opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Manru 669-108.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Szpilkami po Steinway'u, czyli koncert z dziurą

Były tam również wypowiedzi z niezidentyfikowanych wywiadów ze znanymi pianistami, wykonawcami muzyki Chopina i fragmenty listów samego Fryderyka, głównie z okresu londyńskiego, a także krytyki z jego epoki. Zestawienie tych wszystkich tekstów układało się w doskonale udokumentowany esej pt. Chopin a sprawa Polska. Aktorka korzystając z dostępnej jej aparatury, w tym także kamery przemysłowej rzucającej obraz na ekran w klapie fortepianu postępowała z instrumentem dosyć bezceremonialnie, wchodziła na pudło w butach z długimi, cienkimi szpilkami, rozrzucała nuty i książki o Chopinie, używała też słów, które mogły się wydać niestosowne w zestawieniu z twórczością jednego z największych geniuszy muzycznych i płomiennego patrioty, ale taki był zamysł twórców tego spektaklu. Miał być on skrajnie bluźnierczy, podobnie jak Trans-Atlantyk Gombrowicza, a przez to przynoszący otrzeźwienie po okresie narodowej hipnozy i zaczadzenia stereotypami kulturowymi.

Barbara Wysocka 1

I jeszcze jeden aspekt wieczornego spektaklu-koncertu wart jest podkreślenia. Chopin bez fortepianu był prowokacją wymierzoną w zwolenników i artystów wykonawstwa historycznie poinformowanego, którzy grając muzykę wielkiego twórcy na zabytkowych instrumentach zawłaszczają sobie prawo do głoszenia muzycznej i historycznej prawdy o sztuce i kulturze wcześniejszych epok. Tymczasem spektakl Zadary i Wysockiej pokazywał, że Chopin jest zjawiskiem maksymalnie współczesnym, potrzebnym producentom wódki, wody kolońskiej, żaglowców, budowniczym lotnisk, a nawet autorom stanu wojennego z 1981 roku. Kapitalny w tym względzie był cytat ze wspomnień wybitnego historyka literatury prof. Henryka Markiewicza: Włączam radio. Słyszę: Chopin. Myślę: niedobrze.

Jedynym mankamentem koncertu fortepianowego na głos i orkiestrę był sam głos Wysockiej, aktorki niewątpliwie uzdolnionej, ale dość bezwzględnie obchodzącej się ze swoimi strunami głosowymi i gardłem. Powinna popracować nad emisją, by nie zedrzeć delikatnego aparatu głosowego, który dla aktora jest podstawowym instrumentem. Prawidłowo ustawiony głos, nawet gdy mówi się szybko, jest dobrze słyszalny. Staje się również przyjemniejszy w słuchaniu, a nie piskliwy i czasem zanikający.

                                                                       Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART