opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

41 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wysokie „C” Teatru Wielkiego w Łodzi

Anna Bolena typowa opera epoki belcanta daje przed wszystkim solistom pole do wokalnego popisu i to jest siłą łódzkiego przedstawienia. W pełni wykorzystały to obie panie Joanna Woś (Anna Bolena) i Bernadetta Grabias (Giovanna Seymour) tworząc kreacje, o których będzie się długo pamiętało. Królowa Anna w ujęciu Joanny Woś prezentuje pełną paletę dramatycznych emocji kreślonych subtelnie bez jakichkolwiek przerysowań co pozwoliło jej stworzyć postać tragiczną i przejmującą. Jak zawsze uznanie budzi swoboda prowadzenia frazy i atakowania najwyższych dźwięków oraz operowania dynamiką (piękne piana) i ekspresją. Finałowa scena obłędu była prawdziwym majstersztykiem Godną jej partnerką okazała się Bernadetta Grabias obdarzona szlachetnie brzmiącym mezzosopranem o interesującej barwie i naturalnie swobodnej emisji. Ona również włożyła w swoją kreację pełnię emocji i świetnie opracowanej ekspresji w rozległej skali uczuć. Wielki duet Dio che mi vedi in core w ich wykonaniu to był prawdziwy wokalny pojedynek, z którego obie wyszły zwycięsko. Dzielnie usiłował mi dotrzymać kroku Aleksander Teliga w partii władczego i zaborczego króla Henryka VIII.

Anna Bolena,Lodz 7

Anna Bolena, jak większość oper belcanta, jest dziełem statycznym o wątłej akcji. Sprawna reżyseria Janiny Niesobskiej usiłowała to właśnie zmienić. Najpierw wykorzystała najnowsze możliwości techniczne łódzkiej sceny zmieniając przy otwartej kurtynie scenografię przenosząc sprawnie akcję z miejsca na miejsce. Szkoda tylko, że w ślad za tym nie poszło wyraźniejsze ustawienie relacji między bohaterami dramatu. Dobrym krokiem okazało się oparcie reżyserii na tworzeniu efektownych obrazów scenicznych wzbogaconych pięknymi barwnymi i stylizowanymi na epokę kostiumami Marii Balcerek.

Eraldo Salmieri przy dyrygenckim pulpicie okazał się precyzyjnym kapelmistrzem szczególnie w prowadzeniu scen ansamblowych i zbiorowych. Przygotowana przez niego orkiestra z zapałem i pełnym zrozumieniem realizowała partyturę Donizettiego. Muzyka pod dynamiczną batutą Salmieriego miała właściwą dramaturgię, pełną gamę emocji, żarliwości uczuć oraz dobrze wyeksponowaną wyrazistość rytmiczną i belcantową linię melodyczną.

                                                                                           Adam Czopek


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART