Przegląd nowości

„Madame Curie” na płycie DVD

Opublikowano: piątek, 15, marzec 2013 11:58

Prapremiera opery Madame Curie odbyła się 15 listopada 2011 roku w Paryżu w sali UNESCO. Polska premiera miała miejsce 25 listopada 2011 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Madame Curie została napisana specjalnie na zamówienie Opery Bałtyckiej w ramach cyklu Opera Gedanensis.

Madame Curie

Staramy się utrwalić jak najwięcej spektakli, zrozpaczeni tym, że kiedy nas zabraknie, nikt nie będzie w stanie wyobrazić sobie tego, co tworzyliśmy na scenie i wszelki ślad po nas zaginie wraz z ludźmi, którzy byli naszą widownią. Spektakle operowe utrwalone na dvd nie oddają nawet w przybliżeniu tego, co można przeżyć na żywym spektaklu. Ale jego rejestracja pozwala wyobrazić sobie, jakie to mogły być przeżycia, jeśli ktoś z dobrą wolą taką wyobraźnię zechce w sobie uruchomić. Zdajemy sobie sprawę, że popyt na naszą płytę nie będzie oszałamiający. Ale ta garstka melomanów, którzy ją kupią jest solą ziemi.  Nie mierzmy ich ilości, bo ich jakość jest nie do przecenienia.  Są skarby kultury narodowej, których wartość nie przekłada się na wskaźniki oglądalności. Opera Elżbiety Sikory „Madame Curie” do nich należy. – mówi Marek Weiss, Dyrektor Opery Bałtyckiej, wydawca DVD.


Wydawnictwo powstało nakładem: Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i Firmy Fonograficznej DUX.Nagranie opery na DVD było możliwe dzięki zaangażowaniu wielu instytucji, m.in.: Instytutu Polskiego w Paryżu, Polskiego Przedstawicielstwa przy UNESCO, Instytutu Adama Mickiewicza, Programu 2 Polskiego Radia, Radia Gdańsk , Polskiego Wydawnictwa Muzycznego S.A.

Curie 36

Rejestracja spektaklu operowego czy teatralnego nie jest nigdy dla widza tym samym doświadczeniem co kontakt z twórcami na przysłowiowe wyciągnięcie ręki, w teatrze, gdzie bez barier obcujemy z cielesnością aktora i współtworzymy całe przedsięwzięcie.

Curie 81

W Narodowym Instytucie Audiowizualnym jesteśmy jednak przekonani, że rejestrowanie, a następnie udostępnianie publiczności, najbardziej wartościowych przejawów kultury muzycznej czy teatralnej jest nie tylko swego rodzaju ocaleniem ich od zapomnienia, dokumentacją, świadectwem określonej twórczości, ale że w tym procesie powstaje zupełnie nowy produkt kultury, autonomiczne dzieło, rządzące się swoimi prawami i mogące być szalenie interesujące zarówno dla tych, którzy mieli okazję na żywo zobaczyć spektakl, jak i dla tych, którzy stykają się z nim po raz pierwszy - mówi Michał Merczyński, Dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego, współwydawcy płyty.

                                                                    (inf. własna)