GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpery Verdiego w Polsce
Strona 12 z 12
Tak przy okazji warto jeszcze zaprezentować związki polskich artystów z Giuseppe Verdim, który wyjątkowo cenił polskiego basa Władysława Millera, częstego i uznanego wykonawcę partii Króla Filipa II dla którego premierą Don Carlosa na scenie Teatro San Carlo w Neapolu dopisał duet Restate. Śpiewają go w II akcie Filip i markiz Posa. Znana była słabość maestra do Marceliny Sembrich-Kochańskiej, pierwszej wykonawczyni partii Violetty w Traviacie na scenie MET w Nowym Jorku, która w 1872 roku, a więc zanim stanęła na wspomnianej scenie, otrzymała od Verdiego autograf z fragmentem partytury Traviaty. Pozostając przy autografach Verdiego należy wspomnieć, że właścicielem autografu w fragmentem opery I due Foscari wpisanym do sztambucha w 1846 roku była Margherita Trombini-Kazuro. Wysoko cenił Verdi głos Władysława Mierzwińskiego, którego uważał za jednego z najlepszych wykonawców partii Manrica w Trubadurze. Z kolei Aleksandrze Stromfeld- Klamrzyńskiej przy okazji 100 premiery Rigoletta, w którym z wielkim kunsztem śpiewała partię Gildy, podarował złotą tabliczkę z napisem „Verdi - Słowikowi znad Wisły”.
Trudno nazwać słowikiem dysponującego potężnym basem Edwarda Reszke, który debiutował pod batutą mistrza w paryskiej premierze Aidy. Później z myślą o jego głosie napisał Verdi partię Fiesca w drugiej wersji Simone Boccanegra, jej prapremiera odbyła się 24 marca 1881 w La Scali w Mediolanie. Trudno w tej sytuacji pominąć osobę poety i kompozytora Arrigo Boito, autora librett do Otella i Falstaffa, który był synem włoskiego malarza miniaturzysty i polskiej hrabiny Józefiny Radolińskiej. Mając polskie korzenie Boito odwiedzał kilkakrotnie ojczyznę swojej matki. W roku 1862 przebywał w Wielkopolsce, w majątku swojej przyrodniej siostry − Tekli Kraśnickiej. Adam Czopek |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |