GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościI Fagiolini i wspaniałe interpretacje włoskiej muzyki dawnej!
Strona 4 z 4
Historia wspomnienia Najświętszej Maryi Panny Różańcowej sięga roku 1571, a dokładniej dnia 7 października. Na Morzu Jońskim, nieopodal miejscowości Lepanto[3] nad Zatoką Koryncką, rozegrała się wtedy jedna z najkrwawszych bitew morskich w dziejach świata. Liga Święta[4] odniosła w niej zwycięstwo nad wojskami Imperium Osmańskiego, ratując chrześcijańską Europę przed inwazją muzułmanów[5]. Papież Pius V – gorący orędownik modlitwy różańcowej – przypisał ten triumf wstawiennictwu Matki Bożej i ustanowił święto Matki Boskiej Zwycięskiej w dniu 7 października. W roku 1573 jego następca, papież Grzegorz XIII, przemianował je na święto Najświętszej Maryi Panny Różańcowej[6], które dziś Kościół katolicki obchodzi jako wspomnienie. Należy jednak pamiętać, że do roku 1716 obchodzono je tylko w tych kościołach, w których istniały Bractwa Różańcowe, co dotyczy właśnie omawianej kreacji. Rekonstruowane nieszpory nabierają pod batutą Roberta Hollingwortha wirtuozowskiego blasku i majestatycznego wyrazu. Przy kameralnej obsadzie wokalno-instrumentalnej, dyrygent powierza realizację niektórych głosów takim instrumentom jak skrzypce, wiole, kornety oraz dulciany (tenorowe i basowe). Z kolei podstawę harmoniczną realizują między innymi trzy instrumenty organowe, lutnia, dwie teorby, skrzypce basowe, skrzypce tenorowe oraz puzony (altowe, tenorowe i basowe). Brzmienie zespołu I Fagiolini jest zatem niezwykle bogate w paletę odcieni kolorystycznych, a proporcje między śpiewakami i instrumentami są wyważone. Ponadto interpretacja odznacza się elegancją, spójnością oraz dopracowaniem detali. Pomimo niekwestionowanego charakteru wirtuozowskiego części prezentowanych utworów, chór jak i znakomici soliści śpiewają z namaszczeniem, celebrując piękno muzyki. Do nagrania zaproszono instrumentalistów z zespołu the English Cornett and Sackbut Ensemble (kornety i puzony) oraz śpiewaków z zespołu De Profundis (chór). Rejestracji dokonano w neogotyckim Kościele św. Jana Ewangelisty w Upper Norwood w Londynie w styczniu 2012 r. Podobnie jak w przypadku nagrywania pierwszej płyty, muzycy zostali rozmieszczeni na planie okręgu. By najlepiej wykorzystać akustykę pomieszczenia, sesje odbyły się w nawie głównej, od strony lektorium. Jest to przestrzeń otoczona z trzech stron filarami, dzięki czemu inżynierom dźwięku udało się wyeliminować pogłos. Oba albumy I Fagiolini polecam wszystkim melomanom! Maciej Chiżyński (Res Musica) [1] Szczegółowe informacje dotyczące obsady można przeczytać na stronie internetowej poświęconej niniejszej publikacji. [2] Pasjonujący opis procesu rekonstrukcji obu partytur można prześledzić na stronie internetowej poświęconej temu nagraniu. [3] Dziś miasto to usytuowane jest na terytorium Grecji i nazywa się Nafpaktos. [4] Liga Święta była antyturecką koalicją, która została założona z inicjatywy papieża Piusa V. W jej skład wchodzili przede wszystkim obywatele Najjaśniejszej Republiki Weneckiej oraz Hiszpanii. Wojskami dowodził Juan de Austria, nieślubny syn cesarza Karola V Habsburga i Niemki, Barbary Blomberg. [5] Więcej informacji o bitwie można znaleźć tutaj. [6] Zwycięstwo chrześcijan w bitwie pod Lepanto zaowocowało także ogłoszeniem całego października miesiącem modlitwy różańcowej. Więcej informacji na temat związków wspomnienia Najświętszej Maryi Panny Różańcowej z bitwą dostępnych jest na stronie internetowej z Liturgią Godzin. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |