opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

18 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Requiem” przed Inauguracją sezonu koncertowego w Filharmonii Narodowej

 

Sopran z Italii Carmen Giannattasio choć dysponowała silnym głosem, mogącym nawet konkurować z orkiestrą i chórem, brzmiała dobrze tylko na piano i mezzopiano. Jej głos był niespecjalnie piękny, ale partia do zaśpiewania ogromna. Artystka miała jednak problemy intonacyjne nie tylko w ansamblach. Partnerowała jej bułgarska mezzosopranistka Mariana Pentcheva, chyba najlepiej przygotowana z całej czwórki. Jako jedyna swoją partię wykonywała z pamięci, próbowała też stworzyć jakieś wrażenie, może trochę muzykować. Jednak i ona miała niekiedy problemy intonacyjne i trochę zbyt manierycznie tubowała. Niestety obie zagraniczne solistki ustępowały parze polskich śpiewaczek wielokrotnie występujących swego czasu z zespołami Filharmonii Narodowej właśnie w tym dziele. Myślę o Izabeli Kłosińskiej i Annie Lubańskiej. Argentyński tenor Gustavo Porta, choć miał w swym głosie wszystkie dźwięki zapisane w nutach, jednak z przedziwną manierą atakował je od dołu, z długim glissandem. Wreszcie polski bas Rafał Siwek wyglądał na nieprzygotowanego, szczególnie dotkliwie fałszując w zestawieniu z innymi głosami.

Kaspszyk Jacek 317-184

Wygląda na to, że ze strony wokalnej najlepiej wypadł chór, precyzyjny w swoich odezwaniach, ładnie prowadzący głosy w fugach, posiadający piękne piana i mocne forte. Jednak w finale dzieła soprany odezwały się krzykliwie, ostro, z wysiłkiem i ... czar prysł. Sumując wrażenia z koncertu trzeba zauważyć, że dyrygent przedstawił dosyć spójną i atrakcyjną interpretację, pełną emocjonalnych wyciszeń i gwałtownych spięć dramatycznych. Nie tylko zapanował nad orkiestrą, ale wydobył z utworu Giuseppe Verdiego logikę narracji, która w wielu operach tego mistrza wydaje się dosyć miałka i prymitywna. A skojarzenia Requiem z dziełami operowymi tego kompozytora nasuwało się nieodparcie. Na podsumowanie Festiwalu Chopin i jego Europa, który był artystycznie dosyć atrakcyjny, Verdi w wykonaniu zespołów Filharmonii Narodowej wstydu nie przyniósł. Warto natomiast do innych dzieł wokalno-instrumentalnych bardziej starannie dobierać solistów, pamiętając, że i w Polsce są dobrzy śpiewacy. Słabo przygotowani soliści przeszkadzają dyrygentowi i całemu zespołowi muzyków zbudować prawdziwą atmosferę twórczą i są jak kula u nogi.

                                                             Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART