opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

34 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koncert dla Koryfeuszy

Trzy pozycje muzyczne wypełniały kolejny segment projektu Mistrz i uczeń w odniesieniu do Witolda Lutosławskiego. Dwie pieśni chóralne Witolda Maliszewskiego artystycznie zdecydowanie słabsze od Pieśni kurpiowskich Szymanowskiego należały do kategorii mistrz. Ciekawym brzmieniem dla ucha była perkusja towarzysząca chórowi, jednak perkusisty w programie nie wymienionego z nazwiska. Wiadomo wprawdzie, że Lutosławski próbował zainteresować swoimi próbami kompozytorskimi twórcę Harnasi, i pewnie chciał być jego uczniem, ale tak się nie stało. Kategorię uczeń wypełniła krótka, ale niezbyt ciekawa wczesna Uwertura na smyczki Witolda Lutosławskiego, natomiast podsumowaniem tej części były dwie aranżacje rockowo-popowe piosenek Lutosławskiego - Derwida, w wykonaniu niezawodnej Agaty Zubel z towarzyszeniem Cezarego Duchnowskiego fortepian wspomagany komputerem i Andrzeja Bauera wiolonczela, także ze wspomaganiem. Przeróbki całkiem udanych piosenek mogły się wydawać nieco kontrowersyjne estetycznie zawisło nad nimi widmo Dody ale być może taka oprawa zdejmowała z Witolda Lutosławskiego opinię twórcy zimnego i mało przystępnego, zwłaszcza dla osób nie obytych z muzyką współczesną i dosyć hermetycznym stylem tego kompozytora.

Znakomitego mistrza miał z pewnością Krzysztof Penderecki. Artur Malawski był w niejednym swym dziele kontynuatorem drogi Karola Szymanowskiego. Potwierdziła tę opinię Mała suita chóralna złożona z 5 uroczych pieśni do słów m.in. Brzechwy, Porazińskiej, Tuwima. Kolejna pozycja programu była raczej artystycznym nieporozumieniem. Pianista Piotr Orzechowski, który przyjął pseudonim Pianohooligan zaproponował całkowicie wtórny performence z udziałem fortepianu preparowanego, który nie wnosił niczego poza hałasem do zrozumienia twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Dobrze natomiast pasowała na zakończeniu koncertu wykonana przez Orkiestrę Amadeus Sinfonietta per archi zawierająca typowe dla kompozytora zwroty melodyczno-rytmiczne, dające się słyszeć także w jego dziełach kameralnych, oratoriach i operach.

Patrząc pod kątem tegorocznych Koryfeuszy Muzyki Polskiej tylko Krzysztof Penderecki otrzymał od Polskiego Radia i Instytutu Muzyki i Tańca odpowiedni „muzyczny prezent. Żaden z punktów koncertu nie odnosił się do wielkiej sztuki wokalnej Piotra Beczały. Nic też nie wiązało się z epokowymi dokonaniami prof. Jana Ekiera.

                                                                    Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART