Przegląd nowości

„Napój miłosny” w Operze w Krakowie

Opublikowano: środa, 14, listopad 2012 06:17

Trwają przygotowania do premiery Napoju miłosnego Gaetano Donizettiego w Operze Krakowskiej. Premiera odbędzie się 2 grudnia. Wystąpi w niej cala plejada artystów krakowskich: ADINA (Katarzyna Oleś-Blacha, Joanna Woś, Iwona Socha), NEMORINO (Vasyl Grokholskyi, Adam Sobierajski, Adam Zdunikowski), BELCORE (Andrzej Biegun, Stanisław Kufluk, Michał Kutnik), DULCAMARA (Przemysław Firek, Dariusz Machej, Volodymyr Pankiv), GIANETTA (Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska). Spektakl wyreżyseruje Henryk Baranowski, a kierownictwo muzyczne będzie w rękach Evgeny Volynskiy’go. Scenografię i reżyserię światła przygotuje Paweł Dobrzycki, choreografię Emil Wesołowski, kostiumy Dorota Morawetz, a chór Zygmunt Magiera.

Napoj milosny

 

Premierze będzie towarzyszyła wystawa fotograficzna poświęcona Marcelli Sembrich-Kochańskiej - najbardziej znanej na świecie polskiej śpiewaczki operowej, u nas niestety prawie zapomnianej.


Przypomnijmy, że ceniono ją zwłaszcza za role mozartowskie i za romantyczne bel canto we wczesnoromantycznych operach włoskich (Belliniego, Donizettiego, Verdiego). Pozostało po niej wiele nagrań dokonywanych w latach 1900-1919.

Sembrich99

Przez długie lata swej muzycznej działalności czuła się ambasadorką kultury polskiej. Od roku 1880 nieprzerwanie na wszystkich swych koncertach wykonywała po polsku pieśń Chopina Życzenie przy własnym akompaniamencie fortepianowym; gdy to było możliwe włączała też ją do występów operowych (np. do sceny „lekcji śpiewu” w II akcie Cyrulika sewilskiego Rossiniego) traktując jako symbol polskości narodu, którego państwa nie ma na mapie - opublikowała na ten temat ciekawy artykuł, w amerykańskim czasopiśmie „Bohemian”. W programach jej recitali figurowały zawsze pieśni polskie: Moniuszki, Niewiadomskiego, Zarzyckiego, Paderewskiego, Stojowskiego. W 1914 kierowała w Nowym Jorku pracami The American-Polish Relief Committee i działała aktywnie na rzecz pomocy ofiarom wojny w Polsce, współpracując z Sienkiewiczem i Paderewskim. Jej występy gościnne w Warszawie, Lwowie, Krakowie, Wilnie stanowiły muzyczne święto. W Napoju miłosnym jako Adina wielokrotnie występowała w MET m.in. z Enrico Caruso.

                                                                                 (inf. własna)