z takimi instytucjami jak choćby Teatr Polski w Warszawie, czy Opera Bałtycka w Gdańsku. Ma w swoim dorobku cztery duże inscenizacje operowe i wiele asystentur u boku znanych polskich reżyserów operowych i teatralnych.

Pomysł na temat pierwszej z oper cyklu Puccini zaczerpnął z granej z wielkim powodzeniem w paryskim teatrze realistycznej sztuki Płaszcz (Il Tabarro) Didiera Golda. Jest to jedna z najbardziej dramatycznych oper w historii gatunku. Zatopiona jest w mrocznych, fatalistycznych brzmieniach, które posiadają jednocześnie zwartą, krwistą, wyrazistą materię tematyczną. Dodatkowo zwięzłość akcji, niedługi czas trwania opery działa na jego korzyść, budując u słuchacza niebywałe napięcie.


Siostra Angelica (Suor Angelica) jest drugą operą cyklu. To – jak nazywa je Piotr Kamiński w swoim przewodniku Tysiąc i jedna opera – „brzydkie kaczątko” całego Tryptyku, ponieważ grywana przez teatry operowe niezwykle rzadko, została niesłusznie skazana na powolne zapomnienie. Ten piękny obraz operujący przejrzystymi białymi, wręcz niebiańskimi brzmieniami orkiestry znakomicie kontrastuje z mrocznymi odmętami z Płaszcza.

Le Villi 224-5a

Solowe partie kreować będą najzdolniejsi soliści Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku. Rolę tytułowej Siostry Angeliki kreować będzie znakomita gdańska sopranistka Anna Fabrello, natomiast w pozostałych rolach usłyszymy między innymi sopranistkę Delfinę Skarbek (Giorgietta) oraz niezwykle utalentowanego barytona Miłosza Gałaja (Michele). Muzycznie opery wykona orkiestra TUTTA FORZA, której członkami są absolwenci i studenci AM w Gdańsku.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja TUTTI, która powstała w 2012 roku. Od początku swojego istnienia działa w obszarze szeroko pojętej kultury. Wspiera rozwój i karierę młodych artystów, muzyków, plastyków, uczniów, studentów, absolwentów szkół i uczelni artystycznych, umożliwiając im realizację pomysłów i marzeń. Fundacja pomaga nauczycielom muzyki w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Poprzez integrację środowiska szkolnego i akademickiego z centrami kultury stwarza możliwości dodatkowej pracy ze zdolną młodzieżą. Współpracując z ogólnopolskimi instytucjami, promuje Trójmiasto i Region Pomorski w kraju i na świecie. Ponadto Fundacja działa na rzecz poszerzania społecznej świadomości zdrowego stylu życia, sportu i zasad zdrowego odżywiania.


Obecnie koncentruje się przede wszystkim na realizacji projektów, dzięki którym młodzi artyści rozwiną swoje talenty, zdobędą doświadczenie zawodowe oraz szansę na lepszy start w dorosłe życie. Forma spektakli operowych wydaje się być najbardziej odpowiednim narzędziem do realizacji tego celu, jako gatunek niezwykle wymagający dla wykonawców, ale jednocześnie bardzo spektakularny. Wybór kompozycji wielkich twórców, dzieł często niesłusznie zapomnianych jest istotny przez wzgląd na promocję Trójmiasta jako ważnego ośrodka kulturalnego, a dla mieszkańców jest propozycją miłego spędzania czasu wolnego.

Le Villi 224-47a

Partnerami projektu są: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku i Lions Club Gedania-Gdańsk. Wydarzenie to wpisuje się obchody V Gdańskich Dni Wokalistyki Musica Vocale 2013 i odbędzie się w Centrum Św. Jana w Gdańsku 27 listopada.

                                                                       (Jarosław Bardysz)