Przegląd nowości

Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

Opublikowano: niedziela, 12, maj 2013 09:05

 

Sobotnie przesłuchania popołudniowe

W Sali im. Młynarskiego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej odbywają się przesłuchania I Etapu 8.Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Każdy z wykonawców ma do zaśpiewania arię z klasycznego repertuaru operowego, pieśń Moniuszki oraz pieśń dowolną.

Moniuszko

Popołudniową turę otworzył polski tenor Mirosław Niewiadomski, solista Teatru Wielkiego w Łodzi. Wykazał się głosem brzmiącym, skupionym, ale prowadzonym siłowo sztywno. Nie słyszało się muzykowania ani płynnego prowadzenia frazy. Po nim wystąpiła polska sopranistka Aleksandra Orłowska-Jabłońska, uczestniczka Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Ma głos przyjemny w słuchaniu, choć trochę jeszcze surowy. Realizowała przygotowany repertuar spokojnie i pewnie, a w pieśni Stanisława Moniuszki O Zosi sierocie pięknie muzykowała.

Dobre wrażenia pozostawiła po sobie sopranistka z Wielkiej Brytanii Anna Patalong dysponująca głosem bogatym i ciepłym, który czasami nabiera tonów dramatycznych. Frazuje w sposób płynny i widać, że ma duży zapas możliwości wokalnych. W pieśni Moniuszki Polna różyczka pokazała spory talent muzyczny i aktorski.


 

Najsilniejsze wrażenia wywarła jednak Anna Patrys, sopran z Polski, bo choć jej głos nie jest zbyt piękny, ale widać jego perfekcyjne opanowanie i znakomitą szkołę wokalną. W pieśni Moniuszki Prząśniczka oraz w słynnym Królu Olch Schuberta stworzyła znakomite role aktorskie z przemyślaną gestykulacją i mimiką, opowiedziała te dwie historie w sposób bardzo dojrzały i muzycznie niebanalny.

Tenor z Białorusi Pavel Piatrou dysponuje głosem lirycznym, ładnie prowadzonym, choć w utworze Moniuszki pojawiła się lekka chrypka. Gorzej, że wszystkie utwory zostały wykonane dosyć obojętnie, bez interpretacji.

Bas-baryton z Uzbekistanu Janisbek Piyazov ma brzmiący głos i jest dosyć swobodny wokalnie, choć w interpretacji utworów nie zaprezentował ciekawszej myśli. Lepiej wypadł baryton z Polski Piotr Płuska. Jego interpretacja trudnej wokalnie pieśni Moniuszki Do Niemna urzekała spokojem i pełnym opanowaniem głosu. W arii Hrabiego z Wesela Figara Mozarta zaprezentował doskonałe parlando na wstępie. Jego głos jest jednak dosyć delikatny i mało nośny.

Sopran Justyna Samborska pokazała na wstępie w arii z Alcesty Glucka nieprzyjemny, ostry głos. Zmiana nastąpiła w pięknie, mądrze i naturalnie zaśpiewanej pieśni Moniuszki Cztery pory roku. Tutaj, a także w pieśni Schuberta Małgorzata przy kołowrotku pokazała sporo aktorskiego wdzięku i artystycznej kreatywności.

Tenor z Chin Yu Shao to typowy głos mozartowski, jednak jeszcze nie dosyć precyzyjny w koloraturach. Piosnkę Moniuszki Zosia zaśpiewał z wdziękiem. W kategorii barytonów najlepszy okazał się jednak Piotr Halicki, który jeszcze jako student Uniwersytetu Muzycznego im. Chopina w Warszawie występuje już w głównych rolach w Teatrze Wielkim w Łodzi. Dysponuje pięknym, brzmiącym i „lejącym się” głosem, a pomaga mu już spore doświadczenie sceniczne. Jego aktorstwo jest jednak stonowane, cechuje go powaga i umiejętność muzykowania.

Jednym z najlepszych śpiewaków tego wieczora był natomiast bas z Białorusi Anatoli Sivko, bardzo elastycznie interpretujący Arię Leporella Mozarta, poważnie i sentymentalnie śpiewający Kozaka Moniuszki, i wspaniale muzykujący w pieśni Musorgskiego Serenada.

Pewne dyskusje mógł wywołać występ polskiego tenora Wojciecha Sokolnickiego. Ma dobry głos, ale jeszcze dosyć szkolnie prowadzony, bez większej swobody. Był sztywny i sztuczny w interpretacji pieśni Moniuszki Znasz-li ten kraj oraz arii z Ideomeneo Mozarta. Natomiast w trudnym włoskojęzycznym Sonecie Brittena do słów Michała Anioła zaprezentował talent muzyczny.

Popołudniową turę przesłuchań zakończyła Anna Terlecka-Kierner dysponująca ładnym, miękko prowadzonym sopranem lirycznym. Wyraźnie brakuje jej rutyny scenicznej, choć bardzo stara się muzykować.

                                                                                           Joanna Tumiłowicz